Väkivalta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jenni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jenni

Vieras
Olen miettinyt tuon edellisen ""kulissit"" keskustelun jälkeen, miten yleistä väkivalta on. Kertokaa kokemuksia, miten reagoitte siihen, mitä tapahtui, miten pääsitte eteenpäin vai elättekö nyt väkivaltaisessa suhteessa. Aihe on synkkä, mutta aina välillä näinkin.

Minä aloitan. Asuin ex-miehen kanssa yhdessä, mutta hänellä jäi putki päälle ja kotiin tultuaan kännissä hän yritti kuristaa minua. Uhkaili myös kipsisellä patsaalla, oli lyövinään päähäni ja heitteli rappuja kohti.

Minä reagoin lähtemällä jo seuraavana päivänä. En edes itkenyt vaan suutuin ja lähdin äkkiälähdöllä lomamatkalle ystävättären kanssa. Olin ikäänkuin ansainnut sen. Kokemuksesta johtuen olen tulinen (perhe)väkivallan vastustaja ja muutenkin sitä mieltä, että uhreja ei saa jättää yksin.

Varmaan aika yleistä joillekkin. Kukaan ei kuitenkaan välitä siitä mitä tapahtuu jollekkin ystävälle, naapurille tai läheiselle. Suljetaan silmät ja eikä puututa. Eihän se minulle kuulu ja hyväksytään väkivalta. Pikkuasiat kiinnostaa ihmisiä, mutta jos kyseessä on toisen elämään puuttuminen tai suojeleminen niin yritetään päästä mahdollisimman helpolla. Eikä uskota että sellainen ihminen voisi olla väkivaltainen, jolla on asemaa ja vaikutusvaltaa. Tämä kaikki on totta tässä yhteiskunnassa...

itse ainakin koen vaikeana puuttua toisten perhe-elämään. Kaverini on asunut kerrostalossa, jossa sai lopulta pelätä oman turvallisuutensa puolesta soittaessaan poliisit perheriitoihin. Käytävälle tultiin sitten huutelemaan, että tapan sen joka soitti poliisit jos saan selville kuka se oli.

Tottakai olisin valmis auttamaan, mutta sen aloitteen on kyllä lähdettävä siitä väkivallankohteesta itsestään. Ei kukaan voi väkisin toista pelastaa hirveästä tilanteesta, korkeintaan rohkaista lähtemään. Ehkä ne on ne omat hyvät ystävät ja perheenjäsenet kenen pitäisi tilanteeseen puuttua, naapurin on vaikea sotkeutua tilanteeseen.

Minulla parhaimmillaan väkivaltainen mies..Hän kertoo aina humalassa että miten hän haluaisi tappaa mua.Sairasta..En enään aio katsoa sitä vaan otan ja kostan ja lähden..

No entäs naapurit , josta nainen hakeutuu turvaan tappamista yrittävältä mieheltä... Kun autat , ja alat soittaa poliisia, ei saa soittaa... Kohta tarvitaan ryyppyjä, ja/tai kyytiä baariin , ku rahaa ei taksiin oo?

Vaikeaa se on puuttua naapurien riitoihin. Meillä oli muinoin naapuri jossa isäntä ryyppäsi ja emäntä ärsytti isäntää tahallaan, kunnes tuli turpiin. Ja ämäntä huudon kanssa naapuriin, että nyt se tappaa. Sitten taas marttyyrivaimo oli niskan päällä seuraavaan ryyppyputkeen saakka. Ja niin edelleen. Ja se nainen sai myös piiskaa, näin usein, kun hän haki niitä metsänreunasta. Ne oli silloin, kun isäntä oli selvinpäin.

Yhteistyössä