Valenmenkat ja raskaus

Hei,
Mulla alkoi nelisen viikkoa sitten tulemaan "maitoa" rinnoista kun vähän puristi. Tein kotitestin joka oli nega. Menkat alko normaalisti 26.6 mutta kun "maidon" tulo vielä jatkui niin soitin lääkärille aikaa. Oma gyne oli lomalla mutta menin sitten ihan yleislääkärille. Yleislääkäri määräsi otettavaksi verestä raskaustestin joka oli plussa. Kp menkoista 14/29-33 Yritin päästä ultraan mutta täällä ei päässyt kunnalliseen eikä yksityiselle. Kun en päässyt ultraan niin pyysin päästä uudestaan että ottaisivat hormonimäärityksen että onko ollut aikanen km vai valemenkat. Lupasivat että joojoo, mutta eivät sitten olleet tehneet sitä määritystä vaan ihan normaalin verestä otettavan testin. Kun soittelin ja kyselin tuloksia niin hoitaja kävi vielä lääkäriltä kysymässä että miten on ja se lääkäri oli sitä mieltä että raskaana ollaan. Neuvolassa eivät sano juuta eikä jaata. Käskivät odottaa seuraavia menkkoja. Itse en uskalla uskoa ennen kun saan itse testiin plussan tai pääsen ultraan.

Nyt haluaisin kysyä teiltä jolla on ollut valemenkat että miten te saitte positiivisen tuloksen tai saitte tietää olevanne raskaana? ja muutenkin kokemuksia. Mun serkulla ja Mummolla on ollut valemenkat, tietäätökö kukaan voiko se olla perinnöllistä?

Mulla oli menkat 22.02. ja seuraavat alkoivat 19.03. eli ihan kierron mukaan. Nämä 19.03. alkaneet menkat eivät vain todellakaan olleen mitkään normaalit, vaan kestivät 10 päivää ( :eek: ), kun normaali vuoto mulla on 3-5 päivää. Vuoto oli myös normaalia runsaampaa ja mukana oli jos jonkinlaista hyytymää ja klimppiä. No, vuoto sitten vihdoin loppu, mutta huomasin että rinnat olivat vieläkin todella kipeät. Heti kohta huomasin myös että hengästyin todella helposti, pyörrytti ja jalat olivat superturvonneet. Parina aamuna myös kuvotti.

Ihmettelin tätä kovin mutta raskauden mahdollisuus ei käynyt mielessäkään, olinhan juuri kärsinyt ne 10 päivän hirmumenkat. Olimme myös yrittäneet vauvaa jo puolitoista vuotta, joten olin jo vähän luopunut toivosta että mitään saataisiin luomusti aikaiseksi. Olin myös edellisen kierron aikana ollut mielestäni ovulaatioaikana työmatkalla, muistan vielä sanoneeni työkaverille joka tiesi meidän yrityksestä, että siinä meni tämän kuukauden mahdollisuus sitten.

No mutta, elämä yllättää, tulin huomaamaan. Menin näiden outojen pyörrytysten ja turvotusten takia lopulta työpaikkalääkärille, joka oli sitä mieltä, että mulla on niskat vain liian jumissa. Tämä diagnoosi rupesi sitten hieman epäilyttämään, kun tästä parin päivän päästä alkoi tuhrutteluvuoto, jota mulla ei ole tullut sitä ennen ikinä. Ja kun vielä saman päivän aamuna kuvotti jälleen, päätin tehdän testin vaikka en mitenkään voinut uskoa olevani raskaana. Ja kappas vain, selkeä plussa pärähti testiin saman tien!!! Ja supermenkkojen loppumisesta oli siis tässä vaiheessa 9 päivää.

Varasin siis saman tien ajan yksityiselle, joka ultrasi ja löysi sikiöpussin ja ruskuaispussin, arvioi raskauden kestoksi 5+6. Viikon päästä menin uudestaan ja silloin löytyi myös sikiö ja selkeät sydämen pamppailut, viikkoja silloin siis 6+6.

Lääkäri siis totesi että olen ollut jo raskaana niiden 10 päivän menkkojen aikana, syytä miksi ne tulivat, hän ei osannut sanoa.

Kaikki on tämän jälkeen mennyt hyvin, nyt viikkoja on jo 20+2 ja masussa asustaa hyvin virkeä pieni vauveli.
Tämä oli nyt aikamoinen romaani mutta halusin kirjoittaa ja kertoa, että runsaistakin valemenkoista huolimatta raskaus voi jatkua aivan normaalisti. =)

Peukut pystyssä että sinullakin menee kaikki hyvin!

Mulla ton esikoisen odotusaikana tuli monetkin valemenkat, raskautta en osannut edes missään vaiheessa epäillä kun ei ollut mitään oireita siihen suuntaan.Menkat tuli ihan normaalisti, joulukuussa olivat kyllä tosi niukat eikä kestäneet kun pari päivää, sillon aattelin kyllä et voisko olla et olisin raskaana mut aattelin sit oottaa tammikuuhun...no, menkkoja ei kuulunut ja testiin pärähtikin tosi vahva plussa.
Sain keskustelu-ajan (en ollut varma haluanko pitää lapsen) parin päivän päähän ja siellä kun heti päätinkin pitää lapsen niin terkka huomasi mahaa kokeillessaan että kohtu onkin suuri siihen nähden että vikat menkat olis ollu joulukuussa...terkka vaan meinas että taitaa olla kaksoset tulossa!pääsin onneksi heti ultraan ja siellä varmistui että tulossa on kyllä yksi lapsi, mutta raskaus olikin jo rv 21 ja LA kesäkuun lopussa...
Siinä sitä sitten oli muutama kuukausi aikaa totutella ajatukseen :)
raskaus oli muutenkin tosi helppo (ei siis mitään vaivoja mistä olis voinut raskautta epäillä myöhemminkään!)ja mulla kohtu vielä niin taaksepäin kallellaan ettei mitään mahaa edes näkynyt kun vasta rv 30 paikkeilla.Nytkään kakkosta oottaessa ei raskautta näkynyt kun vasta rv 20 jälkeen.

Kiitos näistä :flower: Lisää saa laittaa jos jollain kokemusta :) Mulla ei ainakaan eilen illalla tullut kotitestiin mitään tulosta joten aattelin että jos uskaltaisin vielä kerran soittaa terveyskeskukseen että ottaisivat sen testin verestä niin ehkäpä sitten tämä epäily helpottaisi.

Mulla oli tuota keskimmäistä oottaessa valemenkat useemman kuukauden ajan.. totuus selvis vasta rv19 kun mun mielestä mahani oli alkanu pömpöttään.. väsymystä oli jonku verran ollu,mutta olin laittanu sen pikkiin kun talossa oli reilu puolivuotias vauva. Raskaus oli kaikkisessaan tosi helppo, verrattuna esikoiseen ja kolmoseen, ei pahoinvointia jne. kilojakaan ei tullu kuin muutama:)

Niin,ja nyt tuo valemenkkavauva onki jo reilu 4,5vuotias!

Hei Hilipatuinen! Minulla sellainen tilanne että ehkäisynä kierukka ja kolme lasta kaikki alle 5v. Minulla myös tulee rinnoista maitoa vaikka imetyksen olen lopettanut 6kk sitten, voisin vaikka vannoa kolme kertaa raskaana oltuani että tunnen vauvan liikkeitä. Mutta menkat ovat kuitenkin tulleet ajallaan + sitten raskaustestit nättävät negatiivista joten olen ajatellut etten millään voi olla raskaana. Voikohan olla niin että raskaus ei näy kotitestissä vaikka kaikki aiemmat raskaudet ovat näkyneet? Kysyitkö lääkäriltä mistä mahtaa johtua ettei näy kotitestissä? Oletko sinä ollut aiemmin raskaana ja onko se näkynyt testissä? Painonikin nousee tasaisesti ja tekee huonoa...

mammuliini79 En tullut kysyneeksi miksi ei näy testissä aattelin vaan että hormonipitoisuus on niin alhainen. Esikoista odottaessa en saanut plussaa r-testiin vaan jouduin käymään veritestissä kun menkat oli kaksi viikkoa myöhässä ja kotitestit negaa. Ensimmäisessä ultrassa selvisi sitten kuitenkin että hedelmöitys oli tapahtunut silloin kun menkkjen piti alkaa eli oli melkein 4 viikkoa pienempi vauva mahassa. Poika syntyi kuitenkin menkoista laskettuna päivänä. Toisen kerran olin raskaana ennen joulua ja siinäkään en saanut plussaa testiin vaikka testasin herkillä testeillä kun kierto oli sekaisin. Veritesti + mutta vuoto alkoi paripäivää myöhemmin ja lääkäri sanoi että oli ollut siis ollut aikanen km. jos en olisi mennyt sinne testiin ja olisi ollut ns. normaali tilanne niin en olisi ikinä tiennyt olleeni raskaana.
Kannattaa kysyä pääsetkö ottamaan verestä testin niin jos sillä selviäisi :)

Yhteistyössä