Vaipoista luopuminen

En nyt tiedä onko tämä nyt ihan oikea "osasto", mutta kysynpä nyt kuitenkin! :)
Oon noita muita pottailu ketjuja lukenu, mut ei niistä oikein ole ollut apua.

Meillä alkais olla ajankohtaista vaipoista luopuminen ja potalle opettelu. Pojalla on ikää (jo) 2v3kk. Syy miksi ei olla aikaisemmin pottailtu on se, että poika suoraan sanoen on inhonnut pottaa. Ja oppi varsin myöhään vasta istumaan "normaalisti".

Tutut ovat neuvoneet, että nyt kesällä vaan vaippa pois päivän ajaksi ja säännöllisin väliajoin potalle.

Oisinkin nyt sitte kyselly, että kuinkas usein sitä ny sitte pitäis poikaa potalla käyttää?
Ja kuinka kauan muilla on mennyt siihen että lapsi on oppinut tällä menetelmällä päiväkuivaksi?

Hommaa vaikeuttaa vielä sekin, että poika ei osaa vielä sanoa koska on hätä.
 
Hyvä keino on ottaa tavaksi käyttää potalla tietyn tapahtuman jälkeen, esim. heti herättyä, heti ruokailun jälkeen, juuri ennen ulos menoa jne. Aluksi pari kertaa päivässä, ja sitten enenevässä määrin. Minä kysyin pojalta alkuun aina, että onko pisuhätä ja poika meni tarvittaessa potalle. Pöntölle hän siirtyi melko pian, kun oppi kiipeämään sille. Hän ei myöskään puhunut kuin vasta reilusti päälle 2,5-vuotiaana. Siksi kyseli usein pitkin päivää.
Kesä on hyvä aika, kun voi olla pihalla ilman vaippaa ja pisut voi tehdä puskiin, eikä lapsi kastu haalareita myöten ;-)
Meillä alkanut tiiviimmät pottaharjoitelut kuopuksen (1v2kk) kanssa, mutta ei vielä tajua hommasta mitään ;-)) Mutta harjoitellaan...
Ainiin, sitten kun pisu sinne pottaan lirahtaa, niin kehutaan, mutta jos ei tule mitään, ei moitita. Olen sanonut, että ensi kerralla sitten tms.
Tsemppiä!
 
pöh
ja ihan löytyy selitrys miksi tiettyihin aikoihin potalle.

kun lapsi herää, virtsan eritys tehostuu ja virtsaamistarve iskee aika nopeasti.

syötyään lapsen suolisto työntää vanhaa ulos että uusi mahtuu tilalle. eli potalle juuri kuten edellinen neuvoi herättyä syötyä ja juotua.

potta esille niin että lapsi näkee ja ehtii siihen itse kun tarve tulee.
 
HildaHulda
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.06.2005 klo 11:04 manta76 kirjoitti:
Pojalla on ikää (jo) 2v3kk. Syy miksi ei olla aikaisemmin pottailtu on se, että poika suoraan sanoen on inhonnut pottaa. Ja oppi varsin myöhään vasta istumaan "normaalisti".

Tutut ovat neuvoneet, että nyt kesällä vaan vaippa pois päivän ajaksi ja säännöllisin väliajoin potalle.
Jos poikasi inhoaa pottaa yli kaiken, niin osta pöntölle pienentäjä ja lisäksi korokepalli. Aluksi joudut varmaan nostamaan pojan pöntölle, mutta aika nopeasti varmaan oppii itsekin kiipeämään pöntölle. Potta voi olla tarjolla vaihtoehdoksi, jos vaikka joskus mieluummin tekisikin siihen.

Tämä ihan omasta kokemusesta. Kun tyttö oli suunnilleen saman ikäinen, niin välillä piti päästä ehdottomasti pöntölle toisena päivänä taas ehdottomasto potalle...

 

Yhteistyössä