Välilevyn pullistuma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ....................
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

....................

Vieras
Olisiko täällä ketään, kenellä on ollut? Itsellä todettu 5.nikaman välissä, lääkityksenä Tramal ja relaksanttina Dolan. Särky on infernaalinen, ellei tuota Tramalia ota. Se taas väsyttää, että ei tekisi mieli ottaa koko aikaa. Lääkäri ohjeisti kävelemään kivun sallimissa rajoissa, eikä ainakaan makaamaan koko aikaa. Olen nyt töistä sairaslomalla, minulla on raskas fyysinen työ. Kuinka kauan muilla on paraneminen kestänyt? Työterveyslääkäri sanoi, että voi kestää kuukausia, tai sitten ei parane muuten kuin leikkaamalla. Ahdistaa koko ajatuskin, olen kova liikkumaan ja nyt lähes kaikki harrastukseni ovat mahdottomia selän vuoksi.

On kokemusta. Menet noilla särkylääkkeillä ja relaksantilla viikon siten, että kävelet minkä pystyt. Sitten ajat lääkityksen kokonaan alas. Mitä vähemmän lääkkeitä, sitä parempi. Tramalin voisit vaihtaa heti kun pystyt panadoliin. Ei missään tapauksessa Panacodiin, koska kodeiini kovettaa vatsaa ja kukaan selkävaivainen ei halua paskantaa kiviä.

Minä pärjäsin pelkällä panadolilla. Söin sitä muutamana päivänä. Kipu säteili kiveksiin, pakaroihin ja jalkateriin. En voinut kävellä aluksi kuin muutaman askeleen, kuukauden jälkeen ehkä sata metriä ja sitten pääsinkin jo monen kilsan lenkille kun tuli taas takapakkia ja homma lähti alusta. Paranee siis spontaanisti, mutta hitaasti. Liikkua kannattaa sopivasti, siten, että opettelee kuuntelemaan milloin kipu alkaa kasvaa ja lopettaa siihen. Ajan mittaan se häviää. Leikkaustarve tulee vasta sitten kyseeseen, jos kivut eivät poistu muutamassa kuukaudessa tai tulee ulostamisvaikeuksia.

Tsemppiä ja ota rauhallisesti. Siitä se ohi menee.

Kiitos vastuksesta :) mulla kipu säteilee pohkeen etu osaan ts. siihen sääriluun päälle sekä jostain ihme syystä isovarpaaseen.. Onneksi en ole mies, toi kiveksiin säteilevä kipu kuulostaa aika karmealta. Jotenkin vaan ahistaa ajatus, että jos tämä ei menekkään ohi kun sillä leikkauksella, josta työterveyslääkäri sanoi, että se on sitten viimeinen konsti, ellei muuten parane.

Miulla pari vuotta sitten selkä kuvattu ja löytyi pullistuma (joka ei ota hermoon kiinni, eikä myöskään tarvi leikata, tai jotain sellaista lääkäri sillon selitti). Sain reseptin arcoxia nimiseen lääkkeeseen, joka helpotti kummasti. Tramalista, panacodista, saatika sitten panadolista ei ollut mitään apua.

Kävin sitten muutaman kuukauden ajan kerran viikossa fyssarilla, tuota alaselkää hierottiin ja laitettiin sähköä (sain myös muutamat jumppaohjeet, niitä tein sen mitä pystyin) ja sillä se sitten lähti helpottamaan, sen jälkeen ei ole pahemmin kipuillut :)
Ja sillonkin alkaa vaan kiukkuamaan jos liian kauan olen jaloillani, esim. siivotessa. Nykyisin sitten jo menee panadolilla ohi.

Viimeksi muokattu:
Kiitos vstauksesta sulekin, olen ensi viikolla menossa myös fysioterapeutille, katsotaan onko siitä apua. Pitäisi vissiin vaan olla muretimatta ja luottaa siihen, ettäselkä paranee ajallaan.

Yhteistyössä