Valintoja lainoista:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
meidän perhe lyhentää asuntolainaa 600e/kk samoilla tuloilla samansuuruista lainaa kuin tuttavaperhe, joka lyhentää 1000e/kk. Saan aina kuulla, kun rahat ei riitä. Pitäisi saada se ja se, mutta ei ole rahaa. En tajua, itsehän ovat sopineet tiukasta lyhennyksestä, mitä sitten valittaa. Me emme mene leipäjonoihin ym.avustuksia hakemaan, vaan mitoitamme lyhennykset meidän kukkarolle sopiviksi. Rahaa jää elämäänkin. En usko, että meidän perhe hyötyy kovinkaan paljon "köyhyydessä" elämisestä sen kustannuksella, että laina olisi maksettu 6 vuotta aikaisemmin pois. Kommentoikaa nyt joku. Pitäisikö tässä laittaa tiukka lyhennyt itsellekin, että olisi lupa valitella ei ole rahaa ja saada muiden myötätunto. Nyt en oikeasti köyhiä mollaa, he ovat mielestäni ihan eri asia ja täysin oikeutettuja avustuksiin.

No niillä teidän tutuilla on sitten nopeemmine laina maksettu ja maksavat vähemmän korkoja kuin te. ehkä sitten matkustelevat ym, kun jää rahaa säästöönkin..

No onhan se niin että jokainen mitoittaa lyhennyksensä omalle kukkarolle sopivaksi. Toisaalta tuo nopeammin maksettu laina tarkoittaa sitä että kun he ovat lainansa maksaneet, saavat sijoittaa tuon 1000 ? johonkin muuhun, kun taas te makselette edelleen sitä 600 ? kk. Me maksamme 1600 ? joka kk pankkiin ja ollaan suht nopeasti velattomia. =) Mutta siitä olen kanssasi samaa mieltä että valittaa ei sit tarvii, mä inhoon kans noita valivali-ihmisiä, mullakin niitä tuttavapiirissä löytyy. :|

Mikset sano tutullesi että mielestäsi olisi paljon järkevämpää hieman pitkittää lainanmaksua että kuukausittain jää enemmän rahaa käteen, rahattomuus on oikeastaan itseaiheutettua ja valítus turhaa. Sittenpähän saatte keskusteltua asian halki.

Monet eivät ymmärrä, että mikä on omaa rahaa ja mikä ei ole omaa rahaa. Niin kauan kun teillä on enemmän lainaa kuin säästöjä, ostat jokaisen tavaran lainarahalla, et omalla rahalla. Siis jokainen maitopurkkikin on ostettu pankin rahoilla, ei omilla rahoilla. Tämän vuoksi monet haluavat lainan mahdollisimman nopeasti pois, vaikka sitten kituuttamalla. Meilläkin on lainaa ja takaisin maksu sopivan väljä, mutta kyllä minäkin joskus sanon, että en osta tuota tavaraa koska "ei ole rahaa", sillä eihän minulla oikeasti ole, ostaisin sen vähemmän tärkeän tavaran pankin rahoilla. Ostan vähemmän tärkeitä tavaroita sitten, kun voin ostaa ne omilla rahoillani, nyt ostan vain sen minkä todella tarvitsen ja vain niukalti turhaa kivaa.

Alkuperäinen kirjoittaja mandoliini:
No onhan se niin että jokainen mitoittaa lyhennyksensä omalle kukkarolle sopivaksi. Toisaalta tuo nopeammin maksettu laina tarkoittaa sitä että kun he ovat lainansa maksaneet, saavat sijoittaa tuon 1000 ? johonkin muuhun, kun taas te makselette edelleen sitä 600 ? kk. Me maksamme 1600 ? joka kk pankkiin ja ollaan suht nopeasti velattomia. =) Mutta siitä olen kanssasi samaa mieltä että valittaa ei sit tarvii, mä inhoon kans noita valivali-ihmisiä, mullakin niitä tuttavapiirissä löytyy. :|

tajuanhan mä sen, että heillä on sitten lainansa maksettua enemmän rahaa laittaa muuhun kuin meillä sitten, mutta ajoinkin takaa sitä että esimerkin perhe ei matkustele edes sukulaisissa, kun bensaa palaa ja se maksaa, ei ole varaa. Mä en kehtaisi tehdä niin, sisarusten näkeminen toisella puolella suomea on mulle tärkeää, enkä luopuisi niistä reissuista rahan vuoksi. Minusta kaikella on hintansa. Ja jos meidän elämänlaatu pikkureissuineen on parempaa kuin kotona halvasti eläen niin olkoon niin. Sitä juuri ajoin takaa, että kyse on valinnoista ja kukin tyytyköön omaan valintaansa. Esimerkin perhe tuntuu olevan kateellinen meille meidän elämäntyylistä. Liikaa ei mielestämme tuhlailla, mutta eletään hieman vapaammin/väljemmin raha-asioiden suhteen. Onhan meiläkin tiukkoja kuukausia, mikäli laskusuma tulee, mutta niitähän on kaikilla ns.tavallisilla perheillä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

tajuanhan mä sen, että heillä on sitten lainansa maksettua enemmän rahaa laittaa muuhun kuin meillä sitten, mutta ajoinkin takaa sitä että esimerkin perhe ei matkustele edes sukulaisissa, kun bensaa palaa ja se maksaa, ei ole varaa. Mä en kehtaisi tehdä niin, sisarusten näkeminen toisella puolella suomea on mulle tärkeää, enkä luopuisi niistä reissuista rahan vuoksi. Minusta kaikella on hintansa. Ja jos meidän elämänlaatu pikkureissuineen on parempaa kuin kotona halvasti eläen niin olkoon niin. Sitä juuri ajoin takaa, että kyse on valinnoista ja kukin tyytyköön omaan valintaansa. Esimerkin perhe tuntuu olevan kateellinen meille meidän elämäntyylistä. Liikaa ei mielestämme tuhlailla, mutta eletään hieman vapaammin/väljemmin raha-asioiden suhteen. Onhan meiläkin tiukkoja kuukausia, mikäli laskusuma tulee, mutta niitähän on kaikilla ns.tavallisilla perheillä.

No ihmiset on erilaisia. Mä voisin vaikka vähän maksaakin siitä, ettei tarttisi nähdä jotain sukulaisia ;). Esim. anoppia..

Mä luulen, että sä vaan luulet, että ovat kateellisia. Harva oikeesti on toiselle kateellinen sellaisista asioista, joihin voi vaikuttaa omilla valinnoillaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Mikset sano tutullesi että mielestäsi olisi paljon järkevämpää hieman pitkittää lainanmaksua että kuukausittain jää enemmän rahaa käteen, rahattomuus on oikeastaan itseaiheutettua ja valítus turhaa. Sittenpähän saatte keskusteltua asian halki.

pieni keskustelu meillä oli, mutta tyrehtyi aika nopeaa. En suoraan voinut sanoa, että lopeta sitten valittaminen. Ehkäpä sitten toisen osapuolen olisi tehnyt mieli sanoa, että lopeta tuhlaaminen ;). Tiedä sitten, mikä olisi viisasta. Jos aiheuttaisimme itsellemme rahattomuuden, niin se veisi minulta hermot. En jaksaisi laskea, voidaanko tänään ostaa juustoa, vai jätänkö sen kauppaan. Mielestäni perusasiat pitää saada palkkatuloilla ostettua lainan lyhennyksistä huolimatta. Samoin ne sukulaisreissut.

Alkuperäinen kirjoittaja jokainen tavallaan:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No ihmiset on erilaisia. Mä voisin vaikka vähän maksaakin siitä, ettei tarttisi nähdä jotain sukulaisia ;). Esim. anoppia..

Mä luulen, että sä vaan luulet, että ovat kateellisia. Harva oikeesti on toiselle kateellinen sellaisista asioista, joihin voi vaikuttaa omilla valinnoillaan.

Pieni maininta ohimennen tuli esimerkkiperheen äidiltä, että teillä on enemmän varaa. Kuinka sen voi muuten ymmärtää kuin kateudeksi, kun äänen sävy vahvisti sitä. Mutta parempi ajatella niin, että minä vain luulen :)!!!

Muuten tuttavaperheellä voi hyvinkin olla jotain muita menoja (autolaina tms.) joita et tiedä ja siksi rahatilanne tosi tiukka. Tai joku muu syy miksi lyhentävät nyt lainaa paljon, esim. toinen jäämässä työttömäksi, äitiyslomalle, saanut tietää sairastavansa syöpää tai jotain.

Alkuperäinen kirjoittaja jokainen tavallaan:
Muuten tuttavaperheellä voi hyvinkin olla jotain muita menoja (autolaina tms.) joita et tiedä ja siksi rahatilanne tosi tiukka. Tai joku muu syy miksi lyhentävät nyt lainaa paljon, esim. toinen jäämässä työttömäksi, äitiyslomalle, saanut tietää sairastavansa syöpää tai jotain.

ok, mutta ne syythän ei ole meidän, vai onko? kyse on siis kuitenkin lopulta valinnoista, niinhän!!

Yhteistyössä