Vaipattoman lapsen "vahingot".

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Tyttö (3v2kk) on ollut päiväkuiva puolisen vuotta, yökuivakin pari kuukautta. Nyt sitten viime ja edellisenä yönä pissasi sänkyyn sekä eilen kakkasi kaksi kertaa housuihinsa... mistähän voisi olla kyse? Onko vain jotain kokeilua? Itse naureskelee vain tapahtuneelle. Kun sanon, ettei tämä nyt niin kovin hauskaa ole, vaihtaa puheenaihetta. Kun kysyn, miksi pissaat ja kakkaat housuun, ei vastaa mitään. Samalla on kysellyt, että missä hänen teippivaippansa ovat. Aikanaan käytettiin teippi- ja housuvaippoja sekaisin hänellä. Pelkkä yövaippa kun oli, siirryttiin pelkkiin housuvaippoihin. Hyllyssä meillä jokunen hänen vanha housuvaippa näkyvissä, koska käytän noita jämiä satunnaiseisti pikkuveljellä...

Oisko jollain ollut samanlaista tilannetta? Menikö nopsaan ohi?

Eli siis, eikö tytön vaippoja saa käyttää pikkuveljellä... Vai pitääkö tuolle nyt sitten osoittaa jotain erityistä huomiota... vai pitääkö vaan olla niinkuin ei mitään olis tapahtunutkaan, ja siivota jäljet... Normaalistikin mielestäni melkein enemmän touhuan tuon isomman kanssa. Pienempi saattaa touhuta pitkiä aikoja omiaan, ja minä esim. luen kirjaa sylikkäin tämän isomman kanssa...

No meillä on mennyt kuivaksiopettelu... ootas, tästä tuleekin pidempi juttu. :D Meillä siis lapset n.13kk:n ikäerolla syntyneet. Ensimmäinen oppi päiväkuivaksi 1v9kk:n iässä. Siitä eteenpäin pari kuukautta käytettiin öisin vaippaa, sitten jäi sekin pois. Satunnaisesti tyttö kuitenkin nukkui niin sikeästi, että pissasi sänkyyn. Samoin joskus ulkoa sisään tullessa saattoi pissata housuun jos ei ehditty tarpeeksi kiireellä riisumaan ja tuli vielä muutenkin joku harmi siihen. Siinä 2v 4kk:n iässä tuo loppui kuitenkin kokonaan. Pikkusisko käytti silloin vielä vaippoja siis.

Tuo nuorempi taas jätti vaipat pois kokonaan 2v:n iässä, ensin päivävaippa ja ihan parin viikon kuluttua yövaippakin. Hänelle taas tuli pissavahinkoja päivisin suunnilleen myös tuon puolen vuoden ajan, lähes aina kotona ja hauskimman leikin tiimellyksessä kun ei vaan muistanut käydä pissalla. Sitten, kun aloin ahkerasti muistuttelemaan asiasta, niin se pissalla käynti alkoi onnistua eikä vahinkoja nyt ole pitkään aikaan enää tullut.

Meillä se oli siis ainakin ihan kiinni muistuttelemisesta, en usko että kummallakaan mitään huomiohakuisuutta siinä ole. Toki mä aina sanoin asiasta, en nyt rumasti enkä ilkeästi, mutta tiukasti kuitenkin, että vessaan mennään pissalle, ja sinä tiedät sen kyllä kun kerran osaat. Ja varsinkin isommalle käytin silloin sitä "sinä oot jo niin iso ja reipas tyttö että osaat pissata vessaan"-korttia. Ja toimi. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Meillä se oli siis ainakin ihan kiinni muistuttelemisesta, en usko että kummallakaan mitään huomiohakuisuutta siinä ole. Toki mä aina sanoin asiasta, en nyt rumasti enkä ilkeästi, mutta tiukasti kuitenkin, että vessaan mennään pissalle, ja sinä tiedät sen kyllä kun kerran osaat. Ja varsinkin isommalle käytin silloin sitä "sinä oot jo niin iso ja reipas tyttö että osaat pissata vessaan"-korttia. Ja toimi. :whistle:

Meillä ei ole tyttöä tarvinnut muistutella ollenkaan. Siis aikanaan ei malttanut ollenkaan istua potalla ja siksipä tuo kuivaksi oppiminen vähän venyi... mutta kun oppi, osasi myös sitten hoitaa asiansa ilman muistutteluja. Eli ollaan vain jonnekin lähtiessä komennettu pissalle, mutta muuten on mennyt ihan omien tuntojensa mukaan...

Minä sanoin tytölle, että ei vauvamaisesti käyttäytyminen tee sinusta enää uudestaan vauvaa... ja että isojen tyttöjen kuuluu käydä vessassa asioilla. Ja mun mielestä meillä oli eilen illalla jo ihan yhteisymmärrys siitä, että vessaan mennään kun hätä tulee. Mutta sitten tyttö kuitenkin tuli aamulla hymyssä suin kertomaan, kuinka pissasi sänkyyn...

Mutta juu, ehkä se sitten vaan haluaa olla vauva taas... kauankohan tuota vois kestää? Milloin tuosta voi suuttua? Siis tottakai vahinkoja sattuu, eikä niistä suututa, mutta tää on kuitenkin musta jo tahallista.

Yhteistyössä