Vajaa kolmevuotiaan kehitys

  • Viestiketjun aloittaja As-perhe
  • Ensimmäinen viesti
Millionneaharmaana
Monilta osin kuulostaa meidän ns normaali poika. Kuolaa(mä ajattelen taas et pysyypähän hampaat kunnos kunei ole liian kuiva suu), juoksee,ei keskity leikkiin kuin hetkeks, jalkaterä sisälle päin(taitaa olla kaikilla joilla ei tas länkisääret,suoristuu ajan kuluessa), ei tahdo tehdä palapelejä, piirtää suttua, pukee huonosti, syödessä tulee välil sotkua ja tykkää syödä paljon käsin yms. Noi on mun mielest ihan normaalia.
Mut sit taas lapsemme puhuu selvästi, ymmärtää puhetta hyvin, osaa mennä vaikka varastoon kertomaan isälle pyydetyn asian, kuuntelee ja keskittyy kun hänelle puhutaan, hienomotoriikkaa sormissa esim osaa käyttää oikeita työkaluja ilman et tekee haavoja itseensä vasara ja naulat, ruuvit ja akkuporakone, pultit ja mutterit, saha ja puunpätkä, sakset ja paperi.
Voihan olla et esim se palapeli ei kiinnosta. Mut käden ja silmän yhteistyötä voi harjoittaa muutenkin. Tehkää vaikk jotain helmikoruja tms askartelujuttuja.
 
"-p-"
Meillä on 2v10kk poika, joka kait on melko normaali (tai näin oon tulkinnut, kun kavereiden saman ikäisiä olen katsellut).

Syö itse, käyttää haarukkaa ja lusikkaa. On ollut jo pari kuukautta täysin vaipaton. Oppi ns. kerrasta kuivaksi sekä päivisin että öisin. Pukee ja riisuu itse, jos sille päälle sattuu. Uhma hiukan sotkee noita toimia... Piirtää suttua, mutta tykkää kuitenkin piirtämisestä. Tekee noin 25 palan palapelejä. Juoksee, potkii ja heittää palloa, tekee kuperkeikkoja ja seisoo sohvalla päällään selkänojaa vasten. On kiinnostunut kirjaimista ja sanoista, ja kyselee muutenkin koko ajan asioita (mikä tämä on? mitä tarkoittaa x? miksi x? jne). Puhumaan oppi melko myöhään, eli vasta 2v-synttäreiden tienoilla. Nyt puhuu kuitenkin jo pitkiä lauseita. Välillä keskittyy itsekseen leikkeihinsä melko pitkäksikin aikaa, puolikin tuntia saattaa vierähtää autojen tai muumitalon kanssa (poika on siis ainoa lapsi).

Paljon voimia teille erityislasten vanhemmille!
 
"vieras"
Täysin päivä ja yökuiva. Osaa riisua mutta pukeminen ei vielä suju paitsi kengät, hattu ym helpommat. Tunnistaa melkein kaikki värit. Piirtelystä tykkää vaikkei kunnon kuvaa synny. Puhuu kunnolla (joku epäselvä sana saattaa olla). Kävelee lähes aina..rattaat vielä käytössä pidemmillä matkoilla. Nukke ja kotileikit mieluisia. Opettelee keinussa ottamaan itse vauhtia (lautakeinussa). Syönyt itse 1v alkaen..ei juuri sotke.Polkupyörää ei osaa polkea vielä. Palapelejä ei kauheasti tee.

Meillä myös 6v AS-poika oli 3v. yö ja päiväkuiva. Puhumaan oppi kunnolla n.2,5v. Tunnisti värit 2v. Motoriset taidot hitaat eikä myöskään pidä esim pyöräilystä. Ei suostu piirtämään eikä osaakaan. Palapelejä ei oikein tee eikä ole niissäkään ikätasolla. Sosiaalinen kanssakäyminen vaikeaa. Käsien pyörittelyä ja erityiset mielenkiinnon kohteet hänellä myös.
 
Meillä lapset on vajaa kolmevuotiaina olleet kuivia,syöneet,pukeneet ja riisuneet itse,keskustelleet käyttäen rikasta kieltä,kaks nuirinta leikkineet roolileikkejä,tehneet 40-50palan palapelejä,piirtäneet pääjalkaisia ukkoja. Esikoinen alkoi piirtää tunnistettavia kuvia vasta eskarissa,sitä ennen ei kiinnostanu.
 
meillä
Poika, just täyttää 3v. Syö itse siististi, puhuu pitkillä lauseilla, kaikki kirjaimet tulee. Ajaa pyörällä tai kävelee, rattaita ei ole käytetty tänä vuonna. Tykkää leikkiä itsekseenkin, piirtää mielellään, tekee 50 palan palapelin. On täysin vaipaton. Mutta mitään ei pue itse. On kuin veljensä samassa iässä.... no ehkä joskus:)
Kaiken kaikkiaan iloinen ja erittäin tempperamenttinen, ihana lapsi! Voimia teille, jospa asiat rupeaa selviämään.
 
"marika"
juuri 3v täyttänyt poika puhuu sujuvasti ja pitkiä lauseita, pyöräilee ilman apurattaita, juuri oppi kuivaksi, riisuu vaatteet ja vähän osaa pukea. syö hyvin itse ja on kova oppimaan uutta. palapelejä ei ole tainnut tehdä, ainakaan mitään isompia. pitäis ostaa niitä, niin sais harjoitella.

jaksamisia kaikille, joiden lapsilla on jotain "oiretta". tärkeintä on rakastaa lasta juuri sellaisenaan kuin se on. ja niin varmasti rakastattekin. <3
 

Yhteistyössä