Valion sulatejuustoja saa syödä :)

Heippa!
Tuossa aloitin eilen keskustelun noista sulatejuustoista, ja siitä saako esim koskenlaskijaa syödä kuumentamattomana. Koska se jäi vähän epäselväksi, otin yhteyttä valiolle ja sain sieltä mukavan vastauksen :D

Se kuului näin:

Kiitos yhteydenotostanne Valioon. Kaikki Valion valmistamat tuotteet on valmistettu
pastöroidusta maidosta. Osassa emmental juustoista käytetään ns. termisointia, joka
on pastörointia hieman lievempi lämpökäsittely. Kyseiset juustot ovat kovia ja
pitkään kypsytettyjä ja sellaisena turvallisia. Valikoimassa on muutamia
tuontijuustoja, jotka valmistetaan pastöroimattomasta maidosta eli raakamaidosta.
Nämä ovat Roquefort n.1,4 kg sinihomejuusto (Ranska) ja Parmigiano Reggiano
kokonainen n. 2 kg sekä lisäksi tuorepakatut Appenzeller, Morbier AOC ja Comte,
jotka myydään itsepalvelutuotteina (ei palvelutiskistä).

On olemassa tiettyjä riskielintarvikkeita, joiden käyttöä viranomaiset eivät
suosittele raskauden aikana. Näistä löytyy tarkempaa tietoa esimerkiksi
Elintarviketurvallisuusviraston EVIRA:n, KTL:n ja Maito ja Terveys ry:n
internet-sivuilta.

Listeria bakteeri on yleinen ympäristössä kuten maaperässä, kasveissa ja eläimissä
ja se sietää poikkeuksellisen hyvin erilaisia ääriolosuhteita. Listeria pystyy
lisääntymään myös jääkaappilämpötiloissa. Listeria tuhoutuu kuumennettaessa (>+72° C
astetta). Hyvä käsittelyhygienia, myös kotikeittiössä, on tärkeää; erityisesti
kypsät ja raa'at tuotteet tulee säilyttää ja käsitellä erillään ja kädet, veitset ja
leikkuulaudat tulee pestä huolellisesti raakojen tuotteiden käsittelyn jälkeen.
Pakkaukseen merkittyjä säilytysohjeita tulee noudattaa. Yli-ikäistä tuotetta ei pidä
käyttää.

Kaikkien Valion juustojen puhtautta valvotaan tiukasti. Tuotteissa ja
tuotantoympäristössä ei sallita Listeria bakteeria. Tämä varmistetaan korkealla
tuotantohygienialla. Esimerkiksi AURA sinihomejuuston tuotantoympäristöstä
puhtausnäytteet otetaan päivittäin. Sulatejuustot (kuten Koskenlaskijat) ja Viola
tuorejuustot kuumennuskäsitellään ja pakataan kuumina, mikä takaa niiden
turvallisuuden ja säilyvyyden. Tuotanto on myös viranomaisten valvomaa.

Että näin :D Taitaa hävitä koskenlaskija- paketti jääkaapista ihan piakkoin!
 
Mä ajattelinkin, että on se kumma jossei Valion juustoja muka voisi r-aikana syödä! :D En ehtinyt edelliseen ketjuun kommetoimaan, mutta itse olen hyvällä omatunnolla syönyt niin koskenlaskijaa kuin muitakin kotimaisia sulatejuustoja. Myös tuorejuustoa olen syönyt, mutta en pitkään jääkaapissa seissyttä sentään.
 
Kyllä kaikki sulatejuustoja voi syödä eikä niitä ole missään kielletty. Sulatejuustot ovat kypsennettyjä juustoja jotka on on sulatettu sulatesuoloilla. Tuorejuustot ovat vältettävien listalla koska niitä ei ole kypsennetty, mutta kotimaisia pastoroidusta maidosta tehtyjä tai kasvirasvoista tehtyjä voi kokeilla.
 

Yhteistyössä