Vaipanvaihdosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuore äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuore äippä

Vieras
Tämä on taas näitä tuoreen äidin hassuja kysymyksiä, mutta toivottavasti joku viitsii vastata asiallisesti. Eli milloin vaihdatte vauvalle vaipan? Meillä on nyt parin viikon ikäinen vauveli, joka tuntuu kakkaavan ainakin vähän jatkuvasti. Yleensä ruokailun yhteydessä vatsa pörisee kunnolla. Eli järkevimmälle tuntuisi vaihtaa vaippa heti syönnin jälkeen, mutta koska vauva nukahtaa aina rinnalle, tuntuu kurjalta herättää hänet. Jos taas vaihdan ennen ruokailua, tulee syönnin yhteydessä kuitenkin jotain taas housuun.

Entä yöllä? Sen olen kuullut, ettei pelkkää pissavaippaa tarvitse vaihtaa, mutta mistäs sitä tietää katsomatta, mitä siellä pöksyssä on. Ja jos olen jo niin pitkällä, että olen kantanut vauvan hoitopöydälle ja riisunut hänet, hän on jo herännyt, ja voin ihan yhtä hyvin vaihtaakin sen vaipan, vaikka siellä olisi vain pienet pisut.

Meidän tyttö oli pienempänä samanlainen eli pieniä määriä kakkaa tuli pitkin päivää. Jos oli menossa pidemmille unille, kävin vaihtamassa heti ja otin uudestaan hetkeksi rinnalle, että nukahti uudestaan. Toisinaan taas annoin nukkua sylissä/rinnalla rauhassa jonkin aikaa ja vaihdoin vaipat vasta vähän ajan kuluttua tai kun havahtui itse nokosistaan.
Yöllä luotin lähinnä nenääni eli jos ei ihmeemmin kakka haissut, niin annoin toisen nukkua. Tosin meillä yleensä yökakkatkin tulivat (silloin kun tulivat) syötön yhteydessä eli rutinan kuuli. Tuolloinkin piti sitten syöttää uudestaan pesun jälkeen, että neiti sai jälleen unen päästä kiinni.

Tilanne rauhoittui hiljalleen ja nyt (4,5kk) täällä kakataan yleensä enää kerran päivässä (tai parissa).

sama täällä! olin juuri aikeissa laittaa tästä aiheesta kysymyksen :) meillä on myös pariviikkoinen vauva ja sama ongelma varsinkin yöllä. jos vaipan vaihtaa ensin, siihen turahtaa syönnin aikana heti uutta tavaraa, ja jos sen vaihtaa vasta syönnin jälkeen, vauvan saa syöttää heti uudestaan että rauhoittuu nukkumaan.

nukutatteko vauvan ennenkuin laitatte yösyötön jälkeen pinnasänkyyn? meidän vauva ei aina nukahda heti vaan on välillä tosi virkkuna ja olen silloin ottanut viereen nukkumaan vähäksi aikaa. en uskalla nukkua vauva vieressä joten vähän ajan päästä on noustava laittamaan vauva sänkyyn ja monesti vauva herää siihen kun nostan eri sänkyyn.. olen myös koittanut laittaa hereillä olevaa vauvaa itsekseen pinnasänkyyn, mutta ei tahdo nukahtaa millään itsekseen vaan kätisee ja kakkailee ja puklailee eli taas täytyy äitin nousta sängystä.. viime yönä tähän säätämiseen meni 5 tuntia ilman että sain itse nukuttua välissä ollenkaan, joten kaikki vinkit tuoreelle, melkoisen väsyneelle äitille ovat tervetulleita.. :)

Minä kokeilin tuota pinnikseen siirtelyä pari ekaa yötä, mutta koska se oli jatkuvaa minun sängystä ylös hyppäämist'ä (vauva heräsi aina siihen, kun siirsin hänet, eikä jatkanut uniaa pinnasängyssä), olen antanut vauvan nukkua vieressäni. Alkuun olin ihan jäykkänä pelosta, mutta nyt pikkuhiljaa saan nukuttuakin. Luotan siihen, että herään kyllä, jos olen kääntymässä vauvan päälle. Mies joutuu kylläkin tämän takia valitettavasti nukkumaan eri sängyssä...

Noin pienenä kun meidän vauvalta tuli kakkaa vähän väliä, en vaihtanut välttämättä heti vaippaa. Eli yöllä jos syötön jälkeen rusahti mutta vauva nukahti tyytyväisenä niin annoin olla. Vaihdoin sitten ennen seuraavaa syöttöä. Enkä koskaan pessyt pyllyä yöllä, nopsasti pimeässä sängyssä pyyhkäisin isoimmat pois puhdistuspyyhkeellä. Jos pylly kestää ilman punoituksia niin kuin meillä, ei kait ole mitään järkeä herätellä vauvaa turhaan. Nyt kun on yli 4-kuinen ei kakkaa enää öisin, ei ole kakannut varmaan pariin kk:een.
Minä jättäisin viereen nukkumaan jos vauva herää helposti. Kyllä siinä vieressä oppii pian nukkumaan jännittämättä ja mun mielestä se on pääasia että kaikki nukkuvat. Oli se sitten perhepeti tai mikä muu ratkaisu tahansa. Esikoisen kohdalla oli turhan tiukka siitä, ettei vaan nuku meidän sängyssä ja näin jouduin valvomaan/nukuttamaan vauvaa univeloiksi asti. Nyt toisen kohdalla päätin, että nukkukoot missä vaan, kunhan nukkuu :)

Alkuperäinen kirjoittaja Tuore äippä;10336957:
Tämä on taas näitä tuoreen äidin hassuja kysymyksiä, mutta toivottavasti joku viitsii vastata asiallisesti. Eli milloin vaihdatte vauvalle vaipan? Meillä on nyt parin viikon ikäinen vauveli, joka tuntuu kakkaavan ainakin vähän jatkuvasti. Yleensä ruokailun yhteydessä vatsa pörisee kunnolla. Eli järkevimmälle tuntuisi vaihtaa vaippa heti syönnin jälkeen, mutta koska vauva nukahtaa aina rinnalle, tuntuu kurjalta herättää hänet. Jos taas vaihdan ennen ruokailua, tulee syönnin yhteydessä kuitenkin jotain taas housuun.

Entä yöllä? Sen olen kuullut, ettei pelkkää pissavaippaa tarvitse vaihtaa, mutta mistäs sitä tietää katsomatta, mitä siellä pöksyssä on. Ja jos olen jo niin pitkällä, että olen kantanut vauvan hoitopöydälle ja riisunut hänet, hän on jo herännyt, ja voin ihan yhtä hyvin vaihtaakin sen vaipan, vaikka siellä olisi vain pienet pisut.

Ihania kysymyksiä, ihan samoja mietin vuosi sitten :) Me tehtiin niin, että jos päivällä huomattiin, että kakat tuli niin vaihdettiin. Ja jos ei huomattu ni sit vaihdettiin ku vaihdettiin. Tosin käytössä oli kestovaipat ja niitä piti vaihtaa tavallisia useammin.

Öisin oli kertikset ja ne vaihdettiin, jos selvästi kakkas yöllä. Yhtenä yönä taidettiin vaihtaa kolme kertaa putkeen, vuoron perään, kun turisi sen verran. Meillä kertikset falskat usein selästä joten yöllä oli pakko käydä pesulla, vaipan ja yöpuvun vaihdossa. Niin ne sairaalassa sanoivat, ettei maitovauvan vaippaa tarvii yöllä vaihtaa. Tää siis sanottiin sen yön jälkeen, kun oltiin tokkurassa vaippaa vaihdettu ;)

Meillä reilu 3vk ikäinen poika, jonka vaippa vaihdetaan yöllä vain äärimmäisessä hädässä eli jos vaippa on fuskannut. Pyllyn iho on pysynyt hyvänä vaikka välillä sama vaippa on 8h ja siinä kakat. Päivällä vaihdan vaipan noin 4h välein ja tarvittaessa useammin jos isot kakat vaikuttaa tulleen. Sairaalassa vaippa vaihdettiin aina vasta 6h välein.

Meillä poika nukkui ensimmäiset reilut 2vk perhepedissä eli äidin vieressä. Olin etukäteen suunnitellut että ehdottomasti nukutaan omassa sängyssä, mutta poika ei suostunut siellä nukkumaan vaan heräsi aina heti kun sinne laittoi.
Muutama päivä sitten aloitin "siedätyksen" eli nukutin pojan omassa sängyssä aina päivisin ja sitten aloin siirtää hänet sinne myös öisin joka onnistuu nyt ihan hyvin. Suosittelen käärimään vauvan omaan peittoonsa syötön ajaksi ja siirtämään koko paketin kerralla sänkyyn niin vauva ei ainakaan havahdu kylmään sänkyyn, näin meillä omaan sänkyyn siirto onnistui. Neuvolassa kehotettiin myös laittamaan sänkyyn käytetty (likainen), jo maidolta tuoksuva rätti joka tuo tutun tuoksun kautta turvaa vauvalle.

Meillä on aina noudatettu ohjetta että ei anneta tytön olla märissä vaipoissa (tyttö nyt 1v 4kk). Eli päivisin vaippa vaihdettu heti kun on huomattu vaipan olevan märkä tai kakka on tullut. Ei siis tuntikausia likaisissa vaipoissa. Öisin vaihdettiin yöruokailun yhteydessä kun vielä heräili öisin (alkoi nukkua täysiä öitä 3 kk iässä). Nykyään saatamme edelleen vaihtaa vaipan ennen kuin menemme itse nukkumaan jos on kovin märkä. Unikekomme kun ei edes herää operaatioon yleensä :)

Ei ole ollut mitään iho-ongelmia. Nyt tytön ollessa hoidossa huomaa kyllä heti jos vaippaa ei ole vaihdettu em,, iho punoittaa ja menee nopeasti rikki.

Yhteistyössä