Vakuuttakaa minulle että tämä on järkevin ratkaisu enkä myöhemmin ole liian vanha

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muit
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

muit

Vieras
Olen 28v, naimisissa ja meillä on 1 lapsi 2v 1kk. Miehellä on vakituinen työpaikka, minulla on vielä 2 vuotta opiskeluja jäljellä. Mä haluan toisen lapsen nyt, vauvakuume on kova. Mies on sitä mieltä, että mun olisi hyvä valmistua ensin.

Siis toki ymmärrän mitä mies tarkoittaa, järkeväähän se olisi. Eikä mies ole kertaakaan asiasta valittanut, mutta hän on käytännössä elättänyt meidät jo viimeiset 4 vuotta ja tulee ainakin seuraavatkin 2 vuotta sitä tekemään. Kyllähän se olisi kaikin puolin mukavaa, että rahasta ei olisi niin tiukkaa ja että minäkin osallistuisin perheemme elättämiseen. (Opiskelin 2 vuotta ennen raskautta, sain pelkkää opintotukea, sitten olin lapsen kanssa kotona 2 vuotta, pelkillä tuilla ja nyt alkoi taas opiskelut ja saan ainoastaan opintotukea).

Jotenkin vaan tuntuu, että halusin lapsille pienen ikäeron ja 4 vuotta tuntuu suurelta. Sanokaa että se ei ole! :) Samoin musta tuntuu, että olen sitten jo aivan liian vanha 30v. Sanokaa että en ole! :) Tuntuu välillä, että meidän välit kiristyy tämän takia ihan turhaan kun tiedän että miehen ehdotus on järkevin mutta silti kaipaan... :/

Mä oon kyllä samaa mieltä, et valmistua on ensin hyvä. :) Mut sit raskauttakaan ei kantsi liian myöhään jättää, kun koskaan ei tiiä, monennellako kerralla onnistuu, jos onnistuu.

Itse kanssa 28 ja ekaa vasta odotan. En silti kyllä katso olevani liian vanha ja kyllä on aikomus kokeilla useampaa lasta.. :D (ja p.s. mä taas en tahdo lapsille mitään kovin pientä ikäeroa, vaan tahdon nauttia tämän ykkösen vauvaiän ensin ihan loppuun ja sit vasta katsoa uutta..).

Meidän lasten ikäero on 4v 2kk ja tosi hyvä niin. Isompi osaa jo hoidella vähän omia juttuja: pukemisia, syömisiä...ja on kyllä aika taitava ja innokas äidin apulainenkin. Ei kaikkien perheiden lasten ikäeron tarvitse olla 2-3vee...

No tuota noin mä täytän 30v. eikä toisesta lapsesta tietoakaan. Ainokainen täytti joulukuussa 5v. Mikä ihmeen vanha se 30v. on saamaan lapsia?!? Mä olen ajatellut takarajaksi lasten saamiselle 45v..... :whistle:

Mieluummin vähän isompi ikäero lapsille kuin sumussa elämistä yli 5 vuotta putkeen.. :xmas:

Eikä 30-vuotias todellakaan ole vanha toista lasta yrittämään. Mä olen nyt 34v ja ensimmäinen vaavi olis toiveissa.. Jos nyt sattuis tärppi käymään suht pian, toista alkaisin luultavasti yrittääkin vasta neljänkympin korvilla. =)

Onko siinäkään hirveänän järkeä, jos heti valmistumisen jälkeen jäisit taas äitiyslomalle/hoitovapaalle? Siinä muutamassa vuodessa ehtii opitut asiat unohtua kun niitä ei ole käytännössä päässyt testaamaan? Itse tekisin sen toisen lapsen nyt ja sitten opiskelisin loppuun. Opintojen lopussa olevasta työharjoittelupaikasta saattaisi hyvinkin irrota vakituinen työpaikka ja asiat on tuoreessa muistissa ja lapsetkin tehty alta pois.

Jotenkin vaan tuntuu, että muilla on jo vähintään 3 lasta ja ikää ehkä 24v :) Mies suunnitteli asian niin, että olen töissä ensin vähän aikaa jotta saan parempaa äitiyspäivärahaa ja jotenkin varmempi olo kun on työpaikka johon palata. Ja helpompalla varmaan pääsee jos lapset on suuremmalla ikäerolla, kuten joku jo sanoikin, vanhempi on niin omatoiminen. Ehkä mä yritän keskittyä nyt jo olemassa olevaan lapseen ja siihen opiskeluun ;)

Et ole liian vanha. :hug:

Täytän itse pikapuoliin 32v ja lapset ovat vajaa 4v ja 2,5v. Kolmosesta haaveilen ja vauvakuume vaan kasvaa. Kuitenkin järkisyyt neuvoisivat odottelemaan vielä pari vuotta, ja niitä nyt yritän kovasti kuunnelle. Enkä usko olevani 34v ikäisenä liian vanha "tekemään" vauvaa. =)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jotenkin vaan tuntuu, että muilla on jo vähintään 3 lasta ja ikää ehkä 24v :) Mies suunnitteli asian niin, että olen töissä ensin vähän aikaa jotta saan parempaa äitiyspäivärahaa ja jotenkin varmempi olo kun on työpaikka johon palata. Ja helpompalla varmaan pääsee jos lapset on suuremmalla ikäerolla, kuten joku jo sanoikin, vanhempi on niin omatoiminen. Ehkä mä yritän keskittyä nyt jo olemassa olevaan lapseen ja siihen opiskeluun ;)

Näillä 24-vuotiailla tapaakin olla minimiäitiyspäiväraha eikä työtä tai ammattia. Valintojahan nämä. ;)

Noh. Mulla on ikää muutama vuosi enemmän kuin sulla. Uusi lapsi sais tulla jos ois tullakseen. Ikäeroa tulee ainakin sen neljä.

Mutta, mutta. Tän hetkisessä tilanteessa ei minusta olisi ollenkaan paha ratkaisu jatkaa opintoja! Juuri luin lehdestä, että opiskelijat lykkäävät valmistumista laman takia ja harvalla on ees lapsia "rasitteena". Saisit siis rauhassa opiskella ja mikä parasta, valmistuttuasi voisit heti tuoreeltaan hakea töitä!!!

Minä tein juuri sen virheen, että valmistuin kiltisti ja sen perään lapsi. Nyt kun oon ollut kolme vuotta kotona on tooosi vaikea löytää töitä, kun vastavalmistuneet napataan ensin.

Mun mielestä sun kannattaa opiskella loppuun ensin. Nyt vanhin lapsesi on ihan hyvässä iässä menemään hoitoonkin ja sitten opiskelun loppuvaiheessa tai jälkeen (jos haluat hankkia vähän työkokemustakin vastavalmistuneena ja esimerkiksi tienata paremmat äitiysrahat) olet vielä ihan tarpeeksi nuori hankkimaan lisää lapsia. Turvatumpi olokin, kun on ammatti hanskassa. Yhden lapsen kanssa on myös helpompi opiskella kuin kahden. Tietty teet niin kuin itsestä parhaalta tuntuu.

Yhteistyössä