Valmistatteko/syöttekö perinteisiä suomalaisia ruokia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Wanda"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No eipä ole tuossa mun ostamassa purkissa lisäaineita. Koitin kerran keittää itse. Ei mulla ole aikaa keittää sitä 4-5 tuntia. Kuivatut herneet toki on halpoja, mutta niin on ne hernaripurkitkin, en mä edes euroa tuosta luomuversiosta mielestäni maksanut. Mahdollinen säästö menee hukkaan sähkölaskuun :laugh: Kun keittelee niitä herneitä tuntikaupalla.

Toisaalta muihin ruokiin saatan panostaa aika paljon aikaa ja vaivaa. Hmm. Kait se mulle se pointti on se, että purkkihernari on hyvin säilyvää, nopeaa ja kuitenkin jokseenkin täyttävää eikä erityisen epäterveellistä. Koko pointti menisi hukkaan jos keittelisin sitä itse.
Mulle ei riitä purkki VALMISKEITTOA kudelle, ainakin Kolme tarvitaan, jos riittääkääkään. san pussillisen herneitä eurolla ja suein on pakakasessa jotkin ihaa sihen sekaan heittää, oten MULLE TULEE halvemmaksi tehdä itte ja on varmasti paremman makuista. Hernekeittokatiila porisee kyllä ihan itsekseen hellalla, ei sitä jatkuvasti tarvii vahtia, joten den voi tehdä vaika kotitöiden lomassa. käy aina vaan välillä sekoitttamassa.

noista tehään oikeestaan vaan lihamakronilaatikkoa ja nakkikeittoa ehkä kerran kuussa tai parissa. Jälkkäreitä enempikin; just vispipuuroa, mustikkapiirakkaa ja joskus korvapuustejakin. Ja tosiaan erilaisia variaatioita tutuista jutuista :) mut siis lähinnä syödään paljon itämaisia ruokia, salaatteja ja pastaruokia myös. Noita perinteisiä tulee lähinnä syötyä anoppilassa (ehkä siksi niinkin harvoin tekee mieli tehdä itse kun saa parempaa perinneruokaa siellä).

Meillä syödään eniten afrikkalaisia/aasialaisia kastikkeita kanan/naudanlihan/kalan/kasvisten kanssa valmistettuna, lisukkeena riisiä tai jamssia. Myös wok-ruoat herkkua. Joskus pikaisesti teen makaroonilaatikkoa ja vanhin lapsi kokkailee spaghettia. Keitoista teen tulista kana-kookoskeittoa, mutta harvemmin muita.

Minua oikeasti huvittaa tämä ihmisten luetunymmärtäminen, jota ei moni tunnu taitavan lainkaan.

Tekstissä lukee selvästi, että perinneruuista ESIMERKIKSI, ja lopussa lukee JNE (JA NIIN EDELLEEN)
Kyseessä ei siis ole luettelo kaikista suomen perinneruuista, vaan esimerkkejä.

Silti moni tässäkin ketjussa ymmärsi pointin niin, että tuosta ap:n kirjoittamasta listasta täytyy valita ne mitä itse tapaa valmistaa, eikä muita saa mainita.
Ja osa taas valitti että "listasta puuttuu kyllä se ja tuo ja tämä" aivan kuin ap olisi väittänyt että tuossa ovat kaikki suomen perinneruuat.

Tähän luetunymmärtämisen puutteeseen törmää tällä palstalla aivan jatkuvasti.

Kyllä joskus teen makaronilaatikkoa ja kalakeittoa. (joskin niitäkin on monenlaisia, meillä syödään maito/kermapohjaista lohikeittoa etikalla) Makaronilaatikon ravintoarvo ei ole mittava, mutta lapset tykkäävät siitä.
Ruskeaa kastiketta en tee koskaan, enkä nakkikastiketta. Nakkeja lapset syövät joskus, pääasiassa kylmänä ja kastikeetta.
Kaalista mies tekee joskus ruokaa, joskaan ei ihan sellaista perinteistä kaalilaatikkoa. Pikemminkin ehkä muhennoseksi luokiteltavaa.
Vispipuuroa teen toisinaan ja erilaisia marjapiirakoita. Korvapuustit leipoo Vaasa tai joku muu pakastealtaan tuttavuus.

Noista mitä mainitsit teen makaronilaatikkoa tosi usein, tosin sisältää paljon kasviksia ja soijarouhetta. Kaalilaatikkoa joskus, kaalikääryleitä en ikinä. Makkaraa enkä nakkeja ikinä, koska olen kasvissyöjä. Lihattoman hernekeiton ostan kaupasta ja sitä syön aika usein. Noita eläinperäisiä keittoja kasvissyöjä ei syö, mutta kasviskeittoa teen usein. Ruskeaa kastiketta silloin tällöin. Korvapuustit ja vispipuurot ostan kaupasta valmiina. Mustikkapiirakkaa teen usein.

En oikein tiedä mitkä ovat niitä perinteisiä suomalaisia ruokia. Kun sovellan usein liharuusta sen kasvisversion ja olen muutenkin melko nirso syöjä.

Viimeksi muokattu:
Siitä vaan herkuttelemaan:)
Ravintola Zetorissa virittäydytään pääsiäiseen tankkaamalla mämmiä kerralla koko vuoden tarpeiksi: 2,50 eurolla saa ahmia niin paljon kuin maha vetää.

Mulle ei riitä purkki VALMISKEITTOA kudelle, ainakin Kolme tarvitaan, jos riittääkääkään. san pussillisen herneitä eurolla ja suein on pakakasessa jotkin ihaa sihen sekaan heittää, oten MULLE TULEE halvemmaksi tehdä itte ja on varmasti paremman makuista. Hernekeittokatiila porisee kyllä ihan itsekseen hellalla, ei sitä jatkuvasti tarvii vahtia, joten den voi tehdä vaika kotitöiden lomassa. käy aina vaan välillä sekoitttamassa.

Mä olenkin aika harvoin kotona päiväsaikaan noin pitkiä aikoja putkeen.

Halvemmaksi toki tulee, mutta kun kokonaissäästö jäisi mulla vuositasolla ehkä euroon, niin jostain syystä en jaksa vaivautua. Jos itse tykkäät niin tee vain, mäkin teen kaikenlaista sellaista mitä muille ei sovi. Mutta aika turhaa yrittää kannustaa mua tekemään itse kun mulle koko pointti hernekeitossa on se, että se on (lisäaineetonta ja edes jotenkuten terveellistä, ja erittäin edullista) valmisruokaa.

Yhteistyössä