valmis

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ruoat!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

ruoat!

Vieras
Jos joku tietää, mitä pitää sisällään ""kielletyt valmis ruoat""... onko karjalanpiirakka ja pinaattilätyt kiellettyjä? entä lakritsi/salmiakki? kiitos jos jaksaisi joku tietävä vastata!:)

Lakua ja salmiakkia ei saisi syödä kovin paljon, rajoitus oli muistaakseni 50 g/pv. Nostavat joillakin verenpainetta + sisältävät suolaa. Mutta ovat ah niin hyviä : )

En ymmärrä, miksi pinaattiletut olisivat kiellettyjä.. Terveellistähän pinaatti on, siitä saa rautaa. Itse kyllä popsin karjalanpiirakat ihan kylmilleen. Ja syön välillä maksamakkaraa ja lakritsaa ihan hyvällä omalla tunnolla.

toivottavasti toi kossuvichy juttu ei ollut ivaa siitä että joku raskaana oleva syö salmiakkia ja maksaa? vai mitä nyt olikaan? mun mielestä toi kaikki syömisen tuijottelu on mennyt nykyaikana ihan naurettavuuksiin. mammat pelkää voiko sitä ja tätä syödä. kyllä niitä lapsia ennenkin saatiin ja ihan yhtälailla terveitä (itseasiassa terveempiä) kuin nykyäänkin. että eiköhän anneta mammojen syödä salmiakkia jos sitä tekee mieli. eiköhän oma kroppa tiedä parhaiten?

Minulle taas terkkari sanoi että syö rauhassa vaan salmiakkia ja lakuja kun verenpaine niin alhainen.

Ja ne mitkä ei vahingoita äitiä ei kyllä sitä vauvaakaan niin voi vahingoittaa. JÄRKEÄ nyt näihin kysymyksiin. KYSYKÄÄ NEUVOLASTA, jos jotain pitää kysyä!!!!!

Kyllä jokainen saa kysyä ja pitääkin kysyä jos joku mieltä arveluttaa!! Muakin aina huolettaa asiat välillä ja se on normaalia.

Mulle neuvottiin, että lähes kaikke (paitsi maksaa tms.) voi syödä kunhan kuumentaa höyryäväksi. No salmiakkia älä mene mikroon laittamaan, mutta ymmärsit varmaan, mitä tarkoitan ;)

Kysele ihmeessä. Ne jotka ei halua vastata olkoot vastaamatta. Kyllä joku aina vastaa ja helpottaa oloa :)

Kylläpä oli tosi fiksu tuo kossu-heitto... :( Hyvähän se on, että kysyy jos joku asia mieltä vaivaa, mutta näillä keskustelupalstoilla on viime aikoina ollu niin paljon hysteriaakin lietsovia kysymyksiä, että välillä kummastuttaa, onko niitä kysytty ihan oikeasti vai vain provona. Mutta alkuperäiselle tosiaan sanoisin, että valmisruokia voi huoletta syödä kunhan kuumentaa höyryävän kuumiksi! Noiden karjalanpiirakoiden kohdalla en ole itse aina sääntöä noudattanut, mutta jos haluaa oikein tarkka olla niin kyllä nekin varmaan kannattaa kuumentaa. Ja salmiakki- ja lakurajoitukset (max 50g/pv) on juuri verenpaineen vuoksi. Eli jos on verenpaine koholla niin ei kannata liikoja syödä, mutta jos matalalla niin voipi olla vain hyväksi! :)

Mun mielestä niissä salmiakeissa ja lakuissa oli joku muukin juttu kuin verenpaine, mutta en muista mikä...

Ai niin niissä on korkea glykyrritsiinipitoisuus, haitallista ainetta. 50g/päivä on suositus.

Voi kiesus, ei millään pahalla, mutta oman järjen käyttö on sallittua, jopa raskaudessa ;) Ajatelkaas kuinka omat äitinne ja isoäitinne ovatkaan säilyneet hengissä raskaana ollessaan kun ei ollut mitään kiellettyä ruokalistaa.. Kyllä sitä silloin syötiin mitä suuhun saatiin eikä kukaan varmaan koskaan ole Suomessa kuollut ruokaan raskaana ollessaan. Eiköhän se listeriahössötys ole nyt mennyt vähän ylitse kun pitää alkaa epäilemään jotain karjalanpiirakoita?? Suomessa varmaan kaikkea ruokaa voi syödä, myös niitä suomalaisia juustoja ja kalaa, jopa tuore-ja homejuustoja ilman mitään pelkoa. JÄRKI KÄTEEN!!

Samaa mieltä oh hoh:in kanssa!

Itse kysyin neuvolsta saako maksalaatikkoa syödä sillon tällön,oli terkkarin vastaus,että saa.Sisältää kuulema niin vähän maksaa ja harva sitä kuitenkaan joka päivä syö.Lisäsi siihen vielä,että ennen vanhaan äitejä neuvottiin syömään maksaruokia raudan saannin takia..Että näin!
P.S. En kuitenkaan itse maksaa ruokana söisi = jauhe-maksapihvejä =0)

Samaa mieltä olen oh hoh:n ja ASV:n kanssa. Nää kysymykset menee vaan koko ajan järjettömämmiksi. Järki käteen. En minä ainakaan kestäisi sitä jos 9kk:n ajan pitää stressata joka pahuksen suupalaa. Mitä te oikein aiotte syödä, jos kauhea paniikki on joka sapuskasta??

Glykyrritsiini on juuri se aine joka lakussa ja salmiakissa aiheuttaa verenpaineen kohoamista. Lisäksi salmiakki (=ammoniumkloridi) sisältää paljon suolaa.

Mutta jos kärsii matalan verenpaineen takia huippauksesta, salmiakki tai laku auttaa! :-)

ISO KIITOS kaikille vastaajille... herättipäs monenlaisia tunteita!:D;) no, ensimmäinen raskaus laittaa kyselemään ""typeriä"" täältä ja www.espoo.fi:n sivuilla kielletyllä listalla oli valmis ruoat... että näin.. ja iha vaan pointtina, että kun joku sanoi miten ennen vanhaa on syöty ""kaikkea"" .. no, ennen on ollut ruoka puhdasta ja terveellistä, jotai opuuroa ja perunaa suunnilleen vedetty.. nykyään on hyvä ettei venäjältä tuu ruoat.. ja lisäaineidenkin takia näitä kieltoja varmasti on... tms.. no, se nyt oli taas oma ajatus.. ok, kiitos kaikille-sehän tässä oli asiana! hyvää syksyn jatkoa!<3

Mä erehdyin syömään hiukan liikaa lakua esikoisen raskaudessa, ja voin sanoa, että SEN KYLLÄ HUOMAS. Verenpainen nousi nopeasti ja sydän tykytti niin, että tuntui kuin saisi vähintään sydärin...(viikkoja tuolloin joku 30, mutta kaverilla sama juttu jo ekalla kolmanneksella). Molemmilla muuten ihan normaalit, hiukan alhaset verenpaineet. Eli ton lakun kanssa ainakin kroppa osaa varottaa, mikä on LIIKAA. Siihen loppukin mun lakun syönnit raskaana:)

Lakritsissa on tuon verenpaineasian lisäksi myös se että se saattaa aiheuttaa supistuksia tai keskenmenon raskaudessa joten sen takia sitä ei suositella ollenkaan. Jokainen saa päätellä mitä haluaa mutta minä en ainakaan syö. Eipähän tartte harmitella jos jotain käy...

Uusimmat

Yhteistyössä