Vaipattomuus kyläillessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sukulaistäti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sukulaistäti

Vieras
Meillä kävi eilen sukulaislapsi kylässä, hieman päälle 2-vuotias ja hänen kanssaan vanhemmat on nyt treenannut vaipattomuutta päivisin. Olivat pari kolme tuntia kylässä ja lapsi kävi potalla ensimmäisen kerran hienosti, mutta toisella kerralla ruokailun jälkeen oli pissannut arvokkaalle matollemme.

Tuli vaan mieleen että onko yleistä mennä vierailulle ilman vaippaa harjoitteluvaiheessa? Itse ajattelisin että lapsen tarvitsee olla aikalailla kuiva jo päivisin että uskaltautuisin vierailemaan lapsen kanssa. Entä jos lapsi pissaisi vaikka jonkun sängyille tai sohville eikö se olisi äärimmäisen noloa... Miten te muut olette toimineet...itselläni on vaipattomuus vasta kaukana tulevaisuudessa.

meillä on vasta 1v7kk tyttö, jota ei pottailu kiinnosta pätkääkään. mutta luultavimmin ainakin jonkun aikaa vaipattomuutta harjoitellessa käytetään kylässä harjoitteluhousuja ainakin.

Siis onko sulla vielä pieni vauva? Joudutte joka tapauksessa vaihtaan sen arvokkaan mattonne, kun teidän oma enkeli kasvaa, joten eiköhän nyt ole hyvä viedä se pesulan kautta varastoon ja alkaa suhtautua asioihin pikkulapsiperheen tavoin!

No me mennään vissiin kylään vähän vähemmän hienoihin paikkoihin, muttei ole tullut mieleenkään laittaa vaippoja vaikkei 100% varma vielä ole. Kerran oli johonkin pissannut serkuilla, se mihin, selvisi illalla kun serkku 4v oli kääntänyt tyynynsä toisinpäin, kun oli kuulemma märkä. Eikä siitä kukaan herneitä nenuunsa vedellyt.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No me mennään vissiin kylään vähän vähemmän hienoihin paikkoihin, muttei ole tullut mieleenkään laittaa vaippoja vaikkei 100% varma vielä ole. Kerran oli johonkin pissannut serkuilla, se mihin, selvisi illalla kun serkku 4v oli kääntänyt tyynynsä toisinpäin, kun oli kuulemma märkä. Eikä siitä kukaan herneitä nenuunsa vedellyt.

Samoilla linjoilla. Aina kun lapsi halusi olla ilman vaippaa, niin oltiin. Ainoastaan pitkät automatkat oli poikkeus. Mulla on edelleen kassissa parit varapikkuhousut ja sukkikset jäännöksinä harjoitteluajoista.

Alkuperäinen kirjoittaja Keikas:
Siis onko sulla vielä pieni vauva? Joudutte joka tapauksessa vaihtaan sen arvokkaan mattonne, kun teidän oma enkeli kasvaa, joten eiköhän nyt ole hyvä viedä se pesulan kautta varastoon ja alkaa suhtautua asioihin pikkulapsiperheen tavoin!

Ai onnistuin jonkun suututtamaankin mietiskelylläni... matto on nyt käärittynä ja odottaa pesulaan menoa...oma muksu levitti ruokaa siihen...et no hätä, pissat on kyl pesty juuriharjalla ja saippualla mut kissat sitä tuhoaa kans et menee varastoon odottamaan eläkepäiviämme :D

Itse en veisin sellaista lasta mikä ei kauhean varma kylään ilman vaippaa, tuli vaan mieleen et olenkohan ainoa. Kyllä meille saa tulla jatkossakin kylään enkä heitä mitenkään sättinyt, toivoisin vaan et valvoisivat tarkemmin tai sit käyttäisivät vaippaa.

jos vasta opetallaan vaipattomuutta niin parempi opetella se kotona kuin lähteä kylään sohvia ja mattoja sotkemaan. Ihan oikeasti näin.
ja vaikka minulla on kolme lasta jo "isoja" niin eivät ole sohvalle pissanneet eivätkä nyt isompina sohvalle likaisin ulkovaattein istu.
Ja ihan oikeasti kyllä se vauvankin pissa haisee jos jonnekin mattoon tai sohvaan imeytyy. eli olen kyllä niin ilkeä emäntä, että jos meille tulisi muka-kuiva vauva jonka kuivuus on paljon äidin havaintokyvystä kiinni, niin sohvalle ei lapsukainen pääsisi ja jos minulla olisi joku arvokas matto, niin saattaisin sen maton kääräistä kasaan. Kotini on kuitenkin kotini eikä mikään vaipattoman vauvan äidin pätemispaikka. Sorry! olen hiukan ilkeä mutta ymmärrän ap:n harmin ja sen olen ymmärtänyt että joillakin se lapsen "kuivuus" on joku kehumisen aihe, vaikka lapsi ei oikeasti vielä hallitse rakkoaan vaan äiti ehtii isoimman osan pissoja ja kakkoja pottaan kalastamaan.

siis tarkoitatte että vähemmän hienot paikat saa haista kuselle kun kerta ei oo muutenkaan hienoja paikkoja!!! siispä niiihin vaan viemään herranterttu opettelemaan vaipattomuutta. mitä siitä että kusee sohvalle! ootte kyllä yksinkertaisia. no, onneksi ette ole tulossa meille kylään, siitä pidän huolen!

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
jos vasta opetallaan vaipattomuutta niin parempi opetella se kotona kuin lähteä kylään sohvia ja mattoja sotkemaan. Ihan oikeasti näin.
ja vaikka minulla on kolme lasta jo "isoja" niin eivät ole sohvalle pissanneet eivätkä nyt isompina sohvalle likaisin ulkovaattein istu.
Ja ihan oikeasti kyllä se vauvankin pissa haisee jos jonnekin mattoon tai sohvaan imeytyy. eli olen kyllä niin ilkeä emäntä, että jos meille tulisi muka-kuiva vauva jonka kuivuus on paljon äidin havaintokyvystä kiinni, niin sohvalle ei lapsukainen pääsisi ja jos minulla olisi joku arvokas matto, niin saattaisin sen maton kääräistä kasaan. Kotini on kuitenkin kotini eikä mikään vaipattoman vauvan äidin pätemispaikka. Sorry! olen hiukan ilkeä mutta ymmärrän ap:n harmin ja sen olen ymmärtänyt että joillakin se lapsen "kuivuus" on joku kehumisen aihe, vaikka lapsi ei oikeasti vielä hallitse rakkoaan vaan äiti ehtii isoimman osan pissoja ja kakkoja pottaan kalastamaan.

Samaa mieltä ja lisään vielä ruokaset kädet, jota välinpitämätön(kö?) äiti ei voi pestä ja kieltää kullannuppuaan menemästä ympäriinsä ruoka kädessä, vaan syömään ruoka pöydässä (kuraset vaatteet tossa jo tulikin). |O :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja taas on fiksut mammat linjoilla:
siis tarkoitatte että vähemmän hienot paikat saa haista kuselle kun kerta ei oo muutenkaan hienoja paikkoja!!! siispä niiihin vaan viemään herranterttu opettelemaan vaipattomuutta. mitä siitä että kusee sohvalle! ootte kyllä yksinkertaisia. no, onneksi ette ole tulossa meille kylään, siitä pidän huolen!

Huh, kyllä taas joku käy kuumana. Ei kai tämmösenkin asian takia kannata täällä sauhuta..?
Minun mielipise asiaan kyllä sama. Ei kovin fiksua olla kylässä ilman vaippaa, jos ei voi olla varma tuleeko vahinko vai ei...

En ymmärrä, miten tähän liittyy mitenkään kuraiset kädet tai ulkovaatteet. Meille ei koskaan sattunut vahinkoja vieraissa, mutta ei me kyllä käytykään muualla kuin lapsiperheissä, joissa oli totuttu kaikenlaiseen. Minun mielestäni on kurjaa pakottaa lasta laittamaan vaippaa, koska sekin jo osoittaa, että haluaa oppia kuivaksi, kun ei tykkää pitää vaippaa.

eihän täällä niin ole sanottu? Mistäs sä hepaat?!

Yleensä paikat jossa on itellä lapsia, on myös sisustettu sitä mukaa ettei lapsetpääse hienoille kalliille matoille vahinkojaan tekemään, joten ei ole haulikkomeininkiä jos vahinko sattuu tulemaan. Meillä esim. kalliit matot ja huonekalut on jo omasta mukavuudestaan huoneessa jossa lapset eivät ole muutenkaan. Ja esim. keittiössä meillä on kallis kangaspenkki, mutta siinä on teflonkäsittely, ei haittaa kuraiset tai pissaiset tassut, ei tartu. Taas paikkoihin joissa ei ole lapsia, ei ole edes kiva mennä kun itsellekin tulee sellainen olo että voikohan tähän edes istua.

Riippumatta siitä, onko isännillä tai vierailla kummallakaan lapsia, niin mun mielestä kylässä ollaan kylässä ja noudatetaan niitten kodin "sääntöjä". Tätä voidaan myös kutsua simellä KÄYTTÄYTYMISSÄÄNNÖT. Vaikka isäntäperheessä oliskin lapsia jotka pissaa matoille niin ei tulis mieleeni viedä omia muksujani sinne pissailemaan.
Ihme käsitys nykyään joillakin hyvästä käytöksestä...:(

Alkuperäinen kirjoittaja Cathryn:

Samaa mieltä ja lisään vielä ruokaset kädet, jota välinpitämätön(kö?) äiti ei voi pestä ja kieltää kullannuppuaan menemästä ympäriinsä ruoka kädessä, vaan syömään ruoka pöydässä (kuraset vaatteet tossa jo tulikin). |O :whistle:

meillä pesee omat ja vieraat kädet ennen ruokailua ja ruuasta riippuen myös ruokailun jälkeen. en odota että oma äiti lapsukaistaan kehottaa käsien pesulle (jos mukana kylässä ) vaan kollektiivinen komento koskee kaikkia. Ja tosiaan syödään vain ruokapöydässä riippumatta siitä vaikka kotona saisi vaikka sängyssä syödä.
talossa talon tavalla, ja emäntä määrää säännöt ja suomentaa vielä ne jos joku ei tajua.

Alkuperäinen kirjoittaja Pinnea:
jos vasta opetallaan vaipattomuutta niin parempi opetella se kotona kuin lähteä kylään sohvia ja mattoja sotkemaan.

Näin miekin aattelen.

niin määkin =) siihen asti käytetään harjoitteluvaippoja tai kuivaksiopetteluhousuja kylässä kun on vähänkään epävarmuutta, ja vasta sitten ilman vaippaa =) aina voi silti vahinko tulla, vaikka isommallekin lapselle =)

Meillä on nyt 2v4kk tytöllä ko.vaihe päällä, eikä tulis kyllä mieleenkään mennä kylään ilman vaippaa,koska vahinkoja vielä tulee..btw mitkä on teidän mielestä hyviä harjoitteluvaippoja??

Mä ajattelen pitkälti samalla tavalla. Eli mielestäni lapsi ei ole kuiva tai valmis olemaan vaipatta, jos tarvii koko ajan katsoa perään ja potattaa...Kun meidän poika (2 v) tuolloin opetteli olemaan vaipatta, pysyttiin pitkälti alkuun kotinurkilla ja paljon kotona. Kotonakaan ei kyllä ole pissitty sisälle ja jos olis, olisin laittanut aika nopeesti vaipan takaisin, jos ois ollut sellaista menoa, että jos en perään katso, ei mene pöntölle.

Niin ja lisään, vahinkoja sattuu, siitä ei ole kyse. Vaan tosiaan siitä, että jos se "kuivuus" on sitä, että vahinkoja sattuu joka päivä ja useita.

Yhteistyössä