Valion uudet jäätelöt

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Minun kotona on ollut jo monta vuotta luomuperunoita. :LOL: Pellot ovat aika rikkaruohoisia... :ROFLMAO: Toinen veljeni siivoaa siellä ainakin kerran kesässä silloin kun rikkaruohot rehottavat niin pahasti, ettei perunan varsia näy.
Perunathan on mullattava siinä vaiheessa, kun ne varret ovat näkösillä. Multauksen ja muidenkin toimenpiteiden oikea ajoitus täytyy tietää ja se katsotaan kuukalenterista. Perunankaalet kyllä pärjäävät hyvin niille pienemmille rikkaruohoille, kun se homma osataan. Helppoakin, kun sen osaa, voin sanoa(y)
 
vierailija
Perunathan on mullattava siinä vaiheessa, kun ne varret ovat näkösillä. Multauksen ja muidenkin toimenpiteiden oikea ajoitus täytyy tietää ja se katsotaan kuukalenterista. Perunankaalet kyllä pärjäävät hyvin niille pienemmille rikkaruohoille, kun se homma osataan. Helppoakin, kun sen osaa, voin sanoa(y)
Senkin pikku höperö... :love: Tarkoitin, että kesällä rikkaruohot kasvavat niin korkeiksi, ettei perunan varsia näe juuri ollenkaan. :D
 
vierailija
Oletkohan edes katsonut tuota ohjelmaa? :ROFLMAO:
Olen seurannut sitä sarjaa useamman vuoden. Tuossa jaksossa puolivälin jälkeen tehdään sellainen systeemi leppäkertuille, minkä voisit sinäkin tehdä helposti. Aikaisemmissa jaksoissa, oita ei enää näe, kertoivat siitä systeemistä, et ensin aina kasvatetaan kasvi niitä perhosia varten, et ne saavat laskea munansa esim kaaliin. Se kasvi tietysti poltetaan ja uudet taimet istutetaan vasta sitten: ei ole enää munia munittavana. Todella hyvä konsti, mut täytyy katsoa, milloin se perhonen munii - se tuskin on vaikea arvata jos viitsii katsoa. Toimiva systeemi kuitenkin(y)
 
vierailija
Kitketkö itse luomupeltosi rikkaruohoista vai miten saat ne pysymään poissa? o_O
Kynnetään keväällä normaalisti, möyhennetään äeksellä ja sitten perunat maahan kun kuukalenterissa on Pe, = perunanistutus. Koskaan ei istuteta samaan maahan peräkkäisinä vuosina, sillä missään tapauksessa ei laiteta rutontorjunta-aineita. Pysyy siten se ruttokin poissa:)
 
vierailija
vierailija
Olen seurannut sitä sarjaa useamman vuoden. Tuossa jaksossa puolivälin jälkeen tehdään sellainen systeemi leppäkertuille, minkä voisit sinäkin tehdä helposti. Aikaisemmissa jaksoissa, oita ei enää näe, kertoivat siitä systeemistä, et ensin aina kasvatetaan kasvi niitä perhosia varten, et ne saavat laskea munansa esim kaaliin. Se kasvi tietysti poltetaan ja uudet taimet istutetaan vasta sitten: ei ole enää munia munittavana. Todella hyvä konsti, mut täytyy katsoa, milloin se perhonen munii - se tuskin on vaikea arvata jos viitsii katsoa. Toimiva systeemi kuitenkin(y)
Leppäkerttuja pitäisi olla ainakin miljoona yhdelle pienelle mansikkapellolle.... ja siitä huolimatta kirvat ehtisivät tuhota mansikkasadon. :whistle:
 
vierailija
Hups... :LOL: Yritin kyllä saada selvää aiemmasta viestistäsi, mutten oikein onnistunut. :ROFLMAO:
https://www.ursa.fi/yhd/komeetta/esitelma/Palviainen.htm
Kuukalenteri helpottaa ajoituksessa huomattavasti. Multauksessa rikkaruohon pienet alut jäävät mullan alle pimentoon ja ne perunan varret voittavat ne. Istutus tehdään kyllä käsin ja siinä yhteydessä on todellakin helppo nykäistä esim juolavehnän juuret tai alut pois. Ei ne pääse leviämään sinne, kun tekee sen a j o i s s a . Jos joku alue on täynnä uolavehnää, peitetään se mustan muovin alle ainakin pariksi vuodeksi: kaikki kuolee.
 
vierailija
Leppäkerttuja pitäisi olla ainakin miljoona yhdelle pienelle mansikkapellolle.... ja siitä huolimatta kirvat ehtisivät tuhota mansikkasadon. :whistle:
Mulla ei ole ollut niitä edes mansikkamaalla, mut raparperivedellä voisit hävittää niitä ja nokkosvesi toinen apu:
https://www.yhteishyva.fi/arjen-apu/luonnonmukainen-torjunta-puutarhassa/0582061
Tavallisella nauhateipinpätkällä kerään ne sisäkasveista: takuulla kuolee ne mitkä jää kiinni.
 
vierailija

Yhteistyössä