valmisruuat

Kuinka moni kotiäiti ei aina valmista itse ruokia? Mulla on jotenki huono omatunto kun tuntuu et aina ei jaksa, kerkiä, ehdi tehdä itse ruokaa vaan ostan valmiita laatikoita, pinaattilettuja ym. Lapset kyllä tykkää yhtä paljon valmiista kuin omatekemästäkin, mutta itsellä huono omatunto, enkä oikeen kyllä ees tiedä miksi. Aattelen ehkä et ne on vähemmän ravitsevia ja täynnä säilöntäaineita tai jotain sellaista. En kyllä ees tiedä et pitääkö se paikkansa...
 
Kyllä meilläkin syödään suht usein pinaattilettuja, kalapuikkoja ja kaupan lihapullia. Ei aina kerkee eikä jaksa vääntää ruokia alusta alkaen ite. Mie en suostu potemaan huonoa omaatuntoa tästä asiasta, ruokaahan se valmisruokakin on...
 
myy
Mä ostan joskus myös valmisruokia, pinaatti- tai porkkanalettuja, lihaperunasoselaatikkoa, lihamakaronilaatikkoa (eivät syö omatekoista) ja joskus kalapuikkoja tai valmislihapullia.
Mulla on myös huono omatunto niiden syöttämisestä ja mua suorastaan hävettää ostaa niitä kaupasta
Joskus kuitenkin tuntuu toivottomalta ehtiä tehdä kaikkea itse, kun töissä käyn ja mies vielä reissuhommissa.
Viikonloppuisin yritetään kokkailla vähän viikollekin sapuskoita.
 
Oljenkorsi harmaana
Podin tuota huonoa omaatuntoa nuorempana kaikenlaisista lapsiin liittyvissä asioissa, myös tuosta valmisruoka jutusta :D Onneksi ikä on lieventänyt kohdallani kaikenlaisia ehdottomuuksia myös ruokien suhteen. Syömme silloin tällöin valmisruokia, inspiksestä riippuen. Kalapuikkoja, pinaattilettuja tms. valmislaatikoita ja purkkihernesoppaakin. Tosin perhekoko on senverran kasvanut että käy kukkaron päälle ainakin nuo laatikot :D Eikä niissä valmisruuissa nykyään niin hirveitä rasva yms. määriä ole, vaan ovat jopa ihan terveellistä ruokaa (vrt. possunihrassa käristäminen). No suolaa nyt saattaa olla hiukka liian kanssa, mutta jos silloin tällöin syö ei sekään vaarallista ole.
 
kyllä poden huonoa omaatuntoa, mutta..
meillä kaupanruoat kelpaa paremmin kuin kotiruoka.
vaikka mitä yrittää niin eivät kelpaa kotitekoiset, niin kyllä
siinä turhautuu vähemmästäkin. pinaattilettuja tänäänkin ruokana,
ite syön sitten pinaattikeittoa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.03.2006 klo 13:32 3xäityli kirjoitti:
Kuinka moni kotiäiti ei aina valmista itse ruokia? Mulla on jotenki huono omatunto kun tuntuu et aina ei jaksa, kerkiä, ehdi tehdä itse ruokaa vaan ostan valmiita laatikoita, pinaattilettuja ym. Lapset kyllä tykkää yhtä paljon valmiista kuin omatekemästäkin, mutta itsellä huono omatunto, enkä oikeen kyllä ees tiedä miksi. Aattelen ehkä et ne on vähemmän ravitsevia ja täynnä säilöntäaineita tai jotain sellaista. En kyllä ees tiedä et pitääkö se paikkansa...
Meillä ei valmisruokia käytetä. Ei ole koskaan käytetty, eikä varsinkaan nyt, kun perheessä on moniallerginen. Teen kaikki ruuat itse, ja pakastan niitä. Pakkasesta sit otetaan ja lämmitetään viikolla (olen työelämässä jo). Yleensä viikonloppuisin tehdään suuremmat erät ruokaa, ja kun niitä pakastelee, niin pikkuhiljaa pakastimessa on ihan kiva valikoima VALMISTA, ja rahaakin luultavasti säästyy. Meillä kyllä gluteeniton ruokavalio allergioiden lisänä kompensoi tuota säästöä sitten, kun gluteenittomata tuotteet ovat aikas hintavia.

Kyllä valmistuotteissa on melko paljon säilöntä-, värinparannus- ym. aineita. Voihan niitä silloin tällöin käyttää, mutta en kyllä laittelisi niitä edes joka päivä. Varsinkaan kun koululaiset syövät eineksiä kouluaterialla muutenkin paljon (halvempia kuin keittiöllä a:sta alkaen valmistetut ruuat).
 
No ihan kuule on ravitsemusterapeutti sitä mieltä että nykyään valmisruuissa on ihan hyvä ravitsemussisältö, eikä liikaa lisäaineita. Siis kotimaisissa valmisruuissa. Tuota iänikuista väri-, säilöntäaine saarnaa ei juuri nykypäivän kotimaisten valmisruokian kanssa kannata ladella. Kiva jos joku jaksaa joka päivä kokata alusta alkaen ja todella ikävää että perheessänne on allergiaa (ja onkohan oikeasti kun sekin on niin muodikasta tuo keliakia yms. ) Turha kuitenkin syyllistää valmsiruokia käyttäviä, ne on ihan hyviä vaihtoehtoja arkeen silloin tällöin, ilman syyllisyyttä.
 
äiti vain
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.03.2006 klo 16:22 vieras kirjoitti:
No ihan kuule on ravitsemusterapeutti sitä mieltä että nykyään valmisruuissa on ihan hyvä ravitsemussisältö, eikä liikaa lisäaineita. Siis kotimaisissa valmisruuissa. Tuota iänikuista väri-, säilöntäaine saarnaa ei juuri nykypäivän kotimaisten valmisruokian kanssa kannata ladella. Kiva jos joku jaksaa joka päivä kokata alusta alkaen ja todella ikävää että perheessänne on allergiaa (ja onkohan oikeasti kun sekin on niin muodikasta tuo keliakia yms. ) Turha kuitenkin syyllistää valmsiruokia käyttäviä, ne on ihan hyviä vaihtoehtoja arkeen silloin tällöin, ilman syyllisyyttä.
Ootko tosissasi? Enpä olekaan kuullut kenestäkään,kuka haluaisi olla muodikkaasti ruokavaliorajoitteinen??? :eek:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.03.2006 klo 16:22 vieras kirjoitti:
No ihan kuule on ravitsemusterapeutti sitä mieltä että nykyään valmisruuissa on ihan hyvä ravitsemussisältö, eikä liikaa lisäaineita. Siis kotimaisissa valmisruuissa. Tuota iänikuista väri-, säilöntäaine saarnaa ei juuri nykypäivän kotimaisten valmisruokian kanssa kannata ladella. Kiva jos joku jaksaa joka päivä kokata alusta alkaen ja todella ikävää että perheessänne on allergiaa (ja onkohan oikeasti kun sekin on niin muodikasta tuo keliakia yms. ) Turha kuitenkin syyllistää valmsiruokia käyttäviä, ne on ihan hyviä vaihtoehtoja arkeen silloin tällöin, ilman syyllisyyttä.
Hei "vieras"!

Luitko ollenkaan viestiäni ajatuksella?

En käsittääkseni syyllistänyt ketään, totesin vain, että en laittelisi valmisruokia joka päivä. Kyllä kotimaistenkin valmisruokien lisäainemäärät ovat runsaita, jos ihan joka aterialla niitä syödään, sitä ei varmasti teilaa kukaan ravitsemusterapeutti.

Meillä valitettavasti on allergioita, ikävää että sinulla on sellainen asenne, että luulet ihmisten vain "muodin vuoksi" kulkevan allergioiden tai muiden pitkäaikaissairauksien (kuten esim. elinikäinen keliakia) takia karikkoista ja hankalaa erikoisruokavalion tietä.

t. toinen "vieras"
 
Yhden vieraan kommentti lisää...
Keliakia on sen verran hintava ja oireita aiheuttava, lisäksi elinikäinen, tuskin sitä ruokavaliota kukaan noudattaa huvikseen...
Alkuperäiseen aiheeseen siis, meillä syödään sekä valmisruokia, että itse tehtyjä, riippuen kuinka paljon on aikaa laitettavissa ruuanlaittoon ja lisäksi ihan vaihtelun vuoksi.
Valmisruuista saa ihan maukkaita ja terveellisiä ruokia yhdistelemällä ja omaamielikuvitusta käyttäen. Tämän teen ihan hyvällä omalla tunnolla, ja ilman pelkoa liioista rasvoista ja suolamääristä. Valmisruokia voi ostaessa vaivautua lukemaan tuoteselosteen huolella ja vertailemalla vaihtoehtoja. Isoissa marketeissa on jo aikamoinen määrä vaihtoehtoja, eikä valmisruoka tarkoita aina pitsaa...
 
maija harmaana
Syötäisiin enemmänkin varmaan jos noille kelpaisi :ashamed:
Valmiina ostan: pinaattikeittoa, hernekeittoa, maksalaatikkoa

Puolivalmisteita: kananugetit, kalapuikot, pakasteperunamuusi
 
Kyllä meillä syödään eineksiä. Ajattelen niin, että se aika jonka muuten seisoisin hellan ääressä menee nyt johonkin hyödyllisempään, kuten lasten kanssa olemiseen, heille lukemiseen jne. Vaikka silloin kun teen ruokaa pidemmällä kaavalla niin kyllä mulla on siinäkin pikku apukokit molemmin puolin =) Niinkuin nyt tänään laitoin uunilohta, poika 3,5 v kaivoi maustehyllystä sitruunapippurin, valkopippurin, suolan ja rakuunan ja sanoi, että kala tykkää näistä mausteista =)
 
suklaa-fani
Valmiita ostan sekä puolivalmiita ja pakastealtaasta peruna-sipulisek. pusseja,pyttipannua ym. sellaista ihan arkena. Vaikka olenki kotona,niin työn kaa kahestaan ei viitti usein monimutkaisia itse tehä A:sta Ö:n. Pinaattilätyt kyllä mielellään paistan itse ja jauhelihasta:mureketta tai pihvejä(pyöryköitä harvemmin).
Kalapuikot ja seitileikkeet kuuluu myös toisinaan ruokalistalle.
En suostu potemaan huonoa omatuntoa asiasta. ;)
 
Syödään kyllä joskus...itse vähemmän koska en syö lihaa...lapset pitävät kaupan lihapullista ja nakeista ....Mun mielestä useimmat einekset maistuu aika kauheilta, enkä varmasti jaksais niitä montaa peräkkäistä päivää vetää....lapset (valitettavasti joo)varmaan voiskin..
Ruoan tekemisestä sen verran, että helppoa on tehdä kerralla iso annos keittoa tms. ja syödä sitä muutama päivä.
Itse laitan valmisruokia lopenuupuneena enkä ole siitä erityisen iloinen, tosin en jaksa sen kummempaa syyllisyyttäkään siitä kokea.
Haluaisin kaikenkaikkiaan tehdä hyvää ja terveellistä ruokaa...eineksistäkin kyllä löytyy myös enemmän ja vähemmän terveellistä mättöä...niin että vaikka joku ravitsemusterapeutti niitä suosittelisikin(?) niin kannattaa varmaan itsekin käyttää järkeään.
Sitäpaitsi, saahan siitä kotona alusta loppuun tehdystäkin epäterveellistä!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.03.2006 klo 17:19 äiti vain kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.03.2006 klo 16:22 vieras kirjoitti:
No ihan kuule on ravitsemusterapeutti sitä mieltä että nykyään valmisruuissa on ihan hyvä ravitsemussisältö, eikä liikaa lisäaineita. Siis kotimaisissa valmisruuissa. Tuota iänikuista väri-, säilöntäaine saarnaa ei juuri nykypäivän kotimaisten valmisruokian kanssa kannata ladella. Kiva jos joku jaksaa joka päivä kokata alusta alkaen ja todella ikävää että perheessänne on allergiaa (ja onkohan oikeasti kun sekin on niin muodikasta tuo keliakia yms. ) Turha kuitenkin syyllistää valmsiruokia käyttäviä, ne on ihan hyviä vaihtoehtoja arkeen silloin tällöin, ilman syyllisyyttä.
Ootko tosissasi? Enpä olekaan kuullut kenestäkään,kuka haluaisi olla muodikkaasti ruokavaliorajoitteinen??? :eek:
Voi kuuleppa todella uskomattoman monet ihmiset. Ja on kokemusta työstä usealta vuodelta sekä ravitsemusalalta että sairaanhodon alalta. uskomattomalsta tietenkin kuulostaa.
 
Kouluissa sekä tarhoissa on jo vuosia vaadittu lääkärintodistus lasten ruokavalio rajoitteista ja allergioista juuri sen vuoksi että on todellakin ihmisiä jotka, kuka misitäkin syystä (mm. huomion kipeys on yksi syy), esittävät lastensa olevan ruokavaliorajoitteisia taikka allergisia. Saattavat myös kotona toteuttaakin rankkojakin ruokavaliorajoitteita vaikka mitään todellista lääkettieteellistä syytä tähän ei ole. Puhumattakaan sellaisista jotka mm. tuon huomionkipeyden vuoksi itse esiinytvät ruokavalio rajoitteisina. Nämä usein esiinytvät varsinkin joukkoruokailu tilanteissa kovaan ääneen ja suurta meteliä ruokavaliostaan pitäen. Ihmiset jotka ovat oikeasti allergisia harvoin pitävät itsestään ja rajoitteistaan kovaa meteliä taikka syyllistävät muita esim. tuosta valmisruokien syömisestä.
Ja kun joku sitä ihmetteli että keliakia ruokavalio on kovin kallis niin se ei tällaisia muoti keliaakikkikkoja haittaa päin vastoin saa lisää pontta kovaääniseen huomion hakuun kun syöminen on niin kallista ja hankalaa. Lisäksi voi myös kaupassa saada huomiota, ettei tarvitse vain ravintoloissa yms. tilanteissa meluta. "Laktoosi-intolerantikoissa" on vielä isompi joukko näitä esiintyjä ruokavalioisia. Entinen opettajani hoitoalan oppilaitoksessa tosesi mielestäni hyvin: Jos laktoosi-intoleranssia kutsuttaisi peirutaudiksi (joka se tarkemmina ajateltuna onkin) moniko hieno rouva esittäisi suureen ääneen tätä ruokavaliorajoitettaan? :LOL: .

Toki on oikeastikin ruokavaliorajjoittesia ihmisiä paljonkin, mutta harvemmat heistä pitävät itsestään ja rajoitteistaan kovaa meteliä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.03.2006 klo 13:32 3xäityli kirjoitti:
Kuinka moni kotiäiti ei aina valmista itse ruokia? Mulla on jotenki huono omatunto kun tuntuu et aina ei jaksa, kerkiä, ehdi tehdä itse ruokaa vaan ostan valmiita laatikoita, pinaattilettuja ym. Lapset kyllä tykkää yhtä paljon valmiista kuin omatekemästäkin, mutta itsellä huono omatunto, enkä oikeen kyllä ees tiedä miksi. Aattelen ehkä et ne on vähemmän ravitsevia ja täynnä säilöntäaineita tai jotain sellaista. En kyllä ees tiedä et pitääkö se paikkansa...
Teen melkein kaikki ruuat itse.Ne maistuu paremmalle ja voin olla varma raaka-aineiden laadusta.Toki meilläkin joskus hankitaan valmista,kuten tänään ostin purkkiruokaa pojille,ja hyvin kelpasi.En tunne siitä huonoa omaatuntoa.Yleensä kuitenkin suosin itsetehtyä kotiruokaa! =)
 
No meillä on koti-isi ja hän tekee melkein kaiken itse. Pakasteessa on kyllä aina jotain valmista (pyttipannua, kalapuikkoja tms.) siltä varalta, että tulee kiire tai aikataulut menee ruokailun suhteen tiukille. Olemme huomanneet, että tekemällä itse ruuat säästää pitkän sentin. Esim. jotain valmislettuja tai laatikkoruokia meille ei koskaan osteta. Joskus viikonloppuisin "sorrumme" pikaruokaan - pitäähän ruuanlaitostakin saada välillä vapaata. :)
 
Miksi pitää halveerata ruoka-aine rajoitteisia ? Peirutauti nimitys opettajan suusta on mielestäni todella epäasiallista kielenkäyttöä.
Moni valitsee eettisistä syistä kasvisruokavalion tms. miksi heidän valintojaan ei kritisoida ilkeästi?
Toisilla on eettiset syyt ja toisilla terveydelliset syyt ruokavaliohin, jotka rajaavat ruokavaliota, toisilla taas taloudelliset syyt pakottavat kaurapuuro linjalle...... Eikö pitäisi hyväksyä tämä meidän monenkirjavuus........
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.03.2006 klo 12:54 vieras kirjoitti:
Kouluissa sekä tarhoissa on jo vuosia vaadittu lääkärintodistus lasten ruokavalio rajoitteista ja allergioista juuri sen vuoksi että on todellakin ihmisiä jotka, kuka misitäkin syystä (mm. huomion kipeys on yksi syy), esittävät lastensa olevan ruokavaliorajoitteisia taikka allergisia. Saattavat myös kotona toteuttaakin rankkojakin ruokavaliorajoitteita vaikka mitään todellista lääkettieteellistä syytä tähän ei ole. Puhumattakaan sellaisista jotka mm. tuon huomionkipeyden vuoksi itse esiinytvät ruokavalio rajoitteisina. Nämä usein esiinytvät varsinkin joukkoruokailu tilanteissa kovaan ääneen ja suurta meteliä ruokavaliostaan pitäen. Ihmiset jotka ovat oikeasti allergisia harvoin pitävät itsestään ja rajoitteistaan kovaa meteliä taikka syyllistävät muita esim. tuosta valmisruokien syömisestä.
Ja kun joku sitä ihmetteli että keliakia ruokavalio on kovin kallis niin se ei tällaisia muoti keliaakikkikkoja haittaa päin vastoin saa lisää pontta kovaääniseen huomion hakuun kun syöminen on niin kallista ja hankalaa. Lisäksi voi myös kaupassa saada huomiota, ettei tarvitse vain ravintoloissa yms. tilanteissa meluta. "Laktoosi-intolerantikoissa" on vielä isompi joukko näitä esiintyjä ruokavalioisia. Entinen opettajani hoitoalan oppilaitoksessa tosesi mielestäni hyvin: Jos laktoosi-intoleranssia kutsuttaisi peirutaudiksi (joka se tarkemmina ajateltuna onkin) moniko hieno rouva esittäisi suureen ääneen tätä ruokavaliorajoitettaan? :LOL: .

Toki on oikeastikin ruokavaliorajjoittesia ihmisiä paljonkin, mutta harvemmat heistä pitävät itsestään ja rajoitteistaan kovaa meteliä.
Meidän on pakko pitää KOVAA METELIÄ ruoka-ainerajoituksistamme, kun muuten jotkut sinun kaltaisesi eivät ymmärrä, että väärät ruoka-aineet voivat olla kohtalokkaita meille. Ja siis ujuttavat niitä "vain vähän" KARAISTAKSEEN meitä oikeasti ruokavaliorajoitteisia.
 
Täytyy ottaa kanataa tähänkin asiaan, poitsulla ei onneksi vielä ole mitään ruokarajotteita, itselläni sitten taas jonkinverran.
Tosin olen itse niin asiaan tottunut, että jos joku kysyy rajoitteita, en edes aina huomaa heti sanoa. Myöhemmin vasta tajuan, että ai niin olihan tuo laktoosi ja sappidieetti ja muutama allergia ja lääkityskin kieltää muutaman ruoka-aineen, niin ja raskauden piikkiinkin menee jotain... No onneksi sitä voi hiukan itsekin katsoa mitä suuhunsa laittaa, kun en ole 'piiloaineille' allerginen ja laktoosista selviää tableteilla (missähän nekin taas on =) )

Ja alkuperäiseen kysymykseen, kyllä meillä käytetään kaikenlaisia valmisruokia satunnaisesti. Joskus enemmän, joskus vähemmän. 'Leipominen' varsinkin on viime aikoina kallistunut sille suunnalle, kun mies ei ehdi...
 
Voi että, iloiten käytettäis valmisruokia, jos vain voitais.
Maidottomia, munattomia ja viljattomia valmisruokia ei oikein ole. Eines-äiti on ihan yhtä hyvä kuin keittis-äiti, tärkeintä on rakkaus lapseen. Jolla aika riittää harrasteluontoiseen ruoanlaittoon, niin hyvä. Elettävä on kuitenkin. Ja allergioihinkin tottuu, yllättävän helposti, vaikka aluksi tuntuu vaikealta.
 
Meillä on niitä ruokia,jotka menee muksuilta alas.Sekä valmis- että itsetehtyjä.Annan heidän nirsoillakin aika paljon.Enkä tunne mistään huonoa omaatuntoa,niin kauan kun on ruokaa heille tarjota.
 

Yhteistyössä