Välilihan rasvaaminen??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pohdiskelija*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pohdiskelija*

Vieras
Weledalla on synnytykseen valmistautumisöljyä, jolla on tarkoitus vahvistaa välilihaa synnytystä varten ja näin voidaan ehkä välttää repeämät/eppari. Onkohan kenelläkään kokemuksia ko. tuotteesta? Onko siitä muuta hyötyä kuin seksielämän piristeeksi??

Minä käytin Ceridalin öljyä. En tiedä mikä varsinainen hyöty oli, eppari tehtiin joka tapauksessa ja ihan hivenen repesin. Mistä sitä tietysti tietää, miten pahasti olisi mennyt jos ei mitään olisi tehnyt? Eipä se iso vaiva ollut kaiken muun mukana.

Rasvailin ja venyttelin Weledalla (miehen avustamana..). Repesin silti vähän. Mutta ensi kerrallakin aion kyllä rasvailla, mutta käytän silloin kyllä Ceridalia. En tykännyt Weledan hajusta.

Rasvasin kuin mielenvikainen koko raskausajan.. Lapsi painoi 2500g, repesin kolmesta kerroksesta ja kaksi episotomiaa (toinen tosin jouduttiin tekemään imukupin vuoksi), Tikkejä 30 ja rapiat, joten saahan sitä rasvata jos haluaa, mutta en jaksa uskoa että siitä varsinaista hyötyä olisi. On ihan "rempsa"kohtainen juttu, mutta tuskin siitä haittaakaan on..

Millä rv:llä aloititte tuon rasvauksen? Kannattaako raskausaikana tehdä lantiopohjanlihasjumppaa vai jättääkö sen synnytyksen jälkeen(jottei tiukenna paikkoja ennen synnytystä..)?

Olleellisinta on mielestäni rasvan avulla välilihan ja miksei muidenkin poukamien venyttäminen - ei pelkästä rasvauksesta apua. Mutta tosiaan jos tätä on neuvolakin suositellut, niin kai siinä jotain perää. Itselläni ei väliliha revennyt eikä tarvinnut leikatakaan, mutta sen sijaan toinen sisemmistä häpyhuulista repesi niin oudosti, ettei se palaa koskaan ennalleen. Siis kannattaisi niitäkin venytellä, mutta oiskohan siitä siten lopputuloksena tosi väljät paikat, mitkä ei palautuiskaan?!

Mä luulen ettei rasvauksella ja välilihan venyttämisellä odotusaikana ainakaan hirveitä muutoksia saa välilihaan aikaseks. Kudostyyppi se varmaan ratkasee hyvin pitkälle tuleeko repeämiä vai ei, niin ja tietty toi lapsen koko sekä ponnistusvaiheen kulku. Mulla kaikki 3 lasta olleet pieniä: ekasta tehtiin eppari (ei repeämiä) ponnistusvaihe oli pitkä. Toka tuli nopeemmin ei tehty epparia mutta 1 tikin vertanen repeämä tuli. Kolmannella ponnistusvaihe oli nopea mutta tosi rauhallinen ei tehty epparia eikä tullu repeämiä. en rasvonu enkä venytelly

Mie käytin Ceridalin Intime öljyä kuukauden ajan ennen synnytystä. Pieni nirhauma tuli limakalvoihin, ei muuta. Vauveli oli 52cm ja 3,6kg. Jos vielä toisen kerran ryhdyn lapsenteko puuhiin, niin ehdottomasti öljyilen, ei siitä ainakaan haittaa ole.

Yhteistyössä