Vaivaa kun minua ärsyttää miehessä....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hmm"

Vieras
Elikkäs, kaikki tämä kai lähti liikkeelle tammikuussa, kun minä aloin laihduttamaan ja muuttamaan elämäntapojani. En mitään diettiä, vaan syömään terveellisemmin ja liikkumaan. Tällä hetkellä painoa on tippunut 7kg ja vyötäröltä lähtenyt 10cm. Mieheni on myös isokokoinen ja alkoi viikko sitten miettiä että pitäisiköhän hänenkin laihduttaa. Tämä tietysti on hänen päätöksensä.

Vkloppuna alkoi puhua karppauksesta. Omasta kokemuksesta kerroin että itse en voi luopua niin paljoa kaikesta mistä tykkään loppu elämäksi. Että hänen kannattaa miettiä sitä. Maanantaina hän lähti kauppaan, olin laittanut kauppalistan mukaan. Ihmettelin kun mies tuli 3 kauppakassin kanssa takaisin. Sitten hän alkoi selittää että nyt alkaa karppaamaan. Oli siis ostanut kauppalista lisäksi kasan eri juustoja, leikkeitä, itselleen kanaa että voi tehdä karppiruokaa yms... rahaa oli palanut 100e ja nämä ruuat loppuvat perjantaina viimeistään. Meillä on raha todella tiukilla.
Ja nyt minua siis ärsyttää tämä "tuhlaus". Yritin puhua että olisi vaan minun kanssa alkanut syömään terveellisesti ja liikkumaan. Minua siis vaivaa se että tämä rahan tuhlaus ja tämän miehen uuden dietin eri ruuat kasvattavat kauppakassin hintaa. Juustot kun esimerkiksi ovat todella kalliita. Nyt mietinkin mitä tehtäisiin vkloppuna ruuaksi että kaikki voi syödä. Olenko ihan itsekäs ja typerä vai onko ärsytykseni aiheellista?

[QUOTE="hmm";23578819]Nyt mietinkin mitä tehtäisiin vkloppuna ruuaksi että kaikki voi syödä. [/QUOTE]

Ihan tavallista ruokaa. Perunan/pastan/riisin mies korvaa öljyllä ja kasviksilla.

Olenko ihan itsekäs ja typerä vai onko ärsytykseni aiheellista?
Ei se parempi ruoka oikeasti paljoa enempää maksa, kunhan alun jälkeen oppii asioista lisää.

On kyllä ajattelematonta ja koko perheen edun huomiottajättämistä tuollainen. Esimerkiksi ne eri juustot olisi hyvinkin voinut jättää ostamatta... Turhaa hypetys vaan minimiin. Jos järjellä ajattelee niin eihän tuon karppauksen pitäisi olla mitenkään kalliimpaa kuin normiruoan syönti.. ?

Niin, minäkin ajattelin että ei sen sen kalliimpaa pitäis olla. Mutta nyt on esim eri juustoja ja leikkeleitä monta kaapissa... Ja just juustot on kalliita.. Tässä ehkä kaivaa myös sekin, että kun rahaa on vähän niin olen luopunut itse monesta asiasta ja mies ei mistään...

Jos talous on tiukilla, halvinta ja parasta karppiruokaa ikinä on KAALILAATIKKO.

2kg kaali maksaa n.2e ja siitä saa melkoisen lootan tehtyä (sekaan jauhelihaa, sipulia jos tykkää ja vaikka fetapurkki/juustoraastetta)

Todella hyvää ja maistuu yleensä kaikille.

Mielestäni sinulla on nyt hiukan asenteessa korjattavaa. Jos mies vasta aloittanut karppaamisen, voi olla että on aluksi hiukan hukassa. Älä valita ja turhaudu vaan perehdy asiaan miehesi KANSSA ja auta suunnittelemaan hänelle sopivaa ruokaa joka sopii myös budjettiin. Vaihtoehtoja on jos näkee vaivaa etsiä. Älä tee laihdutuksesta mitään vastakkainasettelua,kumpi dieetti parempi/halvempi/tehokkaampi, vaan ole tyytyväinen että on ottanut mallia tekemisistäsi ja haluaa laihtua.

Vinkkinä:
Osta kaali, raasta vaikka juustohöylällä suikaleiksi ja paista öljyssä. Tämä korvaa täysin pastan. Tai jos haluaa, voi pastaa keittää lautaselle 1/4 normaalista ja sekoittaa kaaliin.

Juustot säilyy aika kauan yleensä ja lihat on kyllä kalliita, mutta niitä kai söisitte muutenkin. Karppaajakin voi kyllä syödä esim. jauhelihaa jne. Eli ei pakko olla sisäfilettä.

Miehethän ovat usein kilpailuhenkisiä, ja kuulostaa siltä, että mies on kokenut olevansa ikään kuin nyt tuon 7 kiloa "jäljessä". Ehkä hän on vähän tutkaillut erilaisia ruokavalioita, ja karppaus on houkuttanut, koska se on "helppo ja nopea" tapa laihtua, ja saa vieläpä syödä kaikenlaisia herkkuja. Jos juustot ja leikkeleet eivät olisi miehen herkkuja, tuskin hän juuri niitä olisi ostanut, saahan karppaaja syödä paljon muutakin.

Tulee vähän sellainen kuva, että mies kuvittelee karppauksen olevan oikotie hoikistumiseen, ja yrittää mennä siitä, missä aita on matalin.

Yhteistyössä