Vaipat 4-vuotiaaksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kakkavaippa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kakkavaippa

Vieras
On pakko kysyä, miksi olisi? Meillä on 1v2kk jo täyttä päätä potalla :) Enää ei pian vaippoja päivisin tarvita ollenkaan! Tietenkin ymmärrän ne lapset joilla on joku juttu ettei vaan opi kuivaksi, mutta vanhempi voi vaikuttaa.. Minkä ikäseks teillä olikaan vaipat? Meillä aina ennen 2 ikävuotta on vaipat jo jätetty pois.

No suurin osa taitaa olla ihan vanhemman osaamattomuutta/tietämättömyyttä/laiskuutta. Siis jos terveellä 3-4 vuotiaalla on vielä pääsääntöisesti päivävaipatkin. Ainakin niissä tapauksissa mihin itse olen työssäni törmännyt.

[QUOTE="vieras";26000123]No suurin osa taitaa olla ihan vanhemman osaamattomuutta/tietämättömyyttä/laiskuutta. Siis jos terveellä 3-4 vuotiaalla on vielä pääsääntöisesti päivävaipatkin. Ainakin niissä tapauksissa mihin itse olen työssäni törmännyt.[/QUOTE]

No en työhösi ota kantaa, mutta ihan tuttavapiiristä tiedän parikin lasta jotka on välilä olleet jo ihan kuivia ja vaipattomia, mutta sitten tullut joku elämänmuutos (sisarus, äidin töihinlähtö tms) minkä seurauksena on kastelu alkanut uudestaan. Ja ollut tosi "tiukassa". En usko että siinä on ollut vanhempien laiskuudesta kyse...

[QUOTE="vieras";26000123]No suurin osa taitaa olla ihan vanhemman osaamattomuutta/tietämättömyyttä/laiskuutta. Siis jos terveellä 3-4 vuotiaalla on vielä pääsääntöisesti päivävaipatkin. Ainakin niissä tapauksissa mihin itse olen työssäni törmännyt.[/QUOTE]

Noniin, annapa sitten vinkkejä, että miten se 3-vuotias saadaan tekemään kakatkin sinne pönttöön? Istutetaan pakolla pöntöllä vaikka vuorokauden ympäri, kunnes tekee sinne, sidotaan ehkä kiinni?

Voinhan mä olla antamatta vaippaa lapselle ja väittää kaikille, että lapsi on päiväkuiva. Mutta housuun kakkaava / koko päivän yövaippaan asti panttaava nyt mun mielestä ei ole kuiva.

Mutta tarhassa ei ole vaippaa, että siellä eivät ainakaan tädit pääse vittuilemaan. Kaakkaa sitten vasta kotona, jos hätä.

[QUOTE="Jaa-a";26000163]No en työhösi ota kantaa, mutta ihan tuttavapiiristä tiedän parikin lasta jotka on välilä olleet jo ihan kuivia ja vaipattomia, mutta sitten tullut joku elämänmuutos (sisarus, äidin töihinlähtö tms) minkä seurauksena on kastelu alkanut uudestaan. Ja ollut tosi "tiukassa". En usko että siinä on ollut vanhempien laiskuudesta kyse...[/QUOTE]

No puhuinko sellaisesta tapauksesta? en. Nämä mistä puhuin on niitä joita ei koskaan edes ole yritetty opettaa, tai on kerran tarjottu pottaa ja lopetettu siihen. Eivät ole koskaan ilman vaippaa ollutkaan, vaikka ikää on jopa jo 5.

[QUOTE="vieras";26000174]Noniin, annapa sitten vinkkejä, että miten se 3-vuotias saadaan tekemään kakatkin sinne pönttöön? Istutetaan pakolla pöntöllä vaikka vuorokauden ympäri, kunnes tekee sinne, sidotaan ehkä kiinni?

Voinhan mä olla antamatta vaippaa lapselle ja väittää kaikille, että lapsi on päiväkuiva. Mutta housuun kakkaava / koko päivän yövaippaan asti panttaava nyt mun mielestä ei ole kuiva.

Mutta tarhassa ei ole vaippaa, että siellä eivät ainakaan tädit pääse vittuilemaan. Kaakkaa sitten vasta kotona, jos hätä.[/QUOTE]

No eihän sun lapses silloin käytä pääsääntöisesti päivävaippaa, jos sillä ei pk:ssa sellaista ole :) ilmeisesti hänellä on hyvin kehittynyt pidätyskyky, ongelma on henkinen. Ei uskalla kakata vieraassa paikassa. Tod.näk. ei kakkais vaippaankaan hoidossa. Monetkaan lapset ei kakkaa muualla kuin kotona, by the way, monet aikuisetkin kakkaa mieluiten kotona.

[QUOTE="vieras";26000188]No puhuinko sellaisesta tapauksesta? en. Nämä mistä puhuin on niitä joita ei koskaan edes ole yritetty opettaa, tai on kerran tarjottu pottaa ja lopetettu siihen. Eivät ole koskaan ilman vaippaa ollutkaan, vaikka ikää on jopa jo 5.[/QUOTE]

No juu, sanoit että "suurin osa" etkä että "kaikki". Oletan että olet lasten kanssa tekemisissä työn puolesta? Minä siis en ole, tutuista lapsista vaan joka ainoa tuonikäinen vaippoja käyttävä käyttää niitä jotenkin ihan ymmärrettävästä syystä.

Voisitko sitten jakaa vinkkisi miten saada terve 3-4 v kuivaksi. Haluan kuulla mitä minun olisi pitänyt tehdä toisin. Teen aluksi listan mitä et voi ehdottaa:
lahjomista, tarrataulukkoa, vaipatta oloa, harjoitusvaippoja, pottatreeniä nuken kanssa, pottatreeniä telkkarin avulla, säännöllistä potalla käyntiä... Ja lisäksi kerron että kyseessä on kuopus, jonka veli oppi kuivaksi 2.5 v.

[QUOTE="Jaa-a";26000229]No juu, sanoit että "suurin osa" etkä että "kaikki". Oletan että olet lasten kanssa tekemisissä työn puolesta? Minä siis en ole, tutuista lapsista vaan joka ainoa tuonikäinen vaippoja käyttävä käyttää niitä jotenkin ihan ymmärrettävästä syystä.[/QUOTE]

Olen. Tottakai voi olla ja on ymmärrettäviä syitä, mutta on myös paljon lapsia joille yksinkertaisesti ei ole opetettu. Eikä siinäkään ekana tule syyllistettyä vanhempia, ei kaikki tiedä/ osaa, etenkin jos on eka lapsi. Jotkut tuppaa pitämään vähän vauvempana sitä lastaan mitä se onkaan. Toiset sanoo suoraan että en ole opettanut kun on helpompaa vaihtaa vaippa. Suurin osa "isojen ryhmään" tulevista kumminkin on päiväkuivia, mikä on sen ikäiseltä ihan mahdollista ja toivottavaa. Jos ei niin nopeasti ovat päiväkuivaksi oppineet. Yövaippoja vielä on, se monella jää vähän myöhemmin pois.

[QUOTE="vieras";26000241]Voisitko sitten jakaa vinkkisi miten saada terve 3-4 v kuivaksi. Haluan kuulla mitä minun olisi pitänyt tehdä toisin. Teen aluksi listan mitä et voi ehdottaa:
lahjomista, tarrataulukkoa, vaipatta oloa, harjoitusvaippoja, pottatreeniä nuken kanssa, pottatreeniä telkkarin avulla, säännöllistä potalla käyntiä... Ja lisäksi kerron että kyseessä on kuopus, jonka veli oppi kuivaksi 2.5 v.[/QUOTE]

No ei noilla tiedoilla mitään ratkota, eikä mihinkään ole mitään taikasauvaparannusta olemassa :) en mä tunne teidän lasta enkä teidän tapoja, joten en puutu sellaiseen. Turha syyllistyä mun kirjoituksesta, en ole väittänyt että se koskisi teitä.

[QUOTE="vieras";26000241]Voisitko sitten jakaa vinkkisi miten saada terve 3-4 v kuivaksi. Haluan kuulla mitä minun olisi pitänyt tehdä toisin. Teen aluksi listan mitä et voi ehdottaa:
lahjomista, tarrataulukkoa, vaipatta oloa, harjoitusvaippoja, pottatreeniä nuken kanssa, pottatreeniä telkkarin avulla, säännöllistä potalla käyntiä... Ja lisäksi kerron että kyseessä on kuopus, jonka veli oppi kuivaksi 2.5 v.[/QUOTE]

Täällä sama juttu, ja lapsella ikää pian 3 v. Täysin vaipoissa on, ja 1 v 7 kk ollaan pottailtu. Muttei silti juuri koskaan suostu edes pissaamaan pottaan, vain vaippaan. Ja kaikki on tosiaan kokeiltu. Päiväkodista ja neuvolasta ollaan saatu kommenttia että enempää emme voi tehdä kuin olemme jo tehneet, ei saa painostaa ainakaan, ja kannattaa vaan unohtaa kok juttu.

Ai että kun osaa ottaa päähän ap:n kaltaiset tuolla asialla pätijät, ja pitkään vaipoissa olevien lasten vanhempien syyllistäjät. :-/

Yhteistyössä