Valmistatteko/syöttekö perinteisiä suomalaisia ruokia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Wanda"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

"Wanda"

Vieras
Esim. makaronilaatikkoa, kaalilaatikkoa tai kaalikääryleitä, makkara/nakkikastiketta, hernekeittoa, lihakeittoa/kalakeittoa/nakkikeittoa, ruskea kastike kastikkeen pohjana, korvapuusteja, vispipuuroa, mustikkapiirakkaa jne jne jne.

Ja jos, niin kuinka usein? Koostuuko suurin osa ruokavaliostanne perusruuista vai teettekö vain harvoin? Jos ette, niin pidättekö perinteisiä suomalaisia ruokia huonoina ja ravintoarvoltaan riittämättöminä?

Aika vähän, täytyy myöntää. Karjalanpaisti ja ruskea kastike nyt on sellaisia mitä tulee tehtyä..

Niitä perusruokia on tullut syötyä silmät ja korvat täyteen, ja kaipaan monipuolisempaa ruokavaliota ja makumaailmaa lapsillekin.

Teen juuri noita paitsi hernerokka parasta jalostajan =) Harvoin ruokana esim. tortilloja, wokruokia tms. Hoidossa syövät mielestäni aika erilaisia ruokia joten kotona maittaa tuo perussetti, ainakin vielä...ja kun sitä osaan tehdä ;)

Tulee tehtyä paljonkin - listalta puuttui tosin jauhemaksapihvit (siis itsetehtynä), karjalan paisti, lihaperunasoselaatikko, merimiespihvi, kala erilaisilla tavoilla valmistettuna muussin kera, jne. Tai noita muistalen omasta lapsuudestani.

Ainoa, mihin en sekaannu on ruskea kastike - kastikkeita teen kyllä, mutta tuo perinteinen jauhojen ruskistaminen voissa ei vaan ole mun juttu.

Aika vähän. Kaipaan nopeammin valmistuvia reseptejä kuin pata- tai laatikkoruoat kun töiden jälkeen kokkaan ja keittoja tule tehtyä valitettavan harvoin. Ei kai noissa sinällään mitään vikaa, ehkä vähän kevyemmin syödään. Jotenkin tuntuu että sekä minä että mies on kyllästetty noilla jo lapsena, niin ettei edes kaivata noita. Nakkikastiketta ja purkkihernekeittoa syödään kuukausittain, mutta muuten kyllä taitaa jäädä kertaan vuodessa tai vieläkin harvempaan.

Yllämainituista itse en tee kaalikääryleitä, kaali kyllä muuten meillä käytössä.
Myöskään kokolihakastiketta ja lihakeittoa meillä ei tehdä.
Noita kaikkia syödään töissä ja päivähoidossa.
Ammatin puolesta osaan tehdä kaikki perusruoat ja joskus vähän erilaisiakin.

Todellakin syödään noita. Tosin vispipuuroa ei kyllä kovin, kun ei oikein tahdo kellekkään kelvata. Itse tykkään makaroonilaatikosta, kaalilaatikosta (nam!!!), hernekeitosta, nakkikeitosta, mustikkapiirakasta, korvapuusteista...

Minkälainen on merimiespihvi?

Ohessa yksi resepti (en tee itse orjallisesti minkään tietyn mukaan): Merimiespihvi - HS.fi - Ruokaohjeet - Reseptit

Ja selitys muuten (Wikipediasta):

Merimiespihvi on padassa hauduttamalla valmistettu liharuoka, jonka keskeisinä valmistusaineina ovat viipaloitu naudanliha, viipaloidut perunat ja sipuli. Mausteina käytetään mm. maustepippuria ja laakerinlehteä. Valmistuksessa perunat, lihaviipaleet ja sipulilohkot asetetaan kerroksittain pataan (alimmaisena ja päällimmäisenä peruna), ja joukkoon lisätään runsaasti nestettä, joka on tavallisesti olutta mutta myös lihalientä tai molempia. Naudanpaistin mureudesta riippuen sitä kannattaa hieman esikypsentää esim. pannulla. Hauduttaminen kestää tunnista puoleentoista. Merimiespihvin lisäkkeiksi sopivat etikkapunajuuri ja maustekurkku.

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä;23595518:
Me teemme ihan perusruokia. Pottuja vaihtelevilla kastikkeilla, erilaisia laatikoita keittoja, puuroja jne. Hyviä perusruokia ja halpoja.

Jäi mainitsematta tavalliset leipomisasiat, pullat. piirakatt ja leivät, ne ovat todella hyviä. En ymmärrä tätä nyky pizza-, kebab- valmisruokakulttuuria.

[QUOTE="vieras";23595512]Aika vähän. Kaipaan nopeammin valmistuvia reseptejä kuin pata- tai laatikkoruoat kun töiden jälkeen kokkaan ja keittoja tule tehtyä valitettavan harvoin. Ei kai noissa sinällään mitään vikaa, ehkä vähän kevyemmin syödään. Jotenkin tuntuu että sekä minä että mies on kyllästetty noilla jo lapsena, niin ettei edes kaivata noita. Nakkikastiketta ja purkkihernekeittoa syödään kuukausittain, mutta muuten kyllä taitaa jäädä kertaan vuodessa tai vieläkin harvempaan.[/QUOTE]
miksi syötte PURKKIHERNARIA, se ei ole vaikeaa valmistaa itsekin. Herneet yöksi likoamaan, sit vaan keittelemään ja mausteita mukaan. Sekaan voi halutessaan heittää vaikka porkkanaa ja sipulia, lihana voi käyttää vaikka palvikinkkua tai ihan vaikka jauhelihaa.
vikonlopun vo käyttää vaikka keiton keittämiseen, mä keitän hernaria ainkin 4-5 tuntia, etä on kypsää. hernaria voi keittää vaika ilallakin seuraavaa päivää varten. on yhtä nopea lämmittää hellalla kuin se valmishernekeittokin, eikä varmasti oo lisäaineita ja tulee varmasti halvemmaksikin. Pussilinne herneitä maksaa alle euron. ja noin 400g jauhelihaa maksaa ENINTÄÄn 2e

Kaikkia muita teen paitsi en kalakeittoa,myös karjalanpaistia,jauhemaksapihviä ja maksakastiketta ja paljon muitakin kuin perinteisiä ruokia.Tykkään kokeilla erinlaisia ruokia.

[QUOTE="Zio";23595547]Ohessa yksi resepti (en tee itse orjallisesti minkään tietyn mukaan): Merimiespihvi - HS.fi - Ruokaohjeet - Reseptit

Ja selitys muuten (Wikipediasta):

Merimiespihvi on padassa hauduttamalla valmistettu liharuoka, jonka keskeisinä valmistusaineina ovat viipaloitu naudanliha, viipaloidut perunat ja sipuli. Mausteina käytetään mm. maustepippuria ja laakerinlehteä. Valmistuksessa perunat, lihaviipaleet ja sipulilohkot asetetaan kerroksittain pataan (alimmaisena ja päällimmäisenä peruna), ja joukkoon lisätään runsaasti nestettä, joka on tavallisesti olutta mutta myös lihalientä tai molempia. Naudanpaistin mureudesta riippuen sitä kannattaa hieman esikypsentää esim. pannulla. Hauduttaminen kestää tunnista puoleentoista. Merimiespihvin lisäkkeiksi sopivat etikkapunajuuri ja maustekurkku.[/QUOTE]

Oonhan mä tuota joskus syönytkin. Meillä päin on puhuttu merimiespadasta, joten siksi ihmettelin. Niin ja onhan se hyvää :)

Valmista (luomu)hernekeittoa meillä on hätäruokana kaapissa. Noita muita en tee. Voin syödä jos joku tarjoaa ja lapsikin syö. Kesällä saatan tuota mustikkapiirakkaa vääntää omista mustikoista. Korvapuustia (tai muita pullia) leivotaan lähinnä joulunaikaan, muutoin on terveellisemmät herkut käytössä. Vispipuuroa en tee, mutta (jälleen kerran joulun alla useimmiten...) teen kyllä esim ohrapuuroa.

Makaronilaatikko, nakki/makkara, ruskea kastike jne eivät ole ravintoarvoiltaan mitään huikeita. Lihaa emme kotona syö muuta kuin satunnaisesti poroa. Toisaalta tuosta listasta puuttuu moni suomalainen perinneruoka; ihmisten vaurastuessa jäi perinneruoista mystisesti kasvisruoat pois.

Juu leipominen on hermolepoa mulle. Ja ainakin saa leipiin makua ja kokoa kun tekee itse, tietty ostan leipää kaupastakin! Hernekeittoa oon tehnyt itsekin mutta jalostajassa on vaan jotain että se maistuu kera sinapin ja valkosipulin :p

[QUOTE="Vielä";23595550]Jäi mainitsematta tavalliset leipomisasiat, pullat. piirakatt ja leivät, ne ovat todella hyviä. En ymmärrä tätä nyky pizza-, kebab- valmisruokakulttuuria.[/QUOTE]

Meinaatko ettei ole muita vaihtoehtoja kuin suomalaiset perusruoat ja eines tai pikaruoka? Millähän muu maailma sitten elää?

Meillä tehdään harvoin mitään laatikkoruokia ihan siksi että niiden valmistus vie liikaa aikaa arki-iltana. Lisäksi noiden perinteisten suomalaisten ruokien mauttomuus häiritsee. meillä tehdään usein intialaistyyppisiä ruokia kun aikaa on enemmän. Muuten suositaan nopeita pastoja ja risottoja sekä lämpimiä salaatteja eikä joka aterialla tarvitse olla lihaa. Kalaa syödään paljon, samoin puuroja ja riistaa ja poroa, mutta ei niitä välttämättä valmisteta niillä kaikkein perinteisimmillä resepteillä.

miksi syötte PURKKIHERNARIA, se ei ole vaikeaa valmistaa itsekin. Herneet yöksi likoamaan, sit vaan keittelemään ja mausteita mukaan. Sekaan voi halutessaan heittää vaikka porkkanaa ja sipulia, lihana voi käyttää vaikka palvikinkkua tai ihan vaikka jauhelihaa.
vikonlopun vo käyttää vaikka keiton keittämiseen, mä keitän hernaria ainkin 4-5 tuntia, etä on kypsää. hernaria voi keittää vaika ilallakin seuraavaa päivää varten. on yhtä nopea lämmittää hellalla kuin se valmishernekeittokin, eikä varmasti oo lisäaineita ja tulee varmasti halvemmaksikin. Pussilinne herneitä maksaa alle euron. ja noin 400g jauhelihaa maksaa ENINTÄÄn 2e

No eipä ole tuossa mun ostamassa purkissa lisäaineita. Koitin kerran keittää itse. Ei mulla ole aikaa keittää sitä 4-5 tuntia. Kuivatut herneet toki on halpoja, mutta niin on ne hernaripurkitkin, en mä edes euroa tuosta luomuversiosta mielestäni maksanut. Mahdollinen säästö menee hukkaan sähkölaskuun :laugh: Kun keittelee niitä herneitä tuntikaupalla.

Toisaalta muihin ruokiin saatan panostaa aika paljon aikaa ja vaivaa. Hmm. Kait se mulle se pointti on se, että purkkihernari on hyvin säilyvää, nopeaa ja kuitenkin jokseenkin täyttävää eikä erityisen epäterveellistä. Koko pointti menisi hukkaan jos keittelisin sitä itse.

[QUOTE="vieras";23595628]Meinaatko ettei ole muita vaihtoehtoja kuin suomalaiset perusruoat ja eines tai pikaruoka? Millähän muu maailma sitten elää?

Meillä tehdään harvoin mitään laatikkoruokia ihan siksi että niiden valmistus vie liikaa aikaa arki-iltana. Lisäksi noiden perinteisten suomalaisten ruokien mauttomuus häiritsee. meillä tehdään usein intialaistyyppisiä ruokia kun aikaa on enemmän. Muuten suositaan nopeita pastoja ja risottoja sekä lämpimiä salaatteja eikä joka aterialla tarvitse olla lihaa. Kalaa syödään paljon, samoin puuroja ja riistaa ja poroa, mutta ei niitä välttämättä valmisteta niillä kaikkein perinteisimmillä resepteillä.[/QUOTE]

kyllä suomalaiseenkin ruokaan sa makuja, yrteillä ja erilaisilla mausteilla

Yhteistyössä