V
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Ei ole itsellä kokemusta, mutta huonekaverilla tehtiin sähköhoitoja. Lähimuisti oli aina jonkin aikaa poissa, mutta hyvin parani masennuksestaan.
Joillain tehoaa ihmeellisen hyvin, toisilla taas ei. En ole nähnyt muistiongelmien jääneen kenelläkään pysyväksi. Hoidon ajan ja jonkin aikaa sen jälkeen ei kannata yrittää selviytyä normaaleihin suorituksiin, koska muistin kanssa voi olla ongelmaa jne.
Ei tarjota ensimmäisenä vaihtoehtona, mutta on erittäin harkitsemisen arvoista, jos mikään lääke ei tunnu tehoavan tai sopivan.
Kyllä, sähköhoitoa käytetään edelleen. Se on muuttunut vuosikymmenien aikana valtavasti eikä näytä ollenkaan niin raflaavalta kuin elokuvissa.
Kyse ei ole pakottamisesta eikä tahdonvastaisesta hoidosta, vaan mm. omissa kodeissaan asuvat vakavasti masentuneet ihmiset HALUAVAT itse sähköhoitoa siksi, että lääkkeistä ei ole riittävää apua. Ja monilla on siitä hyviä kokemuksia. Asiallista tietoa voit lukea täältä: SÄHKÖHOITO | Psykiatristen potilaiden hoitomuotona
Masennuksen takana oleva kemia on monimutkaista (ei niin yksinkertaista kuin esitit) ja parantamiseen on monia keinoja.
Ymmärrän, että mielikuvat ja ennakkoluulot voivat olla vahvoja, mutta kannattaa tutkia ennen kuin hutkii.![]()
Kyllä, sähköhoitoa käytetään edelleen. Se on muuttunut vuosikymmenien aikana valtavasti eikä näytä ollenkaan niin raflaavalta kuin elokuvissa.
Kyse ei ole pakottamisesta eikä tahdonvastaisesta hoidosta, vaan mm. omissa kodeissaan asuvat vakavasti masentuneet ihmiset HALUAVAT itse sähköhoitoa siksi, että lääkkeistä ei ole riittävää apua. Ja monilla on siitä hyviä kokemuksia. Asiallista tietoa voit lukea täältä: SÄHKÖHOITO | Psykiatristen potilaiden hoitomuotona
Masennuksen takana oleva kemia on monimutkaista (ei niin yksinkertaista kuin esitit) ja parantamiseen on monia keinoja.
Ymmärrän, että mielikuvat ja ennakkoluulot voivat olla vahvoja, mutta kannattaa tutkia ennen kuin hutkii.![]()
Psykiatrisella puolella kilpirauhasen merkitys onneksi tunnistetaan aika hyvin ja huomioidaan. Monessa paikassa tarkistetaan ihan säännönmukaisesti ennen kuin annetaan psykiatrisia diagnooseja. Veriarvojen tulkitseminen on ongelmallista, kun on näitä tapauksia, joilla arvot on ns. normaalit, mutta tyroksiini kuitenkin auttaa.
Mutta ehdottomasti kilppari kannattaa tarkistaa, jos ei ole tarkistettu.
Jos sulle suositellaan sähköhoitoa eli ECT:tä vakavaan masennukseen, kehottaisin ehdottomasti kokeilemaan. Meidän yhteiskunta kun mielummin kirjoittelee vaan reseptejä ja sopivia lääkkeitä saatat joutua hakemaan vuosia. ECT:stä minulle mainittiinkin ekan kerran vasta n. viisi vuotta masennusta sairastettuani, joten eivät sitä ihan turhaan suosittele...
ECT jopa suositeltua erityisesti raskaana oleville ja vanhuksille jos lääkehoidolla ei ole ollut vastetta. Itseltä tosin ECT:n kuitenkin loppujenlopuksi eväsi anestesialääkäri koska olen raskaana, enkä psykoottinen... Itse kokisin ECT:n tässä vaiheessa mielekkäämpänä kuin jatkuvasti uusilla lääkkeillä tulevan lapsen myrkyttämisen. Mut ei auta, synnytyksen jälkeen sitten. Lapsesta huolehtimisen ja imetyksen, jne. tulisi onnistua tällöinkin aivan normaalisti, tosin pientä apua saatan joutua pyytämään hoitoajalle.
Lääkehoitoahan ECT ei normaalisti poista, vaan lääkkeitä jatketaan ylläpitävänä hoitona.