Menu
Kaksplus
VAUVAHAAVEET
Hedelmällisyys
Lapsettomuus
Adoptio
Ovulaatiolaskuri
RASKAUS
Raskaus viikko viikolta
Synnytys
Synnytystarinat
Raskauslaskuri
VAUVA
Imetys ja vauvan ruoka
Vauvan kehitys
Vauvan terveys
Nimikone
LAPSI
Lapsen kehitys
Lapsen terveys
Pituuslaskuri
PERHE-ELÄMÄ
Ruoka
Vaatteet ja varusteet
Koti
Vapaa-aika
Parisuhde
Työ ja raha
VANHEMMUUS
Kasvatus
Vanhemman terveys
Minun tarinani
LASKURIT
Ovulaatiolaskuri
Raskauslaskuri
Raskaus viikko viikolta
Kiinalainen syntymäkalenteri
Nimikone
Pituuslaskuri
PODCAST
KILPAILUT
BLOGIT
Menu
ETUSIVU
KESKUSTELUT
Aihe vapaa
Lapsen saaminen
Vauva ja taapero
Lapset ja teinit
Perhe-elämä
Seksi
Seksinovellit ja eroottiset tarinat
KÄYTTÄJÄT
OHJEITA
Kirjaudu
Rekisteröidy
Hae
Hae vain otsikoista
Käyttäjältä:
Hae vain otsikoista
Käyttäjältä:
Kaksplussan Keskustelupalsta
Kirjaudu
Kaksplus
VAUVAHAAVEET
Hedelmällisyys
Lapsettomuus
Adoptio
Ovulaatiolaskuri
RASKAUS
Raskaus viikko viikolta
Synnytys
Synnytystarinat
Raskauslaskuri
VAUVA
Imetys ja vauvan ruoka
Vauvan kehitys
Vauvan terveys
Nimikone
LAPSI
Lapsen kehitys
Lapsen terveys
Pituuslaskuri
PERHE-ELÄMÄ
Ruoka
Vaatteet ja varusteet
Koti
Vapaa-aika
Parisuhde
Työ ja raha
VANHEMMUUS
Kasvatus
Vanhemman terveys
Minun tarinani
LASKURIT
Ovulaatiolaskuri
Raskauslaskuri
Raskaus viikko viikolta
Kiinalainen syntymäkalenteri
Nimikone
Pituuslaskuri
PODCAST
KILPAILUT
BLOGIT
Lapsen saaminen
Vakava anti-D-immunisaatio, onko muita?
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
Vastaa viestiketjuun
Muistiinpanot
<p>[QUOTE="niknel, post: 18401092, member: 55295"]</p><p>"Tarkoitetaanko tuolla sikiön tutkimisella lapsivesipunktiota? Minulle se tehtiin viime raskaudessa. En osannut viimeksi oikein edes kysellä tarkemmin että mistä tässä oikein on kyse ja miksi isä tutkitaan ja miksi yleensä tehdään kaikkea. Jos nyt olisi hieman viisaampi ja kyselis sitten tarkemmin kaikista asioista"</p><p></p><p>Romaania pukkaa taas, nämä ovat minun kokemuksia, huomioitani, pitkän vuosien kestäneen "projektin" ajalta, mutta toivotaan että niistä jotain hyötyä ja heräättää kysymyksiä ja keskustelua.</p><p></p><p><strong>Hei Emmaa</strong>,Onko sinun miehelläsi todettu anti-k? 4%:lla suomalisista miehistä on tämä <strong>anti-k</strong> eli se on aika harvinainen sekä meitä, joilla on vasta-aine on 10%. Oliko lapsesi viime raskaudessa k-positiivinen. Jos isä ei ole k-positiivinen niin ei sikiötä silloin tarvi tutkia lapsivedestä, koska sikiö ei voi saada k-tekijää isältään. Näin siis meillä minun ensimmäisessä raskaudessa. Minulta otettiin vuonna 2005 lapsivedestä näyte ja niistä kahdesta raskaudesta, jotka keskeytettiin otettiin istukasta. Istukkanäyte otetaan jo rv n.11, mutta lapsivedestä vasta rv +16, koska vedestä ei voi ottaa aikaisemmin se ei ole luotettava. Mutta vedestä ottaminen on riskittömämpää keskenmenon suhteen. Viimeisessä raskaudessa vedestä, jotta riski pienempi. Istukka näyte tutkitaan Ruotsissa, Suomessa ei tutkimuksia tehdä.</p><p></p><p>Kannaattaa ja pitää kysyä kaikkea mitä mieleen tulee. Toiset lääkärit ovat kuin robootteja eivätkä yhtään ajattele, kuinka arka ja vaikea asia tämä on tuleville vanhemmille. Jos sinua pelottaa sano se tai sattuu sano se, äläkä tyydy mihinkään tyhmiin vastauksiin vaan haasta lääkärit ja katso, että paneutuvat asiaan. Sinä olet potilas etkä liukuhihnalla oleva tavara. Olen itse kokenut paljon ja olen oppinut paljon. Arvostan lääkäreitä, mutta ihmisiä hekin ovat, me kaikki teemme arvokasta työtä olipa ammattimme sitten mikä tahansa.</p><p></p><p>Vuonna 2005 minun raskaudessani oltiin todella myöhäisiä anti-kell immunisaation kanssa. Lääkärit eivät osanneet odottaa, että sikiö anemisoituisi niin paljon. Ennen kun sikiö kuoli kohtuuni hänen hemoglobiininsa mitattiin ja se oli vain 19, eli toivoa ei ollut edes hätäsektiosta, häntä ei oltaisi voitu pelastaa. Siitä eteenpäin asiaa onkin tutkittu todella paljon ainakin minun kohdallani. Olen ollut itse aktiivinen ja minun lääkärin TYKS:ssä on ollut aivan mahtava. Häntä voimme kiittää kaikesta. Eräs vakuutusyhtiön lääkäri kirjoitti minun kohdallani, että meidän kohdalla on lähes tulkoon mahdotonta, jos sikiö on perinyt k-tekijän että se selviää. Mutta niin vaan selvisi. </p><p></p><p>Olkaa itse hereillä ja kyseenalaistakaa lääkärit, olen sen oppinut että itse pitää koko ajan tietää missä mennään ja mitä seuraavaksi voi tapahtua tai pitää tapahtua niin minun kuin sikiön kohdalla. Kaikkia arvoja pitää seurata. Pyytäkää lääkäreitä puhumaan selkokielellä, jotta ymmärrätte.</p><p></p><p><strong>Tiittereistä</strong>, arvo aina tuplaantuu kun se nousee esim. 16 sit 32 sit 64 sit 128 sit 256. Vierekkäisillä arvoilla ei juurikaan suurta eroa ole. Viimeisessä raskudessani tiitteri kävi korkeimmillaan vain 128 ja pysyi sitten kiovig hoidon ansiosta vain 32. Mutta kuten aiemmin mainitsin minu kohdallani sillä ei suurta merkitystä eikä siihen tietoon voinut turvautua. oli niin paljon muuta, kuten virtaukset, joita seurattiin ultrassa. Tämä kiovig hoito oli kokeellinen k-tekijään mutta toimi hyvin minun kohdallani. Lääkärini ei uskonut, että päästäisiin yli 27 rv, mutta päästiin 30+5!</p><p></p><p><strong>Hannele 82</strong>, työpaikkaläärit eivät tiedä näin vaikeista asioista, kuten ei terveyskeskusläärit, ei neuvolatädit eivätkä yleensä keskussairaaloiden synnytyslääkäritkään. Erikoislääkärit, jotka tietävät työskentelvät yliopistoolisissa sairaaloissa esim. TYKS. Ja voin sanoa, että vaikka omalla kohdallani vauva kuoli kohtuun niin asiassa mennään koko ajan eteenpäin. Hoidot kehittyy. Raskautta tulee seurata koko ajan alusta alkaen. Minullekkin aloitettiin Kiovig hoito jo rv 8. Kiovig hoito ei minun kohdallani vaikuttanut mitenkään sikiön kasvuun, kaikki meni hyvin.</p><p></p><p><strong>Stoppis</strong>, Onko se anti-c mikä sinulla on, eräällä äidillä johon tutustuin oli <strong>anti-c</strong>, hänen vauvalleen tehtiin punasolutankkauksia raskauden aikana, kaikki meni hyvin. Tämä oli jo kolmas raskaus jossa näin oli tehty. Vauvaa tankattiin vielä syntymän jälkeen lastenosastolla kotiuttamisen jälkeen. Miedän kohdalla ei tankkausta ole tarvinnut tehdä, koska vaavimme on saanut rautaa nestemäisenä koko ajan ja tulee saamaan siihen asti kunnes ensimmäinen hammas puhkeaa (hammas mustuu)</p><p>Pidä huoli, että sinua seurataan ja sikiötä seurataan. Ensimmäinen tiiteri arvo minulta otettiin heti ensimmäisellä neuvola käynnillä, joten suosittelen että tiedustelet asiaa. Sinulta on siis otettu neuvolassa jo ensimmäisen verikoe, jossa seurataan onko sinulla vasta-aineita, koska tiesit sanoa että sinulla on anti-c. Tällöin SPR veripalvelu pyytää sinusta näytteen seurantaa varten.</p><p></p><p><strong>Olen itse saanut anti-k:n verensiirrossa</strong> autokolarin jälkeen, vuonna 1992. Tällöin veripusseissa oli mekinnät joko sille, että verta ei ole tutkittu k-tekijän suhteen tai veressä ei ole k-tekijää- Tällaista verta, jossa anti-k on ei saa antaa fertiili-ikäisille eli hedelmällisessä iässä oleville koska se voi aiheuttaa sikiölle hemolyyttisen taudin eli sikiö anemisoituu. Eli minu kohdallani mokattiin ja pahasti. Kävin vakuutslaitosten kanssa (potilasvahinko, lääkevahinko sekä kolari vakuutusyhtiö) kanssa kolme vuotta käden vääntöä, kirjeenvaihtoa vahingosta. Minä voitin! </p><p></p><p>Monet miettivät lapsen imetystä yms. jos lapsi joutuu valohoitoon. Toki itseäkin se harmitti ettei voinut sylissä pitää kuin hetken, mutta kun tiesi miten paljon se pientä auttaa se lohdutti. Imetys oli vain vähäistä, koska lasemme oli alussa niin pitkään sairaalassa einkä voinut siellä on 24/7 niin maidon tulo loppui vaikka kotona lypsinkin. Mutta se lapsen läehisyys on tärkeää maidontulolle. Minulla toinen lapsi kotona, josta piti myös huolehtia.</p><p></p><p>Kertokaa omia kokemuksia äitpolilta, neuvoloista jne. olisi mukava kuulla. Ja te joilla on anti-k, anti-c kuulutte mielestäni yliopistollisen sairaalan asiakkaaksi, jollette sitten jo ole.</p><p>[/QUOTE]</p>
[QUOTE="niknel, post: 18401092, member: 55295"] "Tarkoitetaanko tuolla sikiön tutkimisella lapsivesipunktiota? Minulle se tehtiin viime raskaudessa. En osannut viimeksi oikein edes kysellä tarkemmin että mistä tässä oikein on kyse ja miksi isä tutkitaan ja miksi yleensä tehdään kaikkea. Jos nyt olisi hieman viisaampi ja kyselis sitten tarkemmin kaikista asioista" Romaania pukkaa taas, nämä ovat minun kokemuksia, huomioitani, pitkän vuosien kestäneen "projektin" ajalta, mutta toivotaan että niistä jotain hyötyä ja heräättää kysymyksiä ja keskustelua. [b]Hei Emmaa[/b],Onko sinun miehelläsi todettu anti-k? 4%:lla suomalisista miehistä on tämä [b]anti-k[/b] eli se on aika harvinainen sekä meitä, joilla on vasta-aine on 10%. Oliko lapsesi viime raskaudessa k-positiivinen. Jos isä ei ole k-positiivinen niin ei sikiötä silloin tarvi tutkia lapsivedestä, koska sikiö ei voi saada k-tekijää isältään. Näin siis meillä minun ensimmäisessä raskaudessa. Minulta otettiin vuonna 2005 lapsivedestä näyte ja niistä kahdesta raskaudesta, jotka keskeytettiin otettiin istukasta. Istukkanäyte otetaan jo rv n.11, mutta lapsivedestä vasta rv +16, koska vedestä ei voi ottaa aikaisemmin se ei ole luotettava. Mutta vedestä ottaminen on riskittömämpää keskenmenon suhteen. Viimeisessä raskaudessa vedestä, jotta riski pienempi. Istukka näyte tutkitaan Ruotsissa, Suomessa ei tutkimuksia tehdä. Kannaattaa ja pitää kysyä kaikkea mitä mieleen tulee. Toiset lääkärit ovat kuin robootteja eivätkä yhtään ajattele, kuinka arka ja vaikea asia tämä on tuleville vanhemmille. Jos sinua pelottaa sano se tai sattuu sano se, äläkä tyydy mihinkään tyhmiin vastauksiin vaan haasta lääkärit ja katso, että paneutuvat asiaan. Sinä olet potilas etkä liukuhihnalla oleva tavara. Olen itse kokenut paljon ja olen oppinut paljon. Arvostan lääkäreitä, mutta ihmisiä hekin ovat, me kaikki teemme arvokasta työtä olipa ammattimme sitten mikä tahansa. Vuonna 2005 minun raskaudessani oltiin todella myöhäisiä anti-kell immunisaation kanssa. Lääkärit eivät osanneet odottaa, että sikiö anemisoituisi niin paljon. Ennen kun sikiö kuoli kohtuuni hänen hemoglobiininsa mitattiin ja se oli vain 19, eli toivoa ei ollut edes hätäsektiosta, häntä ei oltaisi voitu pelastaa. Siitä eteenpäin asiaa onkin tutkittu todella paljon ainakin minun kohdallani. Olen ollut itse aktiivinen ja minun lääkärin TYKS:ssä on ollut aivan mahtava. Häntä voimme kiittää kaikesta. Eräs vakuutusyhtiön lääkäri kirjoitti minun kohdallani, että meidän kohdalla on lähes tulkoon mahdotonta, jos sikiö on perinyt k-tekijän että se selviää. Mutta niin vaan selvisi. Olkaa itse hereillä ja kyseenalaistakaa lääkärit, olen sen oppinut että itse pitää koko ajan tietää missä mennään ja mitä seuraavaksi voi tapahtua tai pitää tapahtua niin minun kuin sikiön kohdalla. Kaikkia arvoja pitää seurata. Pyytäkää lääkäreitä puhumaan selkokielellä, jotta ymmärrätte. [b]Tiittereistä[/b], arvo aina tuplaantuu kun se nousee esim. 16 sit 32 sit 64 sit 128 sit 256. Vierekkäisillä arvoilla ei juurikaan suurta eroa ole. Viimeisessä raskudessani tiitteri kävi korkeimmillaan vain 128 ja pysyi sitten kiovig hoidon ansiosta vain 32. Mutta kuten aiemmin mainitsin minu kohdallani sillä ei suurta merkitystä eikä siihen tietoon voinut turvautua. oli niin paljon muuta, kuten virtaukset, joita seurattiin ultrassa. Tämä kiovig hoito oli kokeellinen k-tekijään mutta toimi hyvin minun kohdallani. Lääkärini ei uskonut, että päästäisiin yli 27 rv, mutta päästiin 30+5! [b]Hannele 82[/b], työpaikkaläärit eivät tiedä näin vaikeista asioista, kuten ei terveyskeskusläärit, ei neuvolatädit eivätkä yleensä keskussairaaloiden synnytyslääkäritkään. Erikoislääkärit, jotka tietävät työskentelvät yliopistoolisissa sairaaloissa esim. TYKS. Ja voin sanoa, että vaikka omalla kohdallani vauva kuoli kohtuun niin asiassa mennään koko ajan eteenpäin. Hoidot kehittyy. Raskautta tulee seurata koko ajan alusta alkaen. Minullekkin aloitettiin Kiovig hoito jo rv 8. Kiovig hoito ei minun kohdallani vaikuttanut mitenkään sikiön kasvuun, kaikki meni hyvin. [b]Stoppis[/b], Onko se anti-c mikä sinulla on, eräällä äidillä johon tutustuin oli [b]anti-c[/b], hänen vauvalleen tehtiin punasolutankkauksia raskauden aikana, kaikki meni hyvin. Tämä oli jo kolmas raskaus jossa näin oli tehty. Vauvaa tankattiin vielä syntymän jälkeen lastenosastolla kotiuttamisen jälkeen. Miedän kohdalla ei tankkausta ole tarvinnut tehdä, koska vaavimme on saanut rautaa nestemäisenä koko ajan ja tulee saamaan siihen asti kunnes ensimmäinen hammas puhkeaa (hammas mustuu) Pidä huoli, että sinua seurataan ja sikiötä seurataan. Ensimmäinen tiiteri arvo minulta otettiin heti ensimmäisellä neuvola käynnillä, joten suosittelen että tiedustelet asiaa. Sinulta on siis otettu neuvolassa jo ensimmäisen verikoe, jossa seurataan onko sinulla vasta-aineita, koska tiesit sanoa että sinulla on anti-c. Tällöin SPR veripalvelu pyytää sinusta näytteen seurantaa varten. [b]Olen itse saanut anti-k:n verensiirrossa[/b] autokolarin jälkeen, vuonna 1992. Tällöin veripusseissa oli mekinnät joko sille, että verta ei ole tutkittu k-tekijän suhteen tai veressä ei ole k-tekijää- Tällaista verta, jossa anti-k on ei saa antaa fertiili-ikäisille eli hedelmällisessä iässä oleville koska se voi aiheuttaa sikiölle hemolyyttisen taudin eli sikiö anemisoituu. Eli minu kohdallani mokattiin ja pahasti. Kävin vakuutslaitosten kanssa (potilasvahinko, lääkevahinko sekä kolari vakuutusyhtiö) kanssa kolme vuotta käden vääntöä, kirjeenvaihtoa vahingosta. Minä voitin! Monet miettivät lapsen imetystä yms. jos lapsi joutuu valohoitoon. Toki itseäkin se harmitti ettei voinut sylissä pitää kuin hetken, mutta kun tiesi miten paljon se pientä auttaa se lohdutti. Imetys oli vain vähäistä, koska lasemme oli alussa niin pitkään sairaalassa einkä voinut siellä on 24/7 niin maidon tulo loppui vaikka kotona lypsinkin. Mutta se lapsen läehisyys on tärkeää maidontulolle. Minulla toinen lapsi kotona, josta piti myös huolehtia. Kertokaa omia kokemuksia äitpolilta, neuvoloista jne. olisi mukava kuulla. Ja te joilla on anti-k, anti-c kuulutte mielestäni yliopistollisen sairaalan asiakkaaksi, jollette sitten jo ole. [/QUOTE]
Esikatsele
Nimimerkki
Varmistus
Kuinka monta kirjainta on sanassa KIRAHVI?
Lähetä vastaus
Uusimmat
Luetuimmat
Kuumimmat
Uusimmat
Näytä kaikki
1.
"Somalian entinen poliisijohtaja: Älkää lähettäkö lapsia tänne koraanikouluun"
57 min sitten
vierailija
0 Viestiä
Aihe vapaa
2.
"Donald Trumpin laaja kannatus on osoitus rasismin hiipumisesta"
Tänään 10:38
vierailija
1 Viestiä
Aihe vapaa
3.
Miksi Euroopan pitäisi rahoittaa Ukrainan sotimista?
Tänään 10:16
vierailija
2 Viestiä
Aihe vapaa
4.
Viro valmistautuu sotaan: Valmis evakuoimaan koko väestönsä ulkomaille ja räjäyttämään kaupunkinsa. Todennäköisin kohdemaa evakuoinneille olisi Suomi.
Tänään 10:14
vierailija
9 Viestiä
Aihe vapaa
5.
Paljonko muuten teidän jouluruuista tehdään itse kotona?
Tänään 09:22
vierailija
1 Viestiä
Aihe vapaa
6.
30 päivää jouluun
Tänään 08:58
vierailija
2 Viestiä
Aihe vapaa
7.
Onko täällä ketään?
Tänään 03:00
vierailija
1 Viestiä
Aihe vapaa
8.
Ministeri Wille Rydman: "Helsingin väestökehitys on haitallista – ”Lähiöissä tikittää aikapommi”"
Tänään 00:35
vierailija
6 Viestiä
Aihe vapaa
Luetuimmat
1.
Trump on vannonut olevansa "diktaattori" heti ensimmäisenä päivänä. Ensimmäisinä Kiina ja Venäjä taputtavat käsiään. Syttyykö siellä sisällissota?
Started by vierailija
Tänään 00:08
Luettu: 121
Aihe vapaa
2.
Ministeri Wille Rydman: "Helsingin väestökehitys on haitallista – ”Lähiöissä tikittää aikapommi”"
Started by vierailija
Tänään 00:35
Luettu: 115
Aihe vapaa
3.
Ei voi muuta kuin NAURAA!
Started by vierailija
Tänään 00:34
Luettu: 112
Aihe vapaa
4.
Viro valmistautuu sotaan: Valmis evakuoimaan koko väestönsä ulkomaille ja räjäyttämään kaupunkinsa. Todennäköisin kohdemaa evakuoinneille olisi Suomi.
Started by vierailija
Tänään 10:14
Luettu: 68
Aihe vapaa
5.
Onko täällä ketään?
Started by vierailija
Tänään 03:00
Luettu: 65
Aihe vapaa
6.
Paljonko muuten teidän jouluruuista tehdään itse kotona?
Started by vierailija
Tänään 09:22
Luettu: 63
Aihe vapaa
7.
30 päivää jouluun
Started by vierailija
Tänään 08:58
Luettu: 61
Aihe vapaa
8.
Miksi Euroopan pitäisi rahoittaa Ukrainan sotimista?
Started by vierailija
Tänään 10:16
Luettu: 48
Aihe vapaa
Kuumimmat
Näytä kaikki
1.
Maassa tehdään nyt hallituspolitiikkaa jota ainoastaan 29% kansasta kannattaa
Latest: vierailija
1 min sitten
Aihe vapaa
2.
K/B-komposti 2.0
1 min sitten
Aihe vapaa
3.
2 min sitten
Aihe vapaa
4.
Haaveena vauva 2025
Latest: Jennnuli
3 min sitten
Lapsen saaminen
5.
K/B-komposti
4 min sitten