vakavaa asiaa lastensuojelusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Tulin just yhdestä luottamushenkilöille tarkoitetusta koulutuksesta. Siellä kerrottiin karua tekstiä, esim. paljonko vuodessa tehdään lastensuojeluilmoituksia, paljonko vuodessa on huostaanottoja ja moniko niistä on kiireellinen.

Paljon muutakin asian tiimoilta kerrottiin ja kyllä se vaan niin on, että meillä Suomessakin on PALJON huonosti kohdeltuja ja huonosti voivia lapsia. Surullisen paljon.

Tuli myös uutta tietoa, josta en tiennyt. Haluankin nyt jakaa sen teidän kanssa, josko täällä olis joku yhtä tietämätön.

Nimittäin:

Kaikkien kehitysympäristöjen tulee huolehtia lasten ja nuorten hyvinvoinnista. Siksi on määritelty ilmoitusvelvollisuus, joka koskee sosiaali-ja terveydenhuoltoa, opetustoimea, poliisia, uskonnollisia yhteisöjä, hätäkeskusta, turvapaikan hakijoiden vastaanottotoiminnassa työskenteleviä, aamu-ja iltapäiväkerhojen työntekijöitä, terveydenhuollon yksityisten palvelujen tuottajia SEKÄ kaikkien edellä mainittujen toimialueiden luottamushenkilöitä.

Ei sillä, ettenkö tekisi tarpeen tullen, tottakai teen. Mutta en tiennyt että siihen velvoittaa laki ja jos ilmoituksen jättää tekemättä, seuraa sakkorangaistus.

tiesin tuon ja myös sen että nuo tahot EIVÄT SAA TEHDÄ NIMETÖNTÄ ILMOITUSTA EIVÄTKÄ SAA ESTÄÄ NIMENSÄ KERTOMISTA ILMOITUKSEN KOHTEELLE!

Karkas.... Eli jos sen tietää aina onko ilmoituksen tehnyt joku virallinen taho vai joku sekopää naapuri...

Joo, mutta tollanen Damokleen miekka ei vaan auta. Rangaistus, jos ei ilmoita ja rangaistus, jos ilmoittaa. Kun on niin vaikeaa todistaa ja joskus tosi vaikea saada mitään selviä tietoja... Lapsilla kun voi olla mustelmia ja murtumia ihan oman toimintansa kauttakin.

Tiesin tuon, koulussa olen töissä. Se on silti harmi, että on turhia ilmoituksia, ja resursseja vähän, oikeasti apua tarvitsevat jäävät ilman apua tai se tulee myöhään. Ja häpeällistä ovat Suomen huostaanottoluvut(korkeimmat Pohjoismaissa) Pitäisi tukea ennen kuin on tehtävä huostaanotto, etenkin, kun Suomessa sijoitetaan suurin osa laitoksiin, muissa Pohjoismaissa perheisiin ja sukulaisiin.

olen sos.alalla tehnyt työtä. Olen tehnyt ilmoituksen sekä virkamiehenä, että siviilinä. Täällä puhutaan (en tiedä ketkä puhuu), että ilmoituksia tehdään nykyään liikaa. Haluaisin tästä kyllä mustaa valkoisella, en muuten oikein usko..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tiesin tuon, koulussa olen töissä. Se on silti harmi, että on turhia ilmoituksia, ja resursseja vähän, oikeasti apua tarvitsevat jäävät ilman apua tai se tulee myöhään. Ja häpeällistä ovat Suomen huostaanottoluvut(korkeimmat Pohjoismaissa) Pitäisi tukea ennen kuin on tehtävä huostaanotto, etenkin, kun Suomessa sijoitetaan suurin osa laitoksiin, muissa Pohjoismaissa perheisiin ja sukulaisiin.

Tästä oli myös puhetta. Huostaanotettujen määrä on noussut niin valtavasti että ei ole resursseja ennaltaehkäisevään työhön. Kaikki varat ja resurssit on käytettävä siihen "lapsen pelastamiseen".

Ja sijaisperheistä on huutava pula. Se on paras mahdollinen vaihtoehto kaikin puolin. Tukee paremmin lapsen kehitystä ja hyvinvointia ja on kunnalle huomattavasti edullisempi vaihtoehto. Vaan mistäs niitä sijaisperheitä löytyis?

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
olen sos.alalla tehnyt työtä. Olen tehnyt ilmoituksen sekä virkamiehenä, että siviilinä. Täällä puhutaan (en tiedä ketkä puhuu), että ilmoituksia tehdään nykyään liikaa. Haluaisin tästä kyllä mustaa valkoisella, en muuten oikein usko..

Mäkään en usko. Toki varmaan pienen pieni murto-osa on niitä aiheettomia. Mutta yleisesti ottaen taitaa olla niinpäin että sen ilmoituksen tekemiseen on korkea kynnys.

Ilmoitusten määrä on kasvanut räjähdysmäisesti, uutisissakin on ollut. Aiheesta pitää ilmoittaa, mutta turhat ilmoitukset pois. Sosiaalikouluttaja Päivi Sinko(tarkastamassa mm. uutta ls-lakia) kertoi lehdessä(Satakunnan Kansa), että ilmoituksia tulee liikaa, resursseja ei ole ja apu viipyy sitä tarvitseville.

Tässä mä oon sun kans aivan samalla linjalla ja myös koulussa työskentelen

Tiesin kyllä.
Mä oon kotihoidossa töissä, valtaosa asiakkaista on vanhuksia ja mielenterveyspotilaita, mutta aina sillointällöin tulee tarve tehä ls-ilmo.
Meillä sen tekee aina kotihoidonohjaaja, eli meidän pomo, koska vaarana on, että hoitajiin kohdistuu muuten fyysistä/psyykkistä väkivaltaa ja näin ollen työolot vaarantuvat. Ja pahassa tapauksessa myös hoitajan oma terveys.

Etpä taida olla sosiaalialla, jos et sitä tiedä, että ilmoitusten määrä on jyrkässä kasvussa.

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2008/12/770843

Ilmoitusten määrä on kasvanut.

Ja tostaki löytys yks piiku juttu mikä on se iso oikeesti eli

Perheet tarvitsevat tukea

- Lastensuojeluilmoitus on perheille usein vaikea paikka, sanoo Lounatvuori.

Kaikki ilmoitukset eivät johda lastensuojelutoimenpiteisiin, mutta tarve pitää silti selvittää.

Korjaavien lastensuojelutoimenpiteiden rinnalla tärkeää on tehdä myös yhteistyötä perheiden kanssa jo siinä vaiheessa, kun pahoja ongelmia ei vielä ole.

Jep. Jo aikoinani kun opiskelin meille kerrottiin että, meidän pitää rangaistuksen uhalla ilmoittaa. Olen yhden ilmoituksen tehnyt, olisin toki tehnyt ilman tuota "ukaasiakin" Ja myönnettäköön että, minun lapsi on kiireellisesti huostaanotettu ryhmäkotiin. Mutta ei sen vuoksi että, lapsen olisi ollut huono asua kotona vaan siksi että, lapsi on niin sairas että oli uhka muulle perheelle. Haettiin apua lapselle melkein 10 vuotta, tuloksetta. Sitten kun viranomaiset heräsivät tilanteen vakavuuteen, tehtiin kiireellinen huostaanotto.

mutta täällä on vaahdottu, että turhia ilmoituksia ja siitä, että resurssit vaarantuu niistä turhista ilmiannoista. Tuossa ei ollut siitä kyllä mitään mainintaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Sosionomi:

Etpä taida olla sosiaalialla, jos et sitä tiedä, että ilmoitusten määrä on jyrkässä kasvussa.

puhuin, että LIIKAA. Voistko lukea vähän tarkemmin, kiitos.

mutta täällä on vaahdottu, että turhia ilmoituksia ja siitä, että resurssit vaarantuu niistä turhista ilmiannoista. Tuossa ei ollut siitä kyllä mitään mainintaa.

Luepas tuo Satakunnan Kansan linkki, kiitos. Ja sitä mieltä olen, että ilmoitus pitää tehdä, jos on aihetta, mutta turhat pois, jotta apua tarvitsevat saavat sen avun ajoissa!

Turhat ilmoitukset todellaki työllistävät aivan liikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Sosionomi:

puhuin, että LIIKAA. Voistko lukea vähän tarkemmin, kiitos.

Liikaa on, jos on yksikin turha ilmoitus hidastaa avun tarvetta sitä tarvitsiville. Tiedätkö, kuinka tiukat ja rajalliset resurssit sossuilla on?

Yhteistyössä