Vaipanvaihdosta

mie
Mielenkiinnosta kysyn kertiksiä käyttäviltä, kippaatteko kakat aina pönttöön? Vai jääkö vaipan sisään?

Aika monen tuttavani oon nähny säilövän ne vaippaan. Mietin vain, liekö yleistäkin.

Meillä käytetty molemmilla lapsilla pelkästään kangasvaippoja, niin ei oo kokemusta kertiksistä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.05.2007 klo 20:58 veetoheto kirjoitti:
meillä laitetaan vaippa kiinni ja roskikseen, ei sitä kyl mihinkään pönttöön käydä tyhjentämässä, mut mikäs siinä jos joku tykkää.
Niin, tai välittää sen vertaan ympäristöstä, ettei kuljetuta kaatopaikalle kakkaa nopeuttamaan kasvihuoneilmiötä. \|O

kumpi parempi
Mutta onko tosiaan niin että on luonnolle ystävällisempää tuhlata aina puhdasta vettä vetäessä vessa (&puhdistuttaa tämän jälkeen se vesi uudelleen ja tehdä viemäristölle&sihdeille yms lisähommaa kakasta) kuin antaa maatua se kakka kaatopaikalla? Onko tästä tutkimuksia?

Tarkoitus ei ole saada herneitä nenään vaan tarkoitus on tehdä asiallinen kysymys. Ja itse käytetään kestovaippoja, mutta jos käytetään satunnaisesti kertakäyttöisiä, kyl se kakka vaippaan jää.

ep-
No kyllähän sen jo maalaisjärkikin sanoo, että jos uusi ihmistaimi on maailmassa ja se tekee kakkaa, niin kyllähän se on edullisempaa ympäristölle puhdistaa ne tuotokset kunnallisella jäteveden puhdistamolla, joka jo on olemassa, puitteet sille löytyy ja perhe varmaan muutenkin vessaansa käyttää. Kuin että säilöisi sen ulosteen muoviin, lähettää kaatopaikalle (polttoprosessi eri juttu) ja antaa siellä hajota anaerobisesti (lue mädäntyä) ja edelleen aiheuttaa metaanikaasua ja lisätä sitä kautta ympäristökuormitusta. Ja sieltä kaatikseltahan se vaippa+#&%?$!* ei mihinkään mene, siellä muhivat kun taas jätevedenpuhdistamolta puhdistusprosessien jälkeen liete kompostoidaan ja sitä käytetään mm. viherrakentamiseen.

Eikä mullakaan oo tarkotus tässä kiihkota. Jos joku faktasta syyllistyy, niin ehkä se on paikallaan ;)

Mä vielä lisäisin, että ainakin Helsingissä ja varmaan muissakin suurissa kaupungeissa joudutaan valuttamaan viemäriverkostoon puhdasta vettä, että putket pysyisivät kunnossa. Kylmän veden "tuhlaus" ei ole kovin paha asia, lämmin vesi on sitten asia erikseen.

Ja voihan sen vauvan kakkapökäleen jälkeen käydä itse pissalla niin ei tule ylimääräistä vessanhuuhtomiskertaa... :D

Ajattelematon
Kiitos tästä aiheesta!
Mulle ei ollut tätä ennen tullut edes mieleen, että kakan vois toimittaa vaipasta pönttöön...
Tosin meidän poika on vasta 6kk ja kakka melkein aina niin löysää, että on osin imeytynyt vaippaan.
Mutta nyt tiedän mitä teen, kun tuotokset kiinteytyy!
;)

Yhteistyössä