Valitseeko teidän 8-9-vuotias (tyttö) itse vaatteensa kaapista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mie"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mie"

Vieras
Kyselen, koska oma tyttäreni 9v ei näin tee. Ei ole tippaakaan kiinnostunut vaatteista tai mitä päällensä laittaa, joten minä valitsen aina illalla kouluun vaatteet, koska muuten myöhästyisi koulusta. Olen myös kokeillut että tyttö itse valitsisi illalla kouluvaatteet valmiiksi, mutta vastaus on että "ihan sama" tai sitten valitsee juuri ne parhaimmat juhlavaatteet ja minulle se on jyrkkä EI!

Olenko yksin tämän ongelman kanssa vai onko muilla tällaista tilannetta? Tuntuu että monet 9-vuotiaat ovat jo niin tarkkoja mitä päällensä kelpuuttavat (ns. esiteinejä), mutta ei oma tyttäreni. Leikkiminen kiinnostaa eniten.

Esikoistyttöni kyseli vasta 11 v, että miksi hän ei itse voisi katsoa vaatteita kouluun. Sitä ennen se oli jotenkin automaatio, että mä katoin ne. Nyt, kun hän 12v, niin selkeesti kaikki muuttuu pikku hiljaa. Ollaan tyylistä tietoisia ja se oman minnuuden esilletuonti tärkeetä.

Nuorempi tyttäreni 8v. Välillä koittaa ehdotella jotain asuja, mutta ne menee vähän oudoiksi. Mulla on omia mielipiteitä kanssa aika tavalla ja sitten pitää tietty olla sään mukaan varusteet. Ei 8 v sellasia vielä oikeen mieti. Anna lapsen leikkiä rauhassa ja valitse sinä vaatteet. Usko pois, tulee aika, kun hänkin kiinnostuu näistä jutuista. Kaikki ei ole samanlaisia ja hyvä niin. Aivan liian varhain ollaan nykyään muutenkin niin teinarii.....

9v harvoin valitsee vaatteitaan.....kouluvaatteet minä katon valmiiksi edellisenä iltana. Joskus. Vkl aamuna satta ottaa ite kaapista mitä sattuu....ei siis tos.ole tarkka pukeutumisestaan. Kunhan ei kiristä!
7v pikkusisko taas valikoi huolella itse asukokonaisuutensa, hyvällä tyylitajulla ????

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Aivan samoilla linjoilla olen sinun kanssa nim.Minttu. :) Eiköhän se aika sieltä tule, kun itse haluaa vaatteensa valita.
Itsekin olen aika tarkka siitä että vaatteet ei "riitele" keskenään, siistit ja ehjät sekä säänmukaiset pitää olla. Olen vain joidenkin aikuisten (osa näistä lapsettomia) suusta kuullut ihmettelyä, että joku oikeesti valitsee vielä tuon ikäiselle vaatteet valmiiksi. Kiva kuulla etten ole siis "outolintu". :)

Valitsee itse, kuten on jo monta vuotta tehnyt. Nykyään osaa valita ihan järkeviä, säähän sopivia yhdistelmiä, ei ole enää farkut, mekko ja päälle vielä toppi -yhdistelmiä tai vastaavaa. Ei erityisesti valikoi vaatteitaan ulkonäön perusteella paitsi että värit merkitsevät jonkun verran, mutta ei siten että se vaikeuttaisi vaatteiden valitsemista.

Meillä 6-vuotias valitsee itse. Omatoimisuuteen voisi kannustaa se, että laitat esille vain sellaisia vaatteita jotka sopivat vuodenaikaan (ja esim. juhlavaatteet jonnekin erikseen). On aika tärkeää että lapsi saa opetella itsenäisiä valintoja. Saattaahan lasten valinnan olla erilaisia kuin aikuisen, mutta mitä sitten? Ei lapsi ole aikuisen jatke.

lisäyksenä siis että jos olet kovin tarkka vaatevalinnoista ja kritisoit lapset valintoja, se kyllä tappaa innon edes yrittää. Laita siis esille vain sellaisia vaihtoehtoja, joista saa valita (eli jotka kelpuutat itsekin). Lapselle tulee silti olo että saa valita itse.

meillä kaikki muut ovat valinneet vaattensa itse 3v alkaen, paitsi yksi, jokka erityisyytensä vuoksi ei pystynyt.
Ne on lapsen omia vaatteita, ja rikkinäiset menee roskiin ja likaiset pyykkiin.

on meidän 7v poika) olliut koulussaparikin kertaa chinoissa ja puvuntakissa, mutta hitsi että oli tyylikäs, ja tuleepahan käytettyä ennenkuin jää pieneksi.
,inusta lapsilla on parempi maku kuin minulla

Yhteistyössä