Mä olin ensin 5 vuotta kotona. Sitten olin kaks vuotta töissä. Joka päivä hermot kireellä..kiire kiire kiire ja vielä kerran kiire..ensin herätät lapset. Eivät haluais lähtee hoitoon. Sitte nopsaan päälle, Väsyny vielä, ku pienempi on heräilly yöllä. Pakkasta 30 ja kylmään autoon..ajamista 30km. Joo on kiva istua hetken aamukahvilla aikuisten kesken..
sitte kiire hakeen lapset hoidosta. Väsyny tenava autoon ja toinen itkee "äiti, joko huomenna on vapaapäivä. soita sinne töihin, että huomenna olet mun kanssa kotona". Palkkapäivänä huomaat, et suunnilleen sama jää käteen, kun olis työttömänä kotona ja melkein 500 menee hoitomaksuihin+bensat. Tulet kotia..pyykit..seuraavan päivän ruoka..kaupassakäynti.."äkkiä nyt, kun on jo myöhä ja pitää nukkumaan" "missä iskä on?" "iskä on raksalla"...huomenna on neuvola, kumpi menee..jos toinen menee, joutuu olla pitempään töissä jne jne...
Ja mitä tämä on nyt..ei aikatauluja..kaikki saa nukkua aamusta. Isompi lähtee kouluun ja saa tulla kotiin niin, että äiti on paikalla. Monesti vielä kysynyt "äiti oletko varmasti kotona, kun tulen" pienempi käy hoidossa muutamana päivänä muutaman tunnin, koska jos satun saamaan uuden paikan, ni on sitte hoitopaikka. Tämä on vain kokeiltu tämä kuukausi, olen harkinnut, et otan kokonaan pois, jos tämä tuntuu pojan kannalta huonolta. Rakentamisen takia olen myös ajatellut, kun täytyy tehdä nyt kaikki laatta yms. valinnat. Ja onhan se kiva juoda ne kahvit hiljaisuudessa tai käydä kaupassa ennenkä isompi tulee koulusta.
Pyykit saa aamulla tai päivällä pestyä..kotia siivottua päivällä. Ei ole ollenkaan hermot kireellä niin pahasti kun on ollut.
Mulla ei välttämättä tätä jatku kauan, koska joudun hakea töitä tottakai ja olen hakenutkin. Mutta tämä aika on juuri ihana nyt ja nautin kotonaolosta. Haluaisin vielä kolmannen lapsen, mutta se taitaa miehen vastustuksen takia jäädä haaveeksi.
Muistan sen ajan, kun valitin ja valitin ja oli niin kurjaa olla kotona rahattomana. oppii arvostamaan taas kotonaolemista, kun käy pätkän tekemässä.
Tosin jos hermot menee täysin, et alkaa todella väsyyn niin sillon on hyvä hakee töitä tai puolihoitoa lapsille.