välinehuoltaja?millainen ammatti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja A shadieeyah
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

A shadieeyah

Vieras
millanen mahtaa se siis olla?
meinaan kun työkkärin sivuilla oli moinen ilmoitus
( http://koulutukset.mol.fi/browseCourses.html?locale=fi_FI&searchType=direct&courseId=599614&sortBy=profession&professionId=108&pageIndex=0 )

onko millainen palkka?
rankkaa työtä? henkisesti?fyysisesti?

Eikös tuossa aika kattava selostus ollut työnkuvasta, ja ei ainakaan henkisesti raskasta ole. Palkan olettaisin olevan alle 2000? mutta yli 1500?, noin niinkuin näppituntumalta. Ei siis faktatietoa

Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
Eikös tuossa aika kattava selostus ollut työnkuvasta, ja ei ainakaan henkisesti raskasta ole. Palkan olettaisin olevan alle 2000? mutta yli 1500?, noin niinkuin näppituntumalta. Ei siis faktatietoa

mut siis lähinnä niinkuin henkilökohtaista kokemusta tuosta alasta jos jollakin ois :ashamed: että tyyliin tuleeko jotain yökköjuttuja vastaan jne.

Ihan ok kuulostaisi olevan palkka.

harmaa vieras: siis verojen jälkeen toi 1400e?

Mä oon ollu sekä pesu että pakkauspuolella. Paikastahan se riippuu tuleeko yök-juttuja vastaan, mä olin mikrobiologian laitoksella jossa yököttävää ei ollu. Pakkauspuolella taas oli tappavan tylsää, odotat että pesusta tulee tavaraa, pussitat, vippaat tavarat autoklaaviin, otat pois, viet hyllylle.

Siis yö töitäkö tarkoitat, ei ole yötöitä

eikun siis oksetus kammotus juttuja..
Mutta kiitos vastanneille.

Sipuli: mielelläni otan tietoa vastaan :)

Honostooppari:ei tuo tylsältä kuullosta :ashamed: tai sit mie oon tottunu liian rauhalliseen tahtiin :D

Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
Siis yö töitäkö tarkoitat, ei ole yötöitä

eikun siis oksetus kammotus juttuja..
Mutta kiitos vastanneille.

Sipuli: mielelläni otan tietoa vastaan :)

Honostooppari:ei tuo tylsältä kuullosta :ashamed: tai sit mie oon tottunu liian rauhalliseen tahtiin :D

Niin no, mä oon tempperamentiltani jonnin verran vilkas ja siksi asiakaspalvelu onkin mun juttu :D

mä olen hammashoitolassa ja tk.ssa tehnyt välinehuoltoa. Mukavaa hommaa oli minusta ja varsinkin hammashoidossa tosi pikkutarkkaa näpertämistä, instrumentit on tosi pieniä ja täytyy tuntea toimenpiteet että osaa tarjottimet koota oikein.

desinfioifaan pesukoneeseen menee suoraan kaikki likainen ja sieltä aletaan kuivaavaan ja pussittamaan/steriloimaan tavaraa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jos oot leikkuris, tulee oksetus yökötys juttuja, mut myös verta jne tulee muuallakin!!!!

Tottakai ne välineet on yököttävän näköisiä kun tulevat käytöstä välinehuoltoon ,sinä juuri olet se joka ne pesee ja huoltaa.Eli niissä on eritteitä/verta riippuen siitä miltä osastolta(sairaalassa) tulevat.Mutta siihen tottuu,itse näin aikoinaan kolme kuukautta painajaisia niistä letkuista ja muista välineistä,kunnes siihen vain yksinkertaisesti tottui.Kaikkia ei tosiaankaan työnnetä pesukoneeseen koska kaikki eivät kestä konepesua,esim.korvapolilta tulevat lasiset imukärjet(en tiedä ovatko tänä päivänä enää lasia,silloin aikoinaan oli-mutta tämä nyt esimerkkinä)pitää pestä käsin pienen pienen harjan kanssa ja vesisuihkulla.Punktioneulat pestään käsin.Paljon on muitakin herkempiä joita pestään käsin.Sairaalan välinehuollon pesu eli vastaanottopuolella on päivävuorossa useita henkilöitä töissä,iltaisin oltiin yksin.Joskus hissien lattiat(joilla käytetyt välineet tulivat joskus välinehuoltoon lainehtivat verta.Kyllä siinä vähän sietokykyä tarvitaan että pystyy käsittelemään niitä,ettei hirmu herkille sovi.
Samoin patologian osastolta pesuun tulevat purkit ei kovinkaan hyvältä tuoksu...Mutta ihan kiva ammatti muuten,etenkin jos pääsee töihin lääkäriasemalle tai terveyskeskukseen,hammashoitolaan.Sairaalan välinehuoltokeskuksen työ on raskasta eikä huonoselkäiselle sovi.Toki siellä tyätehtävät vaihtuvat pisteestä toiseen kierrättäen olikohan päivittäin/viikottain että se vähän helpottaa-aina ei tarvitse olla pesuvuorossa.

Olen leikkurissa töissä sairaanhoitajana ja meillä välkkärit tekee mm tämmöistä:
-Instrumenttien pesu, tarkastus, mahd huoltoon lähetys, pakkaaminen, klaavaus
-Instrumenttivaraston hyllyjen täydentäminen ja tarkistaminen että pakkausten päivänmäärät on kunnossa
-Leikkaussaleissa olevien tarvikekaappien täyttäminen

-Kesken leikkausten me sairaanhoitajat juostaan välkkäreiden pakeille että nyt pitäisi saada tällänen ja tällänen vipstaaki steriloitua mahdollisimman nopeasti ja onko meillä sitä ja tätä erikoisinstrumenttiä jossain kaapissa. :D

Meillä on siis tosiaan omat välkkärit, monessa paikassahan on keskitetty välinehuolto eli välkkkärit eivät ole tekemisissä hoitohenkilökunnan kanssa.

Työasennot välkkäreillä on varmaan joskus vähän hankalat ja meteli kova eli kuulonsuojaimia joutuu käyttämään ja työskentelemään kuumassa ja kosteassa kun pesukoneet pyörivät koko ajan.

Väkertämistä ja litkujen kanssa läträämistä. Helvetin tylsää ja kyllä siellä välillä niitä yök-juttujakin tulee vastaan, vaikka harvemmin. Melua on kestettävä, laitteet on sellaisia, eikä vettäkään saa pelätä. Pitää hallita annostelu ja laskutoimituksiakin vähän. Paljon vastuullisempaa kuin yleensä ajatellaan, ainakin paikoissa joissa vastustuskyvyltään heikkoja asiakkaita. Palkka aikalailla perseestä. Parempi kuitenkin kuin laikkareilla, muttei paljon.

Jooo, opiskelen alaa ja aikamoista väkertämistä tuntuu olevan.

Jos vastuun kantaminen, pikkutarkkuus, pissan ja kakan haistelu, kostea/kuuma/kylmä työympäristö, erilaisten suojainten käyttäminen ja mahdollisten viilto-pistohaavereiden saaminen EI pelota, niin siitä vaan. Tuntuu vain, että alalle koulutetaan kerralla aivan liian paljon porukkaa, plus palkkaus on todella HUONO (luonnollisesti, vakituista työtä ei juuri ole tarjolla)

Lisäksi AIDS yms. tapausten hoidossa käytettyjen välineiden erityismerkinnästä ollaan luopumassa... kun ei voi enää tietää, kellä on mikäkin pöpö.

Mä olen yksityisessä sairaala-lääkärikeskuksessa leikkurissa välinehuoltajana. Yleensä potilaista näkee vilauksen vain käytävällä ja heräämön pedissä. Joskus tosi harvoin tarvii käydä salissa/huoneissa toimenpiteen aikana. Meille kaikki välineet tulee likasena, myös muualta kuljetetut. Ällöttävimpiä on ehkä gynen limaiset spekulat ja ankannokat. Samoin gynen leikkauksista tulee usein ne verisimmät ja klönttisimmät (myomia tms) Aika siistejä on leikkauskorit yleensä. Endoskopia puolella voi haista pa*ka, mutta harvemmin sielläkään.

Tykkään työstäni, joka on tavallaan rutiininomaista, mutta päivittäin tulee hektisiä "heti, nyt, olis pitäny jo olla valmista tilanteita"

Työtä on 7-20 välillä, mutta iltapainotteisesti. Riippuen kuitenkin leikkauksista. Mutta esim. kauungin hammashoitoloissa työaika oli 7-17 välillä.

AlotusPalkkaus n. 1850€/ vuonna 2012 pkseutu

Yhteistyössä