välilevytyrä ja välilevyn pullistuma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yv
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
MIten muuten, jos EI anna leikata, niin kuinka omineen olet sen jälkeen? Heruuko sen jälkeen enää kuntoutusta, kela-avustusta, uudelleen koulutusavustusta.... Vai onko sitte tavallaan oikeus sanoa että potilas ei vastaanota tarjottua hoitoa?

Kävin vielä tarkistamassa googlen kautta noista kahdesta vaivasta. Välilevytyrä voi olla pieni välilevypullistuma tai isompi, joka painaa hermoja. Eli periaatteessa samanlaisia molemmat.
8? tyrävaivaisista on parantunut 6 vkon kuluttua ja 90? kolmen kk kuluttua.

Mulla on ollut erittäin iso pullistuma, joka painoi hermoja. Olin aivan toimintakyvytön, en kyennyt hoitamaan lapsiani kuukausiin, enkä myöskään selvinnyt pukeutumisesta, peseytymisestä ym. itse.

Paranin tästä täysin omt-fysioterapian avulla. Paraneminen ei tapahdu hetkessä. Mä kävin hoidoissa 4,5 kk ja lisäksi tein ohjeen mukaan jumppaa päivittäin kotona. Mutta paranin täysin! Lääkäri olisi vaatinut leikkausta, mutta en halunnut. Olen kuullut monta epäonnistunutta leikkausta. Ja taas olin kuullut paljon hyvää omt-fysioterapiasta. Kannatti kokeilla sitä!

Oletko käynyt selkäliiton keskustelupalstalla. Sieltä saat paljon hyvää tietoa ja mielettömän paljon kokemuksia selkäsairailta.

Siis 8% eikä 8?!

Mä suosittelen kokeilemaan kovista kivuista huolimatta fysioterapiaa. Mullakin on noita tuntopuutoksia ollut jalassa. Mutta silti parannuin ilman leikkausta. Leikkauksesta tulee liian monelle lopullisia hermokipuja ym. mistä ei koskaan enää pääse eroon.

Siis miksi ei pitäs mennä leikkaukseen?
Itselläni oli välilevyn pullistuma ja mulla henk.koht ainoa tehonnut hoitokeino oli leikkaus, ei mitään kipuja ole ollut sen jälkeen...

Miksi ei leikkaukseen. Kun aivan liian moni saa siitä vain pahemmat kivut, joista ei sitten pääse enää koskaan eroon.
Miksi siis ei koittaa ensin fysioterapiaa, jos siitä saisi avun. Ja jos ei saa, niin sitten viimeinen vaihtoehto eli leikkaus.
Miksi ottaa riski, jos saattais saada apua muualtakin.

Yhteistyössä