vaipattomuusko on äitiyden mitta...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neith
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Neith

Aktiivinen jäsen
02.06.2008
7 016
0
36
siis toki ymmärrän että lapsen on suotavaa oppia pois vaipasta kouluun mennessään.. mutta mikä ihmeen kiire asialla on...? :o
kun moni kauhistelee jos 3v on vaipat käytössä.. on muka äidin laiskuutta etc.
mutta eipä mun kuuleman mukaan kukaan ole vaipoissa kouluun mennyt...

mun poika 2v 8kk käyttää vaippoja.. sekä päivällä että yöllä... mutta mä olen jo hyvissä ajoin päättänyt että mennään lapsen tahdissa tässä... poika saa olla ilman vaippaa mikäli haluaa, saa itse päättää... toisina päivinä on liki koko päivän ilman vaippaa, käy itsenäisesti pöntöllä/potalla ja sitten toisina päivinä haluaa pitää vaippaa... mä en ala patistelemaan vaipattomuuteen kun eipä tuosta näytä mitään haittaa olevan.. yöllä vaipat on ihan täynnä joten yökuivaksi ei ole muutenkaan aikaisin oppimassa..
mutta miksi ihmeessä tuo vaippojen käyttö aiheuttaa niin paljon kauhistelua ja tuomitsemista..?

no jos sinusta se vaipoista eroon pääsy on suotavaa viimeistään 6-7 -v eenä, niin minusta se taas on suotavaa alle kolme veenä niistä jo päästä eroon.
mutta eipä se mikään äitiyden mitta suoranaisesti ole.

Laiskuuttahan se on. Ei siitä pääse yli eikä ympäri. Jos olisit nähnyt vaivaa, olisi lapsesi kuiva, mutta laiskuuttasi et ole näin tehnyt, joten lapsi on vielä vaipossa.

Vaipat on vauvoille ja pidätyskyvyttömille vanhuksille.

Ei se ole mikään äitiyden mitta todellakaan. Esikoinen on ollut päiväkuiva 2v6kk iästä asti koska itse halusi vaipan silloin pois. Keskimmäinen taas halusi itse vaipan pois jo 1v11kk iässä. Mitään muuta en ole tehnyt kuin patistanut potalle tietyin väliajoin jotta vahingoilta vältytään. Eipä ole kummankaan vaipattomuus mitenkään minun "ansiotani".

Ei oo äitiyden mittari. Yhä lailla se on isyyden mittari samalla.

Mutta vaipattomuus on ekologisempaa ja ainakin allekirjoittaneen mielestä helpompaa... Olen nimittäin todella laiska. Mutta toki voi olla tilanteita, jolloin sitä vaippaa käytetään varmuuden vuoksi, vaikka muuten yritetäänkin olla ilman.

Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
siis toki ymmärrän että lapsen on suotavaa oppia pois vaipasta kouluun mennessään.. mutta mikä ihmeen kiire asialla on...? :o

mun poika 2v 8kk käyttää vaippoja.. sekä päivällä että yöllä... mutta mä olen jo hyvissä ajoin päättänyt että mennään lapsen tahdissa tässä... poika saa olla ilman vaippaa mikäli haluaa, saa itse päättää... toisina päivinä on liki koko päivän ilman vaippaa, käy itsenäisesti pöntöllä/potalla ja sitten toisina päivinä haluaa pitää vaippaa... mä en ala patistelemaan vaipattomuuteen kun eipä tuosta näytä mitään haittaa olevan.. yöllä vaipat on ihan täynnä joten yökuivaksi ei ole muutenkaan aikaisin oppimassa..
mutta miksi ihmeessä tuo vaippojen käyttö aiheuttaa niin paljon kauhistelua ja tuomitsemista..?

TOisille se vaipattomuus on henki ja elämä. ITselläni on yksi kaveri, jolla on 3 lasta, ja istuttaa epätoivon vimmalla lapsiaan potalla heti ku oppivat istumaan ennen ruokaa, jälkeen ruuan, ennen unia ja unien jälkeen, ennen pihalle menoa ja pihalta tulon jälkeen.Kun esikoisensa pissasi housuun 3vuotiaana(olivat meillä) niin tokaisi lapselle pettyneenä: "miten sinä nyt taas pissasit housuun!" Itselle tuli paha olo lapsen puolesta kun ei lapsi tahallaan housuun päästänyt. Sama juttu yön kanssa: hän mieluummin nousee 2 kertaa yössä vaihtamaan märät lakanat kuiviin kuin ottaa yövaipan takaisin käyttöön...No, kukin tyylillään, itse olen sinun kannallasi, en ole nähnyt minkäänlaista vaivaa pottailun suhteen ennenkuin lapsi on itse sanonut haluavansa potalle.Esikoinen oli päiväkuiva 2v3kk ja toinen lapseni on nyt 2v3kk ja käy ahkerasti potalla OMASTA aloitteestaan (alkoi käydä n kuukausi sitten). HÄnellä pidän vielä vaippaa kun välillä tulee vahinkoja enkä todellakaan ota stressiä vaipoista. PItää niitä niin kauan kuin on tarve. Uskoisin kyllä että tällä menolla kesään mennessä on vaipaton. ja vielä, mitä tulee tähän esimerkkikaveriini, niin hänen lapsensa eivät ole olleet yhtään sen aiemmin kuivia kuin esim minun lapseni, vaikka hän on nähnyt ihan tolkuttomasti vaivaa potan äärellä.

No minä taas otan rutiineihin pottailun 8kk iässä.Vaihtelevasti ovat oppineet kuivaksi,mutta 2v kaikki on päiväkuivia ollut.Yksi lapsistani 1v6kk.Ei tämä silti mikään äitiyden mitta minulle ole.
Ketään en ole pakottanut potalle,vaikka rutiineissa onkin ollut.

olen todella samaa mieltä tuosta näkökulmasta, että vaipattomuus on ekologisempaa. Kuinka suurelta jätemäärältä säästyttäisiin, jos jokainen vaivautuisi lapsen herkkyysvaiheessa opettamaan vaipattomaksi. Pedakokisestihan lapsen on vaikeampi oppia vaipattomuus, kun herkkyysvaihe ohitettu eli viivytyksestä aiheutuu myös lapselle stressiä.

Turha sitä lastaan onkaan pakottaa, se ei asiaa auta. Jos lapsen kroppa ei vielä kehittynyt pidätteleen pissaa tai huomaamaan pissahätää, niin ei sitä vaipatta vaan voi olla vaikka haluttais.
Mullakin tytär 2.5v ja tuttava oli että mitä, onks sillä vielä vaipat. Potalla ollan käyty puolivuotiaasta, mutta nyt vasta on alkanut hallitseen rakkoaan ja huomaamaan sen pissahädän. Nykyään yönjäljiltä vaippa kuiva ja isot pissat tulee pottaan.

Eli kaikki on kiinni siitä, miten lapsen keskushermosto kypsyy.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Mutta vaipattomuus on ekologisempaa ja ainakin allekirjoittaneen mielestä helpompaa...

näitä perusteita olin itsekin ehdottamassa, ehkä se vaan tuntuu niin paljon helpommalta. Onhan se paljon ekologisempaakin,kun lapsi ei käytä vaippoja että ehkä siksi jotkut ihmettelevät.

Kuten joku sanoi niin syy voi myös olla se että ihmisten mielestä suotava ikä päästä vaipoista eroon vaihtelee. vähän kuin se milloin kiinteitä aloitetaan.

Meillä taas hiljaa mielessäni toivon ja odotan että esikoinen 2v synttäreihinsä mennessä ei enää käytä vaippaa muuta kuin ehkä öisin.

Alkuperäinen kirjoittaja yksinkertaista:
Laiskuuttahan se on. Ei siitä pääse yli eikä ympäri. Jos olisit nähnyt vaivaa, olisi lapsesi kuiva, mutta laiskuuttasi et ole näin tehnyt, joten lapsi on vielä vaipossa.

millä tavalla se on laiskuutta? sekö etten pakota lasta potalle, istuta siinä niin kauan että tulosta syntyy...? sekö etten kokoajan keskeytä lapsen leikkejä pottailun takia?
lasta on kannustettu potan käyttöön.. potta on aina esillä, samaten koroke jotta pääsee pöntölle... lapselle ehdotetaan potalle/pöntölle menoa... ehdotetaan ilman vaippaa olemista... mutta en pakota enkä sitä vessaan kokoajan raahaa...

Menee samaan kastiin sen kanssa, kuin että vuoden ikäisellä pitäisi jo pysyä lusikka ja nokkamuki omassa kädessä ja onnistua suurinpiirtein jo itsenäisesti aterioimaankin... :snotty:

Meidän likka 2v.6kk on tehnyt pissat pottaan tasan kaksi kertaa... Kerran viime kesänä ja kerran muutama viikko sitten! Johtui sitten laiskuudesta tai ei... Tyttöä on pidetty päivisin vaipatta 1,5vuotiaasta lähtien, mutta selkeästi pelkää pottaa ja sinne pissaamista. Olin ehkä alussa hieman liian innokas ja tein pottailusta liian ison numeron... :ashamed: Nyt ollaan sitten menty ihan likan tahtiin. Yleensä käytetään vaippaa, mutta kotona saatetaan olla pitkiäkin aikoja ilman vaippaa ja istua välillä potalla (tuotoksia sinne ei ole vielä juuri tullut).

Höpö höpö. Päiväkuivuuteen voi tiettyyn rajaan asti vaikuttaa, kun ahkeraan patistaa lasta potalle, mutta yökuivuuteen ei. Kyse on hormonaalisesta asiasta. Tutustu faktoihin ennen kuin rupeat haukkumaan tuolla tavalla.

millä tavalla se on laiskuutta? sekö etten pakota lasta potalle, istuta siinä niin kauan että tulosta syntyy...? sekö etten kokoajan keskeytä lapsen leikkejä pottailun takia?
lasta on kannustettu potan käyttöön.. potta on aina esillä, samaten koroke jotta pääsee pöntölle... lapselle ehdotetaan potalle/pöntölle menoa... ehdotetaan ilman vaippaa olemista... mutta en pakota enkä sitä vessaan kokoajan raahaa...

onko sulla mielikuva, että aikasemmin vaipattomiksi oppineet ovat päässeet tulokseen, koska heitä on pakotettu pahalla tavalla pottailuun ?

Alkuperäinen kirjoittaja Mamacita-:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Mutta vaipattomuus on ekologisempaa ja ainakin allekirjoittaneen mielestä helpompaa...

näitä perusteita olin itsekin ehdottamassa, ehkä se vaan tuntuu niin paljon helpommalta. Onhan se paljon ekologisempaakin,kun lapsi ei käytä vaippoja että ehkä siksi jotkut ihmettelevät.

Kuten joku sanoi niin syy voi myös olla se että ihmisten mielestä suotava ikä päästä vaipoista eroon vaihtelee. vähän kuin se milloin kiinteitä aloitetaan.

Meillä taas hiljaa mielessäni toivon ja odotan että esikoinen 2v synttäreihinsä mennessä ei enää käytä vaippaa muuta kuin ehkä öisin.

ton pointin ymmärrän että on ekologisempaa.. onhan se... eipä toi jätkä käytä kuin ehkä 3-4 vaippaa päivässä... riippuu suolentoiminnasta :snotty:
mutta yövaippaa ei varmasti olla jättämässä vielä pitkiin aikoihin... koska vaippa on siis ihan ääriään myöten täynnä... ja mä en ala lasta herättelemään keskellä yötä vessaan...

No minusta lapsi kehittyy omaan tahtiinsa. Toki omilla valinnoillaan voi kehitystä vähän vauhdittaa tai sitten jumittaa, mutta ei sen tielle voi asettua. :D Monissa maissa ei vaippoja ole edes käytössä, osassa taas niitä pitävät lähemmäs 4-vuotiaatkin. Kuka on oikea henkilö sanomaan mikä on oikein? Minusta ei kukaan.

ps. meidän 3-vuotias ei tunnista usein hätäänsä ja yön jäljiltä vaippa painaa varmaan kilon...

Alkuperäinen kirjoittaja nakku:
olen todella samaa mieltä tuosta näkökulmasta, että vaipattomuus on ekologisempaa. Kuinka suurelta jätemäärältä säästyttäisiin, jos jokainen vaivautuisi lapsen herkkyysvaiheessa opettamaan vaipattomaksi. Pedakokisestihan lapsen on vaikeampi oppia vaipattomuus, kun herkkyysvaihe ohitettu eli viivytyksestä aiheutuu myös lapselle stressiä.

käsittääkseni se herkkyysvaihe kuivaksioppimiseen on siinä kohdassa, kunj lapsi alkaa huomata, että vaippa kastuu ja kun hän alkaa huomata että pissa tuli äsken vaippaan.Silloin kun tämä vaihe tulee niin kannattaa aloittaa potalla käyttäminen.Tämän aiheen asiantuntijat sanovat, että suurimmalla osalla lapsista tämä vaihe on 2-3 ikävuoden välissä ja usein pojilla lähempänä 3 ikävuotta. Jos lapsi ei vielä huomaa vaipan märkyyttä tai sitä, että juuri äsken sinne vaippaan tuli lisää pissaa, ei lapsella oo edellytyksiä oppia kuivaksi, teki vanhemmat asian eteen miten tahansa paljon töitä.

Ei ole äitiyden eikä isyyden mitta, mutta musta on vähän jännä että ensin opetetaan vauvat laskemaan alleen ja sitten myöhemmin isolla työllä siitä pois, että sinällään en usko että vaipoissa pitäminen on mitenkään erityisen lapsentahtista vaan lapsentahtista käytöstä ois kuunnella jo vastasyntyneen viestejä ja kitinää pissahädästään ja käyttää vessassa silloin.

Meillä opittiin päiväkuivaksi 2v 8kk ikäsenä, ihan lapsen omaan tahtiin mentiin ja vahingot voi laskea yhden käden sormin, tosin kun monella joita olen sivusta seurannut ja on ollut jokin stressi siitä potalla käynnistä. Yövaippaa käytetään edelleen, en ala lasta enkä itseäni herättelemään yöllä pissalle - mun mielestäni unet on tärkeemmät kun yökuivuus.

Kaikkeahan voi pitää äityiden mittarina, varsinkin sillon jos oma lapsi tekee jotain ennen kuin muut saman ikäiset keskimäärin :D

Alkuperäinen kirjoittaja endie:

onko sulla mielikuva, että aikasemmin vaipattomiksi oppineet ovat päässeet tulokseen, koska heitä on pakotettu pahalla tavalla pottailuun ?

siis ei varmasti pahalla ole opetettu... mutta siis kun lapset ovat erilaisia, osa itse haluaa potalle hyvinkin nuorena, osa taas ei missään nimessä sinne mitään tee... osa pelkää sitä koko kapistusta.. joten noissa jälkimmäisissä se potalle pakottaminen ei liene suotavaa...
osa lapsista ei todella suostu pitämään vaippaa missä on yhdet pisut, osa taas ei vauhtia hidasta vaikka siellä vaipassa olisi kakat.. joten tuokin vaikuttaa siihen miten innokas kuivaksi oppia lapsi on...

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Ei ole äitiyden eikä isyyden mitta, mutta musta on vähän jännä että ensin opetetaan vauvat laskemaan alleen ja sitten myöhemmin isolla työllä siitä pois, että sinällään en usko että vaipoissa pitäminen on mitenkään erityisen lapsentahtista vaan lapsentahtista käytöstä ois kuunnella jo vastasyntyneen viestejä ja kitinää pissahädästään ja käyttää vessassa silloin.

kuinka tämä käytännössä toimii? oot vauvan kanssa citymarketin kilsan pituisessa kassajonossa ja vauva äkkiä alkaa elehtiä että nyt tulee pissa.ehditkö vessaan vauvan kanssa ennenkuin se on housussa?

Alkuperäinen kirjoittaja katmat:

TOisille se vaipattomuus on henki ja elämä. ITselläni on yksi kaveri, jolla on 3 lasta, ja istuttaa epätoivon vimmalla lapsiaan potalla heti ku oppivat istumaan ennen ruokaa, jälkeen ruuan, ennen unia ja unien jälkeen, ennen pihalle menoa ja pihalta tulon jälkeen.Kun esikoisensa pissasi housuun 3vuotiaana(olivat meillä) niin tokaisi lapselle pettyneenä: "miten sinä nyt taas pissasit housuun!" Itselle tuli paha olo lapsen puolesta kun ei lapsi tahallaan housuun päästänyt. Sama juttu yön kanssa: hän mieluummin nousee 2 kertaa yössä vaihtamaan märät lakanat kuiviin kuin ottaa yövaipan takaisin käyttöön...No, kukin tyylillään, itse olen sinun kannallasi, en ole nähnyt minkäänlaista vaivaa pottailun suhteen ennenkuin lapsi on itse sanonut haluavansa potalle.Esikoinen oli päiväkuiva 2v3kk ja toinen lapseni on nyt 2v3kk ja käy ahkerasti potalla OMASTA aloitteestaan (alkoi käydä n kuukausi sitten). HÄnellä pidän vielä vaippaa kun välillä tulee vahinkoja enkä todellakaan ota stressiä vaipoista. PItää niitä niin kauan kuin on tarve. Uskoisin kyllä että tällä menolla kesään mennessä on vaipaton. ja vielä, mitä tulee tähän esimerkkikaveriini, niin hänen lapsensa eivät ole olleet yhtään sen aiemmin kuivia kuin esim minun lapseni, vaikka hän on nähnyt ihan tolkuttomasti vaivaa potan äärellä.

Näin. Itsekin olen seurannut vierestä samanlaista tilannetta. Kaveri aloitti lapsensa vaipattamattomuuden kun poika oli joku 1,5v. Eli oli juuri sitä, että äiti vei potalle 20minuutin välein ja jos juuri silloin ei osunnut paikalle, niin poika teki housuun, useita kertoja päivässä. Ja sitten kehuttiin, kun niiten poika on niin pienenä jo päiväkuiva. Minusta tossa ei ollut päiväkuivasta tietoakaan, kun eihän se lapsi itse hätäänsä tunnistanut tai siihen reagoinut. Oli ahkera äiti vaan :D Todellisuudessa tämäkin poika taisi olla päiväkuiva vasta 3vuotiaana..... Voi sitä pyykin määrä.

Oma esikoinen oppii päiväkuivaksi viikossa, oli silloin 2v9kk. Kuopus on on nyt 2,5v, alkaa pikkuhilja tunnistaa hätäänsä ja pyytä satunnaisesti vessaan. Vaipat käytössä, katsotaan milloin poika halua siirtyä kalsareihin :)

Mun mielestä ei voida suoraan sanoa, että lapsi pitää opettaa potalle. Mieluummin mielestäni lasta tuetaan oppimaan potalla käymiseen. Lapsen kehitysvaiheen mukaan tukemista tulisi mielestäni tehdä.

(Juurikin tuo tuossa aiemmin mainittu lapsen oma havainnointi siihen, että vaippa kastui tai tulee hädän tunne.)

Yhteistyössä