Valkosolujen määrä viiterajojen alapuolella, HELP!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja leukemia?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

leukemia?

Vieras
Hei! Lapsellani verikokeessa todettiin valkosojen olevan viitearvon alapuolella. Arvo oli 4,3 ja viitearvon alaraja 4,5. Minä olen aivan peloissani. Mihin muuhun tämä voi liittyä kuin leukemiaan? Mitä muita sairauksia on, missä valkosolut vähenee? Muut arvot olivat ok.

TUo on lähes normaali tilanne, siis että arvo on 4.3 jos viitearvon alaraja on 4.5. Useimmiten tosiaan syynä on infektio joka on kuluttanut leukosyyttejä, tai sitten on kyse yksittäisen mittaustapahtuman antamasta normaalista tuloksesta, kaikki kun ei ole normaalistikaan arvoinen siellä viitearvojen sisällä.
Leukemiassa tavallisimmin valkosolujen määrä on LISÄÄNTYNYT, ja erittelylaskennassa on poikkeavia soluja, ns. blasteja.

Lapseltani on otettu verikokeita kuitenkin säännöllisesti, en muista vaan mitä arvot ovat aiemmin olleet. Lääkäri oli konsultoinut ylilääkäriä ja tämän mielestä asia ok. Mutta en vaan jotenkin luota...

Lasten yleisimmässä leukemiassa on yleensä valkosolut koholla, ei matalalla toteamishetkellä. Hb ja trombosyytit ovat matalat. Eli sitä ei ainakaan kannata murehtia.
Sensijaan monta hvänlaatuista ,ohienevää syytä pienelle laskulle voi olla.

Nyt vasta luin kunnolla. Ovat kyllä niin vähän alarajan alapuolella, että tuskin on yhtään mitään huolta.

Minulla oli silloin 2,2. Lääkäri oli kauhean huolissaan, mutta ei matalille lukemille tosiaan löytynyt syytä. Omia aikojaan nousivat (ja sitten putosi hemoglobiini. Ja taas lääkäri oli kauhean huolissaan. Mutta minä en vieläkään :D ).

Viimeksi muokattu:
TUo on lähes normaali tilanne, siis että arvo on 4.3 jos viitearvon alaraja on 4.5. Useimmiten tosiaan syynä on infektio joka on kuluttanut leukosyyttejä, tai sitten on kyse yksittäisen mittaustapahtuman antamasta normaalista tuloksesta, kaikki kun ei ole normaalistikaan arvoinen siellä viitearvojen sisällä.
Leukemiassa tavallisimmin valkosolujen määrä on LISÄÄNTYNYT, ja erittelylaskennassa on poikkeavia soluja, ns. blasteja.

..normaalistikaan ARVOINEEN....

Yhteistyössä