:hug: Ei siitä jossittelusta todellakaan ole mitään hyötyä. Te olette tehneet ratkaisunne sen pohjalta mikä teidän perheelle tuntui parhaalta, eikä se ole sidoksissa siihen minkä ratkaisun joku toinen tekee. Ovat liian henkilökohtaisia asioita. Eiköhän se sydän viimekädessä tiedä mikä on "oikein"...Alkuperäinen kirjoittaja hiiren harmaana:Kiitos Madicken ja Tiia-liina! Mä olen joskus miettinyt myös sitä, että juuri oikeanlaisen tukitoiminnan tärkeyttä erityislapselle. Mitä jos ei olekaan mahdollisuutta valita? Asumme pienellä paikkakunnalla ja mulla on se käsitys, että erityislapsille on hyvin vähän vaihtoehtoja täällä. Tuskin mitään... Isommille lapsille tai teini-ikäisille/aikuisille on jotain kerhotoimintaa. Vanhusten hoitokodin yhteydessä on kehitysvammaisille oma osasto, jossa ei ole tietääkseni kokoajan vakihoitajat, vaan hoitajat kiertävät osastolta toiselle. Sattumalta sain kuulla, kuinka eräs hoitaja valitteli ääneen työn raskautta juuri siellä kehitysvammaisten osastolla. Jotenkin jäi sellainen olo erityislasten osalta, että turha vaatia suuria, kun ei ole mitä tarjota. No turha näitä minun enää on miettiä, me päädyimme keskeytykseen. Minä taas voin myöntää, että jossittelen vieläkin heikolla hetkellä. Vaikka tiedän sen olevan ihan turhaa. Kai minä kidutan itseäni jollain tavoin - tai sitten mieli on herkkänä isänpäivän ja vainajien muistopäivän vuoksi. Vein sillon haudalle myös pienen enkelikynttilän. Laskettupäivä siitä raskaudesta sattui samoihin aikoihin ja sen vuoksi mieli on nyt herkkänä.
Mitä noihin palveluihin tulee niin monesti olen ollut kiitollinen siitä että asutaan isossa kaupungissa, käytännössä meillä on kaikki mahdollinen käsiemme ulottuvilla. Vanhemmille löytyy kuraattoria, psykologia, kursseja ja vertaistukiryhmiä. Pelkästään alle 2v down-lasten vanhemmille pyörii kokoajan 4 eli vertaistukiryhmää. Päiväkodeissa ja kouluissa on valinnanvaraa jne.
Meille sattui vielä onni että poju pääsi samaan päiväkotiryhmään tyttöystävänsä kanssa, tyttöystävän omahoitajalla on pitkäkokemus down-lapsista, osasi viittoa jne. Poju sai kanssa mahtavan hoitajan joka opetteli nopeasti viittomat ja on kiinnostunut kaikesta. Käyvät kaksin uimassa ja laulu-viittomaryhmässä viikoittain, hoitajan mies on juuri valmistunut fysioterapeutti ja hänen kauttaankin saa hyviä vinkkejä. Kuntoutustiimimme on mahtava ja yhteistyö vanhempien, kuntoutustiimin ja päiväkodin välillä toimii todella. =)
Näistäkin arjen helpotuksista saa niin paljon voimia ja tukea. Joskus sitä pysähtyy miettimään miten orpoa olisi olla yksin kaiken keskellä...