Vammainen paikalla, senkus kyselette

• Viestiketjun aloittaja vammainen
  • Ensimmäinen viesti
vammainen
Alkuperäinen kirjoittaja Äly hoi älä jätä:
Kaikki muu menee mutta ei nyt vammaisia aleta haukkumaan :( Mautonta:(
Sori, Saan haukkua itseäni kuule ihan niin paljon kun lystään :kieh:

Taidat olla niitä jotka tuolla ulkona tuijottaa ja supisee kaverinsa kanssa niin kuin ei ikinä eläissään aikaisemmin olisi pyörätuolia nähnyt ja sitten kun olen ihan vieressä kielletään lapsia kovaäänisesti "ei saa tuijottaa, se on rumaa" niinpä.. :whistle:

hemuli
Miks niitä lapsia ei saa kieltää jos ne tuijottaa? Siis kun mun mielestä se kuuluu peruskäytöstapoihin et ei saa tuijottaa ja lapset jää tuijottamaan kaikkee erilaista eikä ne itse ymmärrä jos niille ei siitä sano :)

kysymys
Miten usein joudut julkisissa tiloissa turvautumaan vieraan apuun, että pääset haluamaasi paikaan? Siis miten paljon on sellaisia ovia, portaikkoja yms. joissa ei ole ajateltu esteettömyyttä ollenkaan? Haittaako normaalia arjen pyöritystä miten paljon?

ira
Alkuperäinen kirjoittaja Äly hoi älä jätä:
Kaikki muu menee mutta ei nyt vammaisia aleta haukkumaan :( Mautonta:(
No just tällainen asenne on pahimmanlaatuista syrjintää. Ihan sama kuin sanoisi että kaikki muut ihmiset kyllä pärjäävät ja osaavat itseään puolustaa mutta vammaisraukkoja tulee kaikkien sääliä ja kohdella silkkihansikkain.

Tunnen muutaman vammaisen mutta tosin vain yhden niin hyvin että tulee vitsailtua yhdessä vähän roisimmin. Hänellä on kyllä ne kaikkien parhaimmat vammaisvitsit. Lisäksi hän, vaikka onkin vain liikuntavammainen, osaa teeskennellä taitavasti kehitysvammaista juuri silloin kun ollaan yhdessä jossain paikassa ja sitten minä joudun teeskentelemään olevani hoitaja ja... :D :D Meillä on aina aivan hillittömän hauskaa jälkeenpäin... tai ainakin kaverillani on, minä olen välillä aivan raivoissani :D

ap.
Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
Miks niitä lapsia ei saa kieltää jos ne tuijottaa? Siis kun mun mielestä se kuuluu peruskäytöstapoihin et ei saa tuijottaa ja lapset jää tuijottamaan kaikkee erilaista eikä ne itse ymmärrä jos niille ei siitä sano :)
Ei lasten tuijottaminen häiritse. Mielelläni jopa joskus vastailen lapsille kun tulevat kyselemään. Lapset nyt vaan ovat aidosti uteliaita jos eivät ole ennen nähneet jotain tai jos heitä on vaan tiuskaisemalla kielletty tuijottamasta jotain, eikä kukaan ole kertonut miksi jotkut eivät kävele omin jaloin tms.
Aikuisten tuijottamine sen sijaan häiritsee ja usein juuri ne samat jotka itse ensin tuijottavat tiuskivat omille lapsilleen ettei saa tuijottaa.
Aikuisten luulisi osaavan käyttäytyä.

ira
Täytyy sanoa että joskus näkee niin hienoja pyörätuoleja ettei voi olla tuijottamatta. Joko sellaisia simppelejä värikkäitä retroversioita tai sitten vaan teknisesti niin tosi upeita kapistuksia.

En mitenkään ihmettele että lapset niitä tuijottaa kun itekin välillä tuijotan. Tuijotanhan mä hienoja autojakin :D

hemuli
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Lasten tuijotus on munkin milestä aivan normaalia, mutta kyllä ne 12-vuotiaiden katseet alkaa jo häiritsemään.
Jaa no milläpä se 12v (joka on siis vielä lapsi) osais olla tuijottamatta jos sille on pienenä annettu viesti että ihan ok tuijotella? :eek: Kun kuitenki käytöstavat oppii lapsi pienenä ja aina parhaiten käytännössä eli tilanteissa joissa sattuu just olemaan vaikkapa se vammainen pyörätuolisa kanssa näköpiirissä. Että ehkäpä arvoisa pyörätuoli kanssaeläjä ei kannata seuraavaksi vetää hernettä kovin syvälle sieraimeen kun opetan lastani käyttäytymään asian mukaisella tavalla :)

ap.
Alkuperäinen kirjoittaja kysymys:
Miten usein joudut julkisissa tiloissa turvautumaan vieraan apuun, että pääset haluamaasi paikaan? Siis miten paljon on sellaisia ovia, portaikkoja yms. joissa ei ole ajateltu esteettömyyttä ollenkaan? Haittaako normaalia arjen pyöritystä miten paljon?
En pääse ollenkaan ulos asunnosta ilman apua :(

Aiemmin kun pystyin itse liikkumaan pyötuolilla pääsin inva-taksilla haluamaani paikkaan. He myös auttoivat määränpäässä portaista yms.

Ostoskeskuksissa liikuin itsenäisesti niissä pääsee päsääntöisesti liikkumaan suhteellisen hyvin, mutta esim. jossain on vähän viettävä lattia mitä ei kävellessä juuri edes huomaa niin pyörätuolilla on tosi raskasta päästä ylöspäin. Kynnyksiä on monessa paikassa ja ne voivat olla hankalia vaikka eivät korkeita olisikaan. Kaupoissa on hyllyjen välit joskus aivan liian kapeita. Lattialla on monesti ylimääräisiä laatikoita tms. Joskus jäin aivan totaalisesti jumiin sellaiseen paikkaan, eikä yksikään ihminen tarjonut apuaan.
Ovissa ihmiset kyllä usein tarjoutuvat auttamaan. :)

Tosi vähiin kyllä kutistuivat paikat mihin pääsi menemään sen jälkeen kun pyörätuoliin jouduin. :(
Aina pitää miettiä minkälaiset portaat/ kynnykset on vastassa.

ap.
Alkuperäinen kirjoittaja nie:
Onko hankalaa käydä vaateostoksilla sovituskopeissa?
Joissain paikoissa ainakin on isompia sovituskoppeja. En ole käynyt kuin parissa paikassa vaateostoksilla ja niissä ei ole ollut ongelmia "normaali" kokoisen kopinkaan kanssa.

Yhteistyössä