Valitusta soija-altistuksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja katjuza
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

katjuza

Aktiivinen jäsen
09.04.2005
1 827
0
36
Jäi hiukkasen ketuttamaan erään lastenhoitajan käytös Jorvissa. Otin lapsellemme omat ruuat mukaan altistukseen eli bataatti ja mangososetta koska en tiennyt mikä käytäntö yleensä on. Siitä alkoi heti mumisemaan ettei lapselle (ikä10kk) anneta ruokaa jotta menisi tarvittava määrä Nutrisoijaa). Kello oli silloin 9.30 ja lapsi oli syönyt viimeksi klo 6. ja näin ollen oli jo nälissään. Kerroin myös hoitajalle ettei poikamme suostu juomaan korvikkeita, ja että niitä saadaan menemään ainoastaan ruuan seassa :/
Hoitajan mielestä olisi siis ollut ok että pojalle annetaan vaan 1ml Nutrisoijaa vaikka hän oli nälissään ja 30min jälkeen 5ml ja siitä 30min jälkeen 10ml jne. Varmaan tuo meidän suuriruokainen poika olisi sillä pärjännyt :kieh:
No lääkäri oli sitä mieltä että Nutrisoija voidaan sekoitaa tuomiini ruokiin (jotka siis sopiviksi todettu jo pitkän aikaa sitten)ihan niinkuin teemme kotonakin Neocaten kanssa. Siitäkin vielä hoitaja jotain mumisi ja kävi vielä tarkistamassa asian itse lääkäriltä eikä minua uskonut :kieh: Väitti vielä etten ollut sanonut että poika on viimeksi syönyt monta tuntia sitten.

Ruoka sitten upposi hyvin ja Nutrisoija sen mukana kunnes hoitaja lisäsi 50ml valmista Nutrisoijaa tosi pieneen määrää bataattisosetta saaden aikaseksi velli jota sitten yritti juottaa tuttipullosta vaikka useaan kertaa varottelin ettei poika pulloa huoli. Hän nappasi sitten pojan kainaloon ja totesi että lähdetäänpä toiseen hioneeseen juomaan jos onnistuisi paremmin ilman äidin läsnäoloa :o :o Olin niin hölmistyny etten saanu mitään sanottua. Kuulin edelleen siihen huoneeseen kuinka poika huusi ja kakoi juomaa ulos. Mukana ollut opiskelija tuli sitten kysäsemään joisko poika mukista, sanoin että mukista varmaan menee paremmin jos maltilla juotetaan eikä väkisin. Siinä vaiheessa ajattelin että he toisivat pojan luokseni sen mukin kanssa mutta eipä kuulunut vaan kuului edelleen pojan huuto ja kakominen sekä toisen hoitajan kuulin sanovan että eihän se nyt pakolla mene ja sitten meidän lapsen hoitaja sulki huoneen oven takanaan.
Siinä vaiheessa sain tarpeekseni ja olin menossa hakemaan poikaa. Hoitaja tuli vastaan sylissä hiestä märkänä oleva lapseni ja kumpikin oli yltäpäältä Nutrisoijassa ja bataatissa. Oli kuulemma "juonut" melkein kaiken mutta sitten oksentanut sen ulos :headwall: :headwall: Tämän juoton jälkeen tuli sitten pojalle selvät ihoreaktiot ja altistus päättyi. Olin ja olen vieläkin järkyttyny tästä tapauksesta joka olisi voitu hoitaa niin paljon helpommalla vaan kuuntelemalla tämän pienen pojan äitiä (minua). Oltaisiin saatu tarvittava Nutrisoija määrä menemään hienosti ruokien seassa, koska poika on todella kova syömään ja aukoo suutaan tyytyväisenä kun sinne vaan jotain lusikoi.
Parin viikon päästä on Almiron altistus, mutta pidän huolen ettei poikani joudu enää tuon hoitajan käsittelyyn :kieh:
En tiedä millaisia kokemuksia muilla on altistuksista, mutta ainakin meidän edellisellä lapsella maitoaltistus allergiasairaalassa sujui huomattavasti mukavammin vaikka hänkään ei sitä maitoa suostunut juomaan. Kovasti olivat maltillisia ja saimme ruuan seassa tarvittavan maitomäärän annettua.

Jos olisin sinä, tekisin valituksen. Kuulostaa todella ikävältä!
Ja olen pahoillani, että jouduitte kestämään tuollaista kohtelua. :hug:

Itseäni harmittaa, että en aikoinaan tehnyt synnytysosastosta valitusta, koska minulla ei ollut voimia siihen. (ei ollut ym sairaala) Sain aika huonoa kohtelua, mutta päästyäni pois sieltä, esikoisen äitinä minulla oli mielessä paljon muita asioita. :heart:

Mä valittaisin myös, tuo ei ole normaalia minusta alkuunkaan! Mä olen tehnyt periaatepäätöksen vähän vastaavanlaisen tilanteen pohjalta, että en suostu jättämään lasta hoitajan kanssa vaan sanon vastaan ja pidän pääni. Kannattaa siis tehdä oma kanta selväksi ennen ensi altistusta, jotta menee mukavammin. Tosi inhottavalta kuulosti kyllä tuo hoitaja :hug:

Kiitos vastauksista. Sitä vaan helposti rupeaa miettimään että onko sitä itse turhan herkkä oman lapsen kanssa, mutta kyllä samassa huoneessa ollut toinenkin äiti ihmetteli hoitajan toimia. ihmettelenkin hoitajan motiivia tälläiseen käytökseen, koska meillä ei ollut mitenkään kiire aikataulu, aikasemmat annokset oli jo mennyt helposti ruuan seassa ja olisi tämäkin mennyt koska annoimme pojalle vaan pieniä annoksia ruokaa niin että seuraavakin kerta maistuisi. Nyt poika on sitten tuon episodin jälkeen kieltäynyt juomasta mitään, ei edes vettä meinaa huolia..... sama kävi silloin kun yritimme kotona tyrkyttää Nutrisoijaa ja Almironia.
Ja ärsyttää kun ainut syy miksi siellä altistuksessa oltiin oli se että Kela vaatii sen pirun altistuksen, jotta saadaan korvattavuus tohon Neocateen joka sopii loistavasti. Ja kohta on sitten Almiron altistus samassa paikassa ja sama hoitaja jos en asialle jotain tee.

Alkuperäinen kirjoittaja santtu70:
kuulostaa karseelta kokemukselta! jouduitteko altistaan uudelleen almironille? meillä käytössä nc ja silloin pienenä kokeiltiin almiron peptiä, mikä ei sitten sopinut---
Me ollaan siis kotona aikasemmin kokeiltu Nutrisoija ja Almiron ja todettu ne sopimattomiksi. Neocate on sopinut todella hyvin. Nyt sitten altistettiin Nutrisoija ja ensiviikolla Almiron sairaalassa koska Kela sitä vaatii jotta saisimme korvattavuuden Neocatesta.

Mutta aina vaan omituisemmaksi tämä meni kun tänään tuo kyseinen hoitaja soitti henk.koht minulle ja pahoitteli tapahtunutta. Kertoi myös että Almiron altistus tehdään toisella osastolla eli ei itse ole meidän hoitajana. Kertoi kuinka on kirjoittanut hoito-ohjeisiin että meidän pojalle ei kannata tarjota Almironia tuttipullosta tai mukista ja pyysi vielä että otettaisiin ensikin kerralla omat ruuat mukaan joiden sekaan Almiron sekoitetaan :o .
Itse en siis valitusta kerennyt vielä tekemään. Liekö sitten tilanteen nähnyt toinen hoitaja jotenkin asiaa vienyt eteenpäin?

Kuulostaa siltä, että joku olisi asiasta hoitajalle huomauttanut. Tai sitten oli tosi fiksu ja oli itse tajunnut... mene ja tiedä.
Tosi hyvä, että soitti kuitenkin ja pahoitteli. Toivotaan teille parempaa altistusonnea jatkossa!

OHO! Varmaan se toinen hoitaja ottanut asian esille. Hyvä juttu joka tapauksessa, että pahoitteli. Eipähän ollut mitenkään sun kuvitelmaa tuo epäasiaalinen kohtelu, vaan siihen oli kiinnittänyt huomiota joku muukin!

Tein nyt kuitenkin valituksen kyseisestä hoitajasta, koska olimme tänään Almiron pepti altistuksessa ja nyt meillä oli eri hoitaja joka tarinan kuultuaan piti erittäin tärkeänä että valitan asiasta. Sanoi tietävänsä kenestä hoitajasta on kyse, mutta ei tietenkään voi tapaukseen sen enempää puuttua kuin suositella tekemään valituksen. Hän oli sitä mieltä että oli todella epäammattimaista käytöstä ja oli pahoillaan.

Yhteistyössä