Valinnoista ja mahdollisuuksista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "AnskuK"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"AnskuK"

Vieras
Minulle on nyt tullut jonkinlainen menetettyjen mahdollisuuksien katumisaika. Siis se, että mitä voisin nyt olla, jos vain olisin valinnut toisin.

Miksi keskeytin opinnot yliopistossa, kun voisin nyt olla ties minkälainen oman alani ammattilainen. (Ja se keskeyttämisen syykin oli niin typerä; minua yksinkertaisesti kauhistutti ajatus kaikenlaisista proseminaareista ja esitelmistä ja muista sellaisista esiintymisistä ja keskustelutilaisuuksista, joihin olisin joutunut osallistumaan ja pitämään opiskelujen aikana)

Tai sitten, olisiko minusta voinut tulla esimerkiksi ammattimuusikko, jos vain olisin jaksanut harjoitella tarpeeksi...

Mutta sitten taas toisaalta... kun sitä tulee "kaduttua" jollain tasolla myös asioita, joihin ei ikinä oikeasti edes ikinä ollut mahdollisuutta... Esimerkiksi juuri tuo soittaminen... Asuin tuolloin maaseudulla, kaukana kaikesta, eikä minulla oikeasti ollut mitään mahdollisuuksia päästä opettelemaan soittamista minnekään pidemmälle...

Tai joskus olen miettinyt, että olisi ollut hienoa nyt vaikka soittaa jossain bändissä, ja vain tajutakseni, että eihän minulla ole oikeastaan ollut kaveripiirissä ketään, jonka kanssa mitään bänditouhuja olisi voinut ruveta virittelemään..

Mutta... aina sanotaan, että menneisyyttä ja valintojaan on turha katua, mutta entä sitten kun ne menneisyyden virheet ja väärät valinnat ovat tehneet minusta pelkurin, joka ei uskalla enää valita ja ottaa riskejä ja tehdä yhtään mitään, kun taas pelkää valitsevansa väärin. (Eli siis tekevänsä valinnan, joka nyt vaikuttaa ainoalta oikealta, mutta ei sitten pidemmän ajan kuluessa olekaan sitä, vaikka asiaa on nyt mahdotonta ennustaa)

Paria valintaa hieman kadun näin jälkikäteen, sitä että en uskaltanut astua ulos omalta mukavuusalueeltani. Pääasiassa olen tehnyt elämässäni todella onnistuneita valintoja ja päätöksiä, esim. kouluttautuminen, työ, puolison valinta, perheeseen liittyvät asiat, elämäntavat jne. Juuri ne parhaimmat päätökset ovat edellyttäneet rohkeutta kokeilla jotain uutta, poistua sieltä mukavuusalueelta. Nyt olen kotiäitinä ollut pitkään ja huomaan, että se tietynlainen rohkeus tehdä isoja muutoksia ja hypätä tuntemattomaan, on kadonnut jonnekin. Ehkä se vielä löytyy sieltä...

Yhteistyössä