Väkivaltainen taapero

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kamomilla-81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos mun lapselle sattuu tuollainen hoitokaveri, niin enpä jää odottelemaan. Vaihdan välittömästi omien lastenin hoitopaikkaa. Olet kyllä varsinainen selittelijä ja voin jo nähdä sut jonain koulukiusaajan vanhempana. "Mitä nyt tekisin, ettei meille tästä vaan tule ongelmia ja lapsemme traumatisoituu, jos lähdemme liiaksi puuttumaan näihin asioihin ja olemme mielestämme jo tehneetkin kaiken ja rottweilerin kouluttaminenkin on todisteena kyvykkyydestä kasvattajana". Voi jeesus. Tiukka puuttuminen lapsen ongelmakäytökseen, niin että lapsi todella ymmärtää, että tästä käytöksestä seuraakin hänelle jotain todella epämieluisaa, on kiellettyä. Kiusattujen traumatisoituminen ei ole toivottavaa, joten sitä ei kannata edes miettiä, se on vain valitettavaa.

Sinä varmaankin sitten asiasta tiedän hirveän paljon enemmän? Saanko kysyä millä pätevyydellä?

Sitä päivähoitoa käytetään HYVIN useissa tapauksissa ihan hoitoapuna. Puheen kehityksen, sosiaalisen kehityksen jne avuksi.

Enkä mä leimannut ketään käytöshäiriöiseksi. Ehdotin että jos kotikonstein tota ei saada loppumaan haetaan apua neuvolasta tai muulta asiaan erikoistuneelta tyypiltä.

Tätähän sä et erinomaisuudessasi huomannut.:saint:

Voin kyllä väittää tietäväni asiasta aika paljon paremmin :) Ihan jo koulutukseni puolesta. Mutta kuten sanoin, taitaa mennä aika hukkaan sun kanssa tapellessa koska ei auta vaikka vääntää rautalangasta joten moro vaan ja jatka sä täällä vaahtoamista :D

Ihmetyyppi kyllä tämä rinsessa... Ei 2-vuotias lapsi ymmärrä syy- ja seuraussuhteesta vielä juuri mitään. Aivan mahdotonta odottaa lapsen ymmärtävän, että hänellä ei ole kavereita, koska hän lyö. Tarvitsee aika kehittyneet aivot, että ymmärtää noin monimutkaisen syy- ja seuraussuhteen. Kannattaisi vaikka lukea hieman psykologiaa, ihan vaikka vain lukion oppikirjoja, vois olla apua.

Alkuperäinen kirjoittaja hömppö;23047471:
Voin kyllä väittää tietäväni asiasta aika paljon paremmin :) Ihan jo koulutukseni puolesta. Mutta kuten sanoin, taitaa mennä aika hukkaan sun kanssa tapellessa koska ei auta vaikka vääntää rautalangasta joten moro vaan ja jatka sä täällä vaahtoamista :D

Ihan koulutuksesi puolesta....:laugh:

Kokeilehan päivä elää sitä elämää.

Jos tarkoitat tota ryhmänpainetta niin se on ihan luonnollista. Esim jos sä oisit työpaikan pahin juoruakka, niin kyllä se kavereiden katoaminen varmaan auttaisi sinua ymmärtämään että aiheutat itse kaverikadon käyttäytymiselläsi.
Näin ollen osaisit korjata tilanteen.

Ei juoruakoissa ja työpaikan häiriköissä ole ikinä itsessään vikaa vaan vika on kaikissa muissa.

Ihan koulutuksesi puolesta....:laugh:

Kokeilehan päivä elää sitä elämää.

Kiitos, sitä samaa :) Luulenpa tosiaan, että jos alettas meidän ammatteja vertaamaan niin vois ihan satavarmasti sanoa, että mulla on asiasta enemmän tietämystä. Mutta mikäpä siinä, ole sinä vaan siinä uskossa, että sinä tiedät jos se tekee sut onnelliseksi :hug:

Ihmetyyppi kyllä tämä rinsessa... Ei 2-vuotias lapsi ymmärrä syy- ja seuraussuhteesta vielä juuri mitään. Aivan mahdotonta odottaa lapsen ymmärtävän, että hänellä ei ole kavereita, koska hän lyö. Tarvitsee aika kehittyneet aivot, että ymmärtää noin monimutkaisen syy- ja seuraussuhteen. Kannattaisi vaikka lukea hieman psykologiaa, ihan vaikka vain lukion oppikirjoja, vois olla apua.

Ei siihen kirjoja tarvita. Millä perusteella lapsen tuli ymmärtää jäähypenkki jos syy seuraus käsitys puuttuu? Tai kielto?

Kaksivuotias kykenee käsittämään oikein ja väärän nimenomaan seurausten avulla,ei selittelyjen.

No ehkä sitten hetki kannattaa odottaa, jos tässä välissä oli pitkä aika, ettei koko väki ollut edes hoidossa, niin sopeutumista taas vaatii. Mutta jotain välineitä lapselle kannattaa antaa siihen raivon kanavoimiseen, oli se sitten tunteiden sanallisen ilmaisun opettamista tai raivotyyny. Ehkä jatkossa muutenkin kannattaa kiinnittää huomiota empatian opettamiseen lapselle. Kaikki lapset kun ei automaattisesti osaa ajatella asioita toisen kannalta. Eri lapset tarvii erilaista ohjausta tässä ihmiseksi kasvamisessa.

Kukaan lapsi ei osaa automaattisesti empatiaa vaan kaikki ovat luonnostaan psykopaatteja.

Ei siihen kirjoja tarvita. Millä perusteella lapsen tuli ymmärtää jäähypenkki jos syy seuraus käsitys puuttuu? Tai kielto?

Kaksivuotias kykenee käsittämään oikein ja väärän nimenomaan seurausten avulla,ei selittelyjen.

Meidän lapsi on jo alle 2-vuotiaana ymmärtänyt selittämistä. Eikä siis kaikkea, mutta oikein ilmaistuna järkipuhe on mennyt perille.

Sinä varmaankin sitten asiasta tiedän hirveän paljon enemmän? Saanko kysyä millä pätevyydellä?

Sitä päivähoitoa käytetään HYVIN useissa tapauksissa ihan hoitoapuna. Puheen kehityksen, sosiaalisen kehityksen jne avuksi.

Enkä mä leimannut ketään käytöshäiriöiseksi. Ehdotin että jos kotikonstein tota ei saada loppumaan haetaan apua neuvolasta tai muulta asiaan erikoistuneelta tyypiltä.

Tätähän sä et erinomaisuudessasi huomannut.:saint:

Oletan, että pyrit sarkasmiin. *oli pakko yrittää lukea avatar-tekstisi* Ja oletan myös, että suuntasit kommenttisi minulle hömpön ohessa. Korjaa toki, jos olen väärässä.
Ja ehdotan, että et suotta tuhlaa lahjojasi nettikeskusteluissa, joissa sarkasmi äärettömän harvoin onnistuu. Antaa vain hieman tolvanan kuvan sitä kylvävästä henkilöstä, eikä suinkaan muista keskustelijoista.

Totta, päivähoitoa käytetään kehitystä tukevana toimenpiteenä. Se on maan tapa. Ja tapoja olisi takuulla muitakin. Mutta kun joku sanoo, että näin kuuluu tehdä, näin tehdään. Ennenkin on tehty.

Ja vielä ap:n tilanteesta: ulkopuolinen tarkkailija on hyvä apu ja antanee todellisen kuvan tilanteesta. Itse ottaisin hihasta kiinni muita vanhempia ja ihmettelisin, minkä vuoksi he eivät ole itse antaneet palautetta suoraan minulle, että tilanne olisi heti saanut selvennystä heidän kulmastaan. Hehän ovat vastuussa omaista lapsistaan ja luulisi, että haluavat saada asiat toimimaan. Ja heiltäkin saattaisi saada tukea ja apua hommassa. Tuskin siitäkään olisi haittaa, että kukin vanhempi kotona juttelee asiasta lapsensa kanssa ja antaa ymmärtää, että väkivalta ei ole oikein, sitä ei tarvitse sietää ja että aikuiset tekevät kaikkensa, että se loppuu.

Se siitä "koko kylä kasvattaa"-metodin toimivuudesta nurkkakuntaisessa suomalaisyhteisössä.

Niin 2 v ymmärtää kyllä asian toistuessa, että lyömisestä seuraa jäähypenkki. Mutta hänelle täytyy se kertoa, että "nyt löit, joudut siksi jäähylle". Mutta kun hän ei vielä käsitä sitä, miksi ei saa lyödä.

Pph ei varmasti ole tollaiselle käytöshäiriöiselle oikea paikka!
Tarvitsee selvästi auttavampaa ohjausta kuin mitä nää kotitekoiset hoitajat pystyy antamaan.
Ja se että kiertävä erto kävis pari tuntia kattomassa, niin ei kerro sille vielä totuutta.

[QUOTE="suski";23047543]Meidän lapsi on jo alle 2-vuotiaana ymmärtänyt selittämistä. Eikä siis kaikkea, mutta oikein ilmaistuna järkipuhe on mennyt perille.[/QUOTE]

Jes! Luulin jo, että olen poikkeuksellisten nerojen äiti. Kysyin 3-vuotiaalta, mistä meillä joutuu jäähylle. Vastaus tuli heti: lyömisestä ja puremisesta. Alle 2-vuotias kuunteli vieressä ja lisäsi tähän, että koiran repimisestä! Sanoi vielä:" ei saa repiä, pitää silittää" ja näytti mallia kädellään. Kumpikin oli samaa mieltä, että paha mieli tulee ja itkettää, jos repii.

Jos lapsille tulee riitaa ja toinen alkaa itkeä, niin ei tarvitse edes käskeä hyvittämään. Kyllä siinä halitaan ja paijataan niin kauan, että toisen itku lakkaa. Empatiaan on molemmat johdatettu jo hyvin varhain.

[QUOTE="tuulevi";23047626]Niin 2 v ymmärtää kyllä asian toistuessa, että lyömisestä seuraa jäähypenkki. Mutta hänelle täytyy se kertoa, että "nyt löit, joudut siksi jäähylle". Mutta kun hän ei vielä käsitä sitä, miksi ei saa lyödä.[/QUOTE]

Näin juuri, ei lapsi itse tajua miksi on jäähyllä, jos ei hänelle sitä suoraan sanota. Eikä lapsi itse tajua, että hänellä ei ole kavereita koska hän lyö, jos ei sitäkään suoraan kerrota. 2-vuotias lapsi ymmärtää puhetta, ei syy-seuraussuhteita.

ja ap selvästi vähättelee tilannetta! Toihan voi aiheuttaa haavat, jäljet, ikuiset arvet tai vaikkapa vammauttaa silmiä jos hyökkää naamaa raapimaan ja puremaan!

jos mun lapsiin TOISTUVASTI käytäs käsiksi hoidossa saman tyypin osalta, niin tekisin lastensuojeluilmon koska se osoittaa että vanhemmat tarvii apua ja tukea jota eivät itse suostu hankkimaan, niin sitten vaikka väkisin.

Täytyy sanoa, että jos omaa lasta joku purisi, raapisi ym. naamaan toistuvasti, niin olisin aika helvetin vihainen ja vaatisin, että häirikkölapselle tehdään jotain ja vähän äkkiä.

Ja taas laskee usko ihmisten empatiaan, älyyn ja ymmärrykseen...

Minun kaksivuotias väkivaltainen taapero on nyt leikki-ikäinen, eikä enää väkivaltainen ( ei ainakaan sen enempää kuin ikäisensä keskimäärin). Ei tarvinnut kertaakaan löydä, ei suihkuttaa vettä naamalle enkä ole jäähyllekään lasta vienyt. Kummasti vain lapsi silti on sosiaalisia taitoja oppinut, hyvällä. Olen opettanut lasta käsittelemään niitä tunteitaan.

Kannattaisi kaikkien lukea vaikka Janne Viljamaan kirja "Mitä minä teen tämän lapsen kanssa?". Lisäksi, kun Keltikangas-Järvistä pidetään tällä palstalla liki jumala (mitä tulee päivähoitoon viemisen "ikärajoissa"), niin kannattaisi hänenkin temperamentista kertoviin kirjoihinsa tutustua. Tajuaisitte vähän enemmän.

[QUOTE="Anne";23047673]Pph ei varmasti ole tollaiselle käytöshäiriöiselle oikea paikka!
Tarvitsee selvästi auttavampaa ohjausta kuin mitä nää kotitekoiset hoitajat pystyy antamaan.
Ja se että kiertävä erto kävis pari tuntia kattomassa, niin ei kerro sille vielä totuutta.[/QUOTE]

Edelleenkään 2v ei ole käytöshäiriöinen. Nämä ammattilaiset eli "kotitekoiset hoitajat" ovat kuule nähneet vaikka minkälaista lasta ja yleensä osaavat heitä varmasti hoitaa/kasvattaa parhainpäin.

Mä olisin varmaan niin vmäinen että tekisin rikosilmoituksen jos mun lapsi joutuis toistuvasti väkivallan uhriksi hoidossa. Eihän nyt aikuisen ihmisenkään tarvitse tuollaista sietää, niin miksi lasten.

[QUOTE="vieras";23047983]Ja taas laskee usko ihmisten empatiaan, älyyn ja ymmärrykseen...

Minun kaksivuotias väkivaltainen taapero on nyt leikki-ikäinen, eikä enää väkivaltainen ( ei ainakaan sen enempää kuin ikäisensä keskimäärin). Ei tarvinnut kertaakaan löydä, ei suihkuttaa vettä naamalle enkä ole jäähyllekään lasta vienyt. Kummasti vain lapsi silti on sosiaalisia taitoja oppinut, hyvällä. Olen opettanut lasta käsittelemään niitä tunteitaan.

Kannattaisi kaikkien lukea vaikka Janne Viljamaan kirja "Mitä minä teen tämän lapsen kanssa?". Lisäksi, kun Keltikangas-Järvistä pidetään tällä palstalla liki jumala (mitä tulee päivähoitoon viemisen "ikärajoissa"), niin kannattaisi hänenkin temperamentista kertoviin kirjoihinsa tutustua. Tajuaisitte vähän enemmän.[/QUOTE]

Komppaan. Suosittelen myös kirjaa 'Tulistuva lapsi'.

Yhteistyössä