vaippaihottuma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vaippis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vaippis

Vieras
Hei!

Meidän tytöllä on ollut vaippaihottumaa jo sellaiset 3 viikkoa. Välillä näytti pylly olevan ihan hyvänä ja sit taas pahenee. Laitan aamuin ilooin Cortison 1% rasvaa ja päivän mittaan vaipan vaihdon ja pesujen yhteydessä Bebanthen rasvaa Käytän myös sinkkipastaa.
Nyt aamulla herätessä poskissa on samanlaista sellaista pilkullista ihottumaa. Onkohan tämä edes vaippaihottumaa?? Voiko se levitä poskiin? Vai voisiko olla jotain hiivaa?
Osaako kukaan neuvoa?
Menen lääkäriin, mutta jos täältä löytyy joku hyvä konsti ja lääkäriä ei tarvi vaivata, niin kiitos tosi paljon!!

Tuleepa ensimmäisenä mieleen joku allergia. Syödäänkö teillä jo kiinteitä tai pullomaitoa tai oletko itse ottanut omaan ruokavalioon jotain uutta, jos siis imetät... Allergia ei aina puhkea just ekasta tai toisesta kerrasta, eli voi joutua vähän metsästämään syytä. Tavallinen vaippaihottuma ei pitäisi poskissa näkyä, ellei sitten teillä ole joku uusi voide tai vaikka esim. hattu joka ärsyttäisi ihoa poskista samaan tapaan kuin vaippa pepusta! Jollei ilmakylvyt ja tuo sinun hoito-ohjelma tepsi, etkä keksi itse esim. mitään ruokaa syylliseksi niin kannattaa soittaa vaikka neuvolaan ja käydä näyttämässä, parempi olo ja mieli teille molemmille!

Vielä sen verran, että tyttö on vuoden ikäinen ja on syöty kaikkea mahdollista jo sellaiset 4 kk. Mitään uutta ruokaa ei ole syöty ja rasvaakaan en tytön ihoon koskaan laita. Nyt katsoin tarkemmin poskia ja ne näyttävät olevan sellaista pakkasen jäljiltä olevaa kuivumista. Poskissa sellaista pientä näppyä vähän ja selkeä tutin raja huulten lähellä.
Ajattelin itsekin jotain ruokaa-allergiaa, mutta jotenkin en siihen jaksa uskoa, kun syöty on jo niin pitkään kaikkea.

Oletteko kokeilleet Pirkka sinkkipastaa? Se ei taida olla ihan yhtä tehokasta kuin apteekin?

Myös joku vaippamerkki voi aiheuttaa ihottumaa. Mun tytön peppu menee kamalaan kuntoon jo yhden tunnin jälkeen jos jalassa on pampers...
Allergia tuli mullakin mieleen kyllä...

Kokeile kuurina niin että laitat JOKA vaipan vaihdon yhteydessä sinkkirasvaa suojaksi peppuun. Natusanin hajusteeton on hyvä! Näppyjen rasvaus voi tuntua hassulta, mutta kun esim. puhdistaa pyyhkeillä hyvin ja sitten suojaksi tota sinkkirasvaa, niin ei ole meillä ihottumaa näkynyt! Ja Pampersseja meillä käytetään...

Vielä edelliseen että vaikka vesipesua hehkutetaan, niin minä en saa ainakaan noita rasvoja puhtaaksi pelkällä vedellä, eli ainakin rasvakuurin ajaksi myös puhdistuspyyhkeitä, ettei tule rasvaa vanhan rasvan"töhkien " päälle! Siinä jos missä muhii.... Toivottavasti pääsette pian eroon:)

Mammeli, oletko käyttänyt apteekin sinkkirasvaa? Vai ihan Pirkkaa? Joskus tuli niitä Pampersin näytteitä ja niistä parista vaipasta alkoi jo pylly punoittamaan. Ollaan käytetty ihan koko ikä Lidl:n vaippoja, ovat mielestäni tosi hyviä!

Tuo "vaippaihottuma" on iltaisin hyvä, mutta aamuisin se on pahana, tietysti kun koko yön vaippa vaihtamata. Nyt oli aamun ilman vaippaa ja pylly näytti niin hyvältä, etten olisi raskinut vaippaa laittaa :)
Pistin poskiin hipaisun ohutta apteekin rasvaa ja näpyt sekä punoitus poskista helpotti silmin nähtävästi.
Vaippaihottumaa ei meillä riesana olekaan koskaan ollut. Nyt kun tuli, niin ei tahdo eroon päästä!!! Antakaa hyviä vinkkejä, miten olette hoitaneet.

Itse olen myös käyttänyt tytölläni paljon Lidlin vaippoja ja huomannut seuraavan seikan: Jos käytän niitä koko ajan, niin silloin tulee vaippaihottumaa mutta kun pitää pienen tauon ja käyttää silloin jotain muuta niin ihottuma lähtee. Sen jälkeen voi taas pitää TODELLA kauan Lidlin vaippoja ilman ihottumaa. Tauko Lidlin vaipoista tekee hyvää.

Natusanin sinkkivoidetta ja Pampersseista ehdottomasti active fittejä, joissa semmonen jännä verkkopinta, pitää pepun ihon ja vaipan kosteimman osan välillä vähän ilmarakoa. Baby dry pampperssit jäi meilläkin käyttämättä, koska alkoi peppu punottaa ekan vaipan jälkeen!Poskissa varmaan teilläkin vaan pakkasenpuremaa kuivuutta, sitä välillä täälläkin, onneksi ei oo vaan ollu niitä pakkasia pahemmin;)!

Olenkin tässä kauppaan lähdössä eli pitänee ostaa kokeeksi muita kuin Lidl:n vaippoja sekä kunnon sinkkirasvaa.
Kiitos tosi paljon neuvoista, nyt nujertamaan vaippaihottumaa!!!

Muistathan ap. pitää Hydrocortisonissa myös taukopäiviä? Tyyliin jos käytät kaksi päivää, pidä välissä kaksi päivää taukoa, sitten 3 pvää jne. kunnes ihottuma helpottaa. Pisin suositeltava rasvausputki 5-7 pvää. Jos ei vieläkään tepsi, niin muutoksia varmaan vaaditaan ruokavalioon, pesurutiiniin ja/tai vaippamerkkiin.

Jos ihottuma on hiivasieni-infektio, hydrocortison/sibicort vaan pahentaa sitä. Kannattaa testata laittamalla pieni määrä teatree-öljyä perusvoiteeseen ja hieroa sitä näppykohtiin. Meillä tämä hoito tepsi kun kyseessä oli ilmeisesti hiiva (samaan aikaan oli myös sammasta välillä). Neuvolassa vaan kortisonia määräsivät ja peppu helotti aivan punaisena.. Onneksi itse hoksasin ettei kyse ollut ärsytysihottumasta vaan hiivasta...

Voi hitsi, mistäs tuota öljyä saa? Ja eivätpä muuten neuvolassa sanoneet, että välipäiviä täytyy olla!!
Kävin ostamassa myös viehtteksi muita vaippoja, jospa sekin auttaisi.
En ole koskaan millään rasvalla tyttöä rasvannut, eikä vaippaihottumaa ole koskaan ollut. Tuntuu kurjalta kun vaipan ottaa pois, niin joka kerta on pylly punainen.

Taitaa olla niin, että koululääketiede ei kovin hyvällä katso teepuuöljyn rohdoskäyttöä, varsinkaan vauvojen itsehoitoon. On voimakasta, imeytyy hyvin ihon läpi ja erilaisia haittavaikutuksia on tietääkseni raportoitu.
Ihmettelen ihmisten rohkeutta käytellä vauvoihinsa omatoimisesti aineita, joiden sivuvaikutuksista ei ole tutkittua varmuutta.

Elikkäs meillä on käytetty Veledan Calendula sinkkivoidetta ja välillä yhdistettynä Bepantheniin. Vaippoja on käytössä 3 eri merkkiä joita vaihdellaan, lähes joka vaihdolla eri merkki. Pesuun olen käyttänyt Sebamedin Skin care oil-tuotetta, tuota käytän "saippuan" tapaan vesipesun uhteydessä. Eipä ole näkynyt vaippaihottumaa. Itse olen käyttänyt Teatree öljy tuotteita. On aika voimakasta tavaraa laimentamattomana, mutta sen antibakteerisien ominaisuuksien takia saattaisin testata. Kannattaa varmasti annostella ihan todella vähän ja voidetta kaveriksi. Ja ilmakylpyjä jos niitä ei vielä mainittu...

Sen verran vielä tuosta teepuuöljystä, että se voi aiheuttaa yliherkkyysreaktioita. Sillä on todettu keskushermostovaurioita lemmikeille, joten esim. lääkelaitos ei suosittele sitä pikkulapsille eikä raskauden tai imetyksen aikana, ei edes ulkoisesti.

Yhteistyössä