Valuivatko alkiot pois?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Villeviivi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Villeviivi

Vieras
Elämäni ensimmäinen koeputkihedelmöitys takana. Alkioita siirrettiin perjantaina 2 kpl (2-luokkaa). Pakkaseen ei jäänyt mitään. Tänään sunnuntaina huolestuin todella, kun kirkasta nestettä valui ulos. Eli tulivatko alkiot kohdusta pois sen nesteen mukana, jossa olivat kun ne siirrettiin? Please, jos jollakin tietoa tai kokemusta, kertokaa. Itse epäilen, että niin taisi käydä, netistä ei näemmä löydy aiheesta tietoa.

Ei ne tule pois itsestään.
Itsellä tuli kanssa yhdessä hoidossa paljonkin alkionsiirron jälkeen nesteitä ja verta ja kyselin huolestuneena lääkäriltä. Eivät tule pois, ei ne alkiot siellä kohdussa nesteessä vapaana leiju vaan kohdun seinämät on tiukasti toisissaan kiinni ja siellä ne alkiot on poimuissa suojassa tiukasti.

Moi Rapu,

iso kiitos vastauksestasi, toivotaan siis parasta. Uteliaana kyselen, onko sinulla tärpännyt eli oletko plussannut alkionsiirron jälkeen? Jos haluat kertoa kokemuksistasi, kuulisin mieluusti, koska en tunne ketään, jotka ovat samassa prosessissa. Itsestäni sen verran, että munasoluja saatiin keräyksessä 19, vain 8 hedelmöittyi ja lopulta vain 2 sellaista, jotka pystyttiin siirtämään. Miehen simpat suurimmaksi osaksi epämuodostuneita. Itsessäni ei vikaa, munasolusaalis oli hyvä ikääni nähden, lisäksi tulivat aika pienellä puregon annoksella 150 x 9 pistopäivää. Kun pakkaseen ei saatu mitään, hieman skeptisenä mietin, että jollei nyt tärppää, kannattaako aloittaa kallita hoitoja uudestaan, kun lopputulos ei ollut ton kummempi alkioiden suhteen. En sitten tiedä, oisko kannattanut viljellä noita 2 alkiota pidempään, nyt ne siirrettiin 2 päivän päästä punktiosta.

Hei!

Itse olen käsittänyt, että siirto tehdään aina 2 päivää punktion jälkeen alkioitten ollessa 4-soluisia, mutta onko näissä sitten eri käytäntöjä?

Meillä menossa IVF+ICSI ja mietin, että olisko teilläkin mahdollisuus suurempaan "saaliiseen" tällä hoitomenetelmällä. Meillä nyt vasta ensimmäinen hoitokierros menossa piikitys vaiheessa (Gonal-F), joten kaikki on vielä itsellekin uutta.

Itse taasen mietin, että minkälaisia ohjeita teille muille annettiin alkionsiirron jälkeen / millainen olo oli? Jos keskiviikkona on siirto, niin voiko jo torstai-iltana mennä teatteriesitystä katsomaan vai onko kieltoja tekemisten suhteen ja jos on, niin kuinka kauan?

Moi Tkk, ei alkion siirtoa tehdä automaattisesti 2 päivänä punktiosta 4soluvaiheessa. Toisinaan viljellään ns. blastokystivaiheeseen eli pitkäviljely 5-6 pv. Jos uuteen yritykseen joudumme, osalle alkioista haluan pidemmän viljelyn, jotta näkee jatkavatko ne jakaantumista ym.

Siirronj jälkeisenä päivänä voi mennä teatteriin ja elää normaalisti. Kaikki tietenkin riippuu siitä, miten kestät punktion, paljonko tulee munasoluja ja vielä se, ettet saa hyperiä tai ole muuten kipeä. Itselläni punktio oli täysin kivuton, lievää jomotusta myöhemmin, mutta ei turvotuksen lisäksi muuta. Ohjeeksi saimme sen, että voi elää ihan normaalia elämää, mutta urheilupuolella ei mitään heavya, vaan viikon ajan rauhallista kävelyä tai pyöräilyä, jos tärinän kestää.

Onnea siis matkaan sinulle! Itse sain pahan allergiareaktion orgalutranista, joka on jarrulääke ja meinasi koko hoito tyssätä siihen, mutta halusin jatkaa ja lopulta kaikki ok. Nyt siis sitten piinailen ja yritän olla positiivisempi.

Villeviivi ja TKK;

Mulla oli ekassa IVF:ssä suunnilleen sama tilanne kuin Villeviivillä, munasoluja tuli paljon, mutta niistä vain yksi hedelmöittyi, ja se siirrettiin, ja raskaus alkoi. Samalla voitiin todeta, että hedelmöittymisessä on tunnistamatonta ongelmaa. Kun lapsettomuutemme syy oli näin tunnistettu, seuraavalla kerralla kolmen vuoden päästä osattiin tehdä mikroinjektio. Eli eka IVF voi myös paljastaa lapsettomuuden syyn, ja meidän tapauksessamme siihen oli onneksi olemassa tämä tehokas hoito. Tällöin saatiin paljon suurempi osa hedelmöittymään.

Tsemppiä hoitoihin!

Vaniljatäti

Yhteistyössä