Valvotteko lasten läksyjen tekoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja d
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

d

Vieras
Toisessa yhteydessä yksi äiti sanoi, että valvoo lastensa (ala-asteikäisiä) läksyjen tekoa 2-3h per päivä. Musta aivan älytöntä! Eikä se ole lapsen homma tehdä ne läksynsä? Voihan sitä sitten katsoa, että ne on tehty, mutta tarviiko sitä tekemistä koko ajan vahtia? Luulisi että on äidillä muutakin tekemistä. Mä en ainakaan moiseen suostu.

Valvon joka päivä. Mutta jotta läksyjä joutuu valvomaan 2-3h päivässä niin niitä lapsia pitää olla aika paljon..meillä ainakin on nyrkkisääntönä se, että jos läksyjen teko kestää yli 30 min päivässä niin sitten niitä on liikaa tai ne ovat liian vaikeita. Ja tällöin tulee ottaa yhteys opettajaan.

No okei, miksi te valvotte sitä tekoa? Eikö lapset niitä itse voi tehdä? Mä en vaan käsitä, kun ei esim. mun läksyjen tekoa aikanaan yhtään valvottu. Tein ne omassa rauhassa omassa huoneessa, se oli se mun vastuuhomma.

Meillä ainakin pakko valvoa että pääsee alkuun läksyjen teossa. Osa lapsista tekee läksyjä mielellään itsennäisesti ja sitten on niitä lapsia jotka tekisivät vain kaikkea muuta. Hienoa se on jos opettajan antama opetus riitää. Meillä kyllä joutuu usein viellä kotona selittämään asioita uudelleen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No okei, miksi te valvotte sitä tekoa? Eikö lapset niitä itse voi tehdä? Mä en vaan käsitä, kun ei esim. mun läksyjen tekoa aikanaan yhtään valvottu. Tein ne omassa rauhassa omassa huoneessa, se oli se mun vastuuhomma.

Siksi että lapsi ensinnäkin tekee ne (eikä haahuile ja haaveile omiaan) ja että hän tekee ne kerralla oikein. Vanhempainillassa nimenomaan painotettiin sitä, että on hyvä olla läsnä ja ohjata läksyjenteon aikana lasta. Meillä mm. muistutetaan isosta alkukirjaimesta, sanaväleistä ja virkkeen loppuun tulevasta pisteestä.

Lisäksi minun tulee seurata, että lapsi kirjoittaa kirjaimet oikein. Eli T-kirjaimen siten että ensin tulee pystyviiva ylhäältä alas ja sen jälkeen poikkiviiva vasemmalta oikealle jne.

Meillä ainakin neiti kirjoittaa edelleen joitakin kirjaimia väärin (tai siis aloittaa väärästä kohtaa) jos en ole läsnä auttamassa ja muistuttamassa.

Varsinkin 6 luokkalaisella on sen verran reippaasti läxyjä että osa varmasti jäisi tekemättä jos en "vahdi" että tulevat tehdyiksi ...

Tai en siis "vahdi" vaan tarkistan että on tehnyt kaiken :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No okei, miksi te valvotte sitä tekoa?

Kyselen englannin ja saksan sanat, luetaan myös kielet ääneen yhdessä että voin auttaa ääntämisessä.
Matematiikassa on tullut vaikeita asioita joita yritän selittää parhaani mukaan. Välillä toki niin helppoja ettei apuani tarvita mutta tarkastan kuitenkin.

Yleensäkin tehdään yhdessä että tiedän missä mennään ja missä minusta voisi olla apua ennen kuin niitä ongelmia ilmenee koulussa.

Mun mielestä on mukavaakin istua lasten kanssa ja olla mukana läksyjen teossa. Koen sen myös tärkeäksi tehtäväkseni. Sen ajan voi kotityöt odottaa, että katsotaan läksyt ja käydään koulupäivää läpi. Yllättävän usein jopa 5. luokkalaisella on tehtäviä joissa haluaa apua ja noi englannin sanojen kuulustelu on todella tärkeää. Samoin kakkosluokkalaisen kertotaulun opettelu jne...
Itse ihmettelen enemmän niitä vanhempia jotka eivät jaksa YHTÄÄN kiinnostua lastensa koulunkäynnistä ja läksyistä.... että miksi eivät?

Esikoinen on aina hoitanut läksyt itsenäisesti. Tietysti olen pyydettäessä auttanut, mutta harvemmin on tarvinnut apua. Menestyy hyvin koulussa.
Kakkonen taas tarvitsee apua ja läksyjen tekoa pitää valvoa, tai muuten jäävät tekemättä. Mutta ei siihen kulu minun aikaani kuin max. puolituntia illassa, jos kaikki sujuu hyvin.

Yhteistyössä