Vajaa 2v:llä käsi kipee:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut

Vieras
Tyttö oli jälleen kerran menossa vessaan(niinku nykysin aina karkaa sinne). Menin ottamaan kädestä kiinni ja talutin muualle, niin heittäyty lattialle ja ranne rusahti:( Sen jälkeen itki sitä eikä tehny sillä mitään. Nukku päiväunet ja nyt vaan pitää kättään sylissä ja sanoo "pipi käsi" eikä tee sillä mitään. Mitä tekisitte tässä tilanteessa? Uskaltaako kauan seurailla, vai kannattaisko heti viedä lääkäriin? Mitä teen?? ;(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Voiko käsi olla murtunut tms, vai mitä tuommosessa voi tulla? Ei koko aikaa satu siihen, vaan sillon kun liikuttaa sitä.

Jos on vaikka hiusmurtuma. tai sit on vaan venähtänyt. mut hyvähän seon varmaan kuvata.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Voiko käsi olla murtunut tms, vai mitä tuommosessa voi tulla? Ei koko aikaa satu siihen, vaan sillon kun liikuttaa sitä.

Pienille lapsille tulee yleensä ns pajunvitsamurtuma, tiet varmaan miten paju taittuu kun sitä yrittää katkasta. Ja nimenomaan jos on murtumakin, niin paikallaan ollessa ei satu, mutta liikuttaessa sattuu, voi olla lihaskin revähtänyt tms, mutta kyllä silti käyttäisin lapsen lääkärissä, ettei luudu ainakaan virheasentoon tms ja jää ikuiset kiputilat käteen.

meillä kerran kävi samalla tavalla, paitsi että mä luulin että pojan olkapää murtu/meni sijoiltaan... lapsi itki ja ei käyttäny kipeää kättä ollenkaan.. lääkäriin menin heti, ei todettu mitään vakavaa.. poika ei käyttänyt pariin päivään kättä ollenkaan.. olin huolissani.. mutta sitten yhtäkkiä poika alkoi leikkimään sillä kädellä aivan kuin mitää ei ikinä olisi tapahtunutkaan.. joskus lapset vaan pelästyy niin hirveästi että lopettavat käden käyttämisen.. kuulemma tosi yleistä.. mutta aina kannattaa silti käyttää kaiken varalta lääkärissä.

käske hänen hiukan liikuttamaan sitä kättä, jos pystyy sormia liikuttamaan ja kämmentä kääntämaan eli rannetta kääntämään ei todennäköisesti ole murtumaa koska jos olisi murtuma ei tuon ikäinen pysty pidättelemään sitä itkua mikä siitä tulee jos on murtunut, murtuneena ei todellakaan lapsi liikuta kättä ja sormia yhtään kiljumatta kovasta kivusta. Ja jos epäilet yhtään että on jotain vakavempaa niin sitten vaan lääkäriin.

tuo liikuttaminen pätee kaikkiin murtuma epäilyihin eli jos pystyy raajaa liikuttamaan niin ei ole murtunut, Nyrjähtänyt voi olla mutta murtunutta raajaa ei lapsi pysty liikuttamaan kivun takia.

Jos ei pysty ottaan käteensä mitään esim. lelua tms voi olla luut paikoiltaan, meillä kävi tytölle myös niin pienenä. Lääkärissä ei mennyt kuin 5min kun saatiin takaisin ja lääkäri sanoikin et on aika väljät käsivarret. Tän jälkeen olen muistanut varoa aina :ashamed:

Pyysin ottamaan mun sormesta kiinni, niin sai otettua kiinni mutta ei pystyny puristamaan kun tosi kevyesti. Sormet liikkuu, ranteesta en oo niin varma. Itkee heti jos nostaa kättä yhtään. Lähdetään lääkäriin kun saan toisille lapsille hoitajan tunnin päästä. Tuolla tuo nyt makaa sohvalla ja naureskelee siskolle, mut kättä ei liikuta ollenkaan.. No, toivottavasti ei oo mitään vakavaa...

Minun poika leikki iloisesti kolmipyörällä kunnes alkoi karjumalla huutamaan. Ei liikuttanut eikä käyttänyt kättään ja kun käteen koski ni alko huutamaan. Joten vein lääkäriin ni siel todettiin kummatkin luut murtuneen. Kipsattiin 90 asteen kulmaan. Kipsiä joudutaan pitämään ainakin 6 vko.

todennäkösesti on luut "sijoiltaan" kyynärpäästä, tällöin myös ranne aristaa, lääkärissä vetävät luut takasin paikoilleen. On lapsilla joita vanhempi vetänyt kädestä hyvin tavallinen vamma... lasten nivelet kun ovat löysiä...

Yhteistyössä