Vainoaminen. Onko syytä tehdä asialle jotain..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apua"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"apua"

Vieras
Naapurin akka vainoaa minua ja koen sen jo pelottavana. Ensin otti vain aivoon moinen kyyläily,mutta nyt alan pitää sitä jo vainoamisena,koska tämä tuntuu vain jatkuvan ja muuttavan sävyään..

Akalla on tapana paiskoa ovia. Kuuntelin sitä reilun vuoden kunnes otin isännöitsijään yhteyttä ja pyysin puuttumaan asiaan,koska teen vuorotyötä. Muualta ei kyllä kuulu meteliä. Taloyhtiö on muuten rauhaista mutta tämä yksi on hämmentänyt taloyhtiötä jo monta vuotta. Koettanut milloin milläkin syyllä saada asukkaita ulos. Itse on vuokralla toisen omistamassa osakkeessa.
Muutin tänne mieheni luo. Mies puhui jo seurustelu aikaan tästä ihmisestä ja ajattelin hänen kyllä olevan jotenkin sairas. Nainen asuu itsekseen ja on noin 35v.
Nainen kyttää minua ikkunoistaan ja ovessa vahtii aamulla kun lähden töihin. Nainen ryntää samantien selän taakse kävelemään ja se todella ahdistaa minua. Naisen myös epäillään naarmuttaneen mieheni autoa. Jos mieheni lähteekin töihin,hän paiskaa oven kiinni voimalla,joka herättää minut. Jos lähdemme yhdessä,laittaa oven kiinni ihan normaalisti. Tai jos mieheni jää nukkumaan,laittaa hän oven kiinni normaalisti. Tämä minuun kohdistuva ovien paiskonta on ollut tasan samanlaista siitä asti kun muutin,jo ennenkuin edes koskaan ilmoitin isännöitsijällekään.
Nyt nainen kai jäänyt työttömäksi tms. ja keksi sitten ruveta pyörimään työpaikallani 10km päässä. Luulen kyllä että hän tulee työpaikalleni vain ahdistelemaan minua. Olen kaupassa töissä 10km päässä sieltä missä asumme. Meidän lähin kauppa sijaitsee n. 2km päässä. Naapurin nainen tulee kauppaan aina juuri silloin kun olen lähtenyt töihin.
Viime viikollla menin iltavuoroon. Naisen auto oli pihassa (oman autoni vieressä) kun lähdin. Mutta kun kerkesin työvaatteet vaihtaa ja tulla myymälään oli nainen siellä. Ei ole koskaan aiemmin käynyt sinä aikana kun 4 vuotta olen ko. paikassa ollut töissä. Tämä kaava toistuu joka päivä.Tänä aamunakin menin 7 töihin ja nainen näki minun taas lähtevän töihin,koska kyttäsi ovessa. Parin tunnin päästä nainen taas kyyläsi minua hyllyjen välissä ja näytti aivan järkyttävän pelottavalta.
En jaksa uskoa että nainen sattumalta ja ohimennen pistäytyy työpaikalla kun on syrjässä esim. kaupungin keskustasta ja kaupan ympäristössä on lähinnä neuvola,vanhainkoteja,r-kioski,kukkakauppa..Tuntuu ettei kukaan oikeasti lähde 10km päähän vain kahden ostoksen vuoksi,vaikka lähempänäkin on em. palveluja..Ja kun naisen käytöd on muutenkin niin kummallista,ei voi ajatella muutakaan syytä kuin ahdistelu.

Taloyhtiössä aikovat pitää yhtiökokouksen tämän naisen kohtalosta,koska 5 muutakin naapuria on ollut todistamassa ikkunassa ja ovessa vahtimista,perässä kävelyä ja ovien paiskontaa. Minua alkaa pelottaa.
Tiedän kyllä että saan osakseni vastauksia :olet vainoharhainen ja hullu itse,mutta jos jollakulla olisi vaikka omakohtainen esimerkki vastaavasta tilanteesta tms. tai tietoa,voinko tehdä asialle jotain,olisin kiitollinen ja jätän ne kommentit huomiotta jotka ovat vain ilkeitä.

Minua pelottaa puolestasi. Ensin tuli mieleen, josko nainen on sinusta mustasukkainen? Siis sairaalla tavalla. Siis tuon naisenhan pitää olla täysin sairas päästään.

Oletko ikinä puhunut naiselle tai kysynyt suoraan? Jos kävelet vain eteenpäin ignoraten naisen, kun hän juoksee taaksesi tai yrität esittää olevasi huomaamatta häntä ikkunassa, hänen on vain helppo jatkaa. Seuraavaksi kun ryntää kävelemään perääsi niin käännyt äkkiä ja karjaiset oikein kunnolla, että nyt vittu riittää ja katokki ettei sun naamaas näy työpaikallani.
Kerro pomollesi ja työkavereillesi, mikä on tilanne. Hänen luuraamistaan työpaikallasi voi varmasti rajoittaa, on kyseessä työntekijän turvallisuus ja henk.koht.reviiri.

Kiitos Lilian asiallisesta vastauksestasi. Naiselle on turha puhua. Ei ole kuulevinaan tai edes näkevinään. Jatkaa vaan matkaansa sanomatta mitään.
Kerroin töissä työkavereille ja esimiehelle,senkin takia että jos nainen vaikka keksii ruveta antamaan minusta negatiivista palautetta aiheetta. Sanoin myös esimiehelle että mitä jos nainen kääntää jonkun minun sanomiseni niin että olenkin sanonut sen työaikana ja ikäänkuin "haukkunut asiakasta" tms. Esimies päivitteli todella mikä hullu tämä nainen on..Sanoin kyllä etten voi palvella naista kassalla,on pakko päästä pois. Pulssi nousee ja vapina iskee jo siitäkin kunh näen naisen aamulla kyttäämässä oven takana.
Voinko/uskallanko/kannattaako minun ottaa poliisiin yhteyttä? Mitä ovat vainoamisesta syyttämisen ehdot ja vainoamisen piirteet? Kuka auttaa?

Mä en kyllä osaa sanoa milloin lain mukaan täyttyy vainoamisen kriteerit, mutta voithan aina soittaa poliisille ja kysyä. Varmaan kyllä kysyvät siellä, että oletko yrittänyt itse puhua naiselle ensin.
Voisit kyllä kokeilla minusta sanoa naiselle suoraan, että nyt loppuu tuo kyttääminen ja perässä kulkeminen tai otat yhteyden poliisiin. Tuskin se nainen kuuro on kuitenkaan, vaikka kuinka esittäisi välinpitämätöntä. Joskus jo pelkkä poliisilla "uhkailu" saattaa auttaa.

Mutta pelottavalta tuo kyllä kuulostaa. :( Mullakin tuli ekana mieleen mustasukkaisuus. Olisiko nainen havitellut sinun miestäsi salaa ja kun sinä muutitkin miehen luo, niin yrittää tällä keinolla savustaa sinut ulos? Sairas ihminen tuntuu jokatapauksessa kyllä olevan!

[QUOTE="vesimeloni";23733044]
Mutta pelottavalta tuo kyllä kuulostaa. :( Mullakin tuli ekana mieleen mustasukkaisuus. Olisiko nainen havitellut sinun miestäsi salaa ja kun sinä muutitkin miehen luo, niin yrittää tällä keinolla savustaa sinut ulos? Sairas ihminen tuntuu jokatapauksessa kyllä olevan![/QUOTE]

Tällainen ajatus itsellenikin tuli mieleen.

Kiitos vaan myötätuntoisista viesteistänne.

Tämä naapurin nainen on joidenkin alkuperäisten naapurien mukaan lesbo... Mietin kyllä itsekin tuota,että olisi ollut miehestäni kiinnostunut.
Kun kuulin hänen mahdollisesta suuntautumisestaan,epäilen mielen sairautta,vakavaa sellaista,mutta tuskin nainen sentään on minuun ihastunut ja näin saanut ns. pakkomielteen minusta ja seurailee ja kyyläilee..?
En tiedä,pelottaa.Pitänee sanoa sille suorat sanat..Mutta menetän täysin malttini kun alan puhutella sitä ihmistä,siitäkös täti vaan innostuu...:( Apua!

Aika karmealta kuulostaa.. Siis kyttää sinua ovelta, millä tavalla? Ovi on auki ja seisoo siinä ovensuussako vai? Hyi kamala, ymmärrän että varmasti on pelottavan näköistä :x

Jäin oikein miettimään tätä asiaasi. Paras mennä puhumaan poliisille, vaikka et rikosilmoitusta tai lähestymiskieltoa vielä tekisikään niin jos asia vielä pahenee niin poliisit ainakin tietävät jo asiasta ja saat sitten nopeasti apua.

Soittaisin poliisille ja kysyisin asiasta. Sulla on ilmeisesti kuitenkin myös monien muiden tukea asiaan? Eli siis tekee tota muillekin?

Etusivu - Tuomioistuimet - Käräjäoikeudet - Rikosasiat - Lähestymiskielto

Lähestymiskielto

Lähestymiskielto tarkoittaa, että henkilön hengen, terveyden, vapauden tai rauhan suojaamiseksi voidaan jotakuta toista kieltää ottamasta häneen yhteyttä.
Kuka voi hakea lähestymiskieltoa?

Tyypillisiä tapauksia, joissa lähestymiskieltoa voidaan käyttää, ovat entisen puolison tai asuinkumppanin vakava häirintä yhteydenotoin tai vierailuyrityksin sekä tilanteet, joissa aikuinen lapsi pyrkii kiristämään iäkkäältä vanhemmaltaan rahaa. Lähestymiskiellolla voidaan suojata myös esimerkiksi oikeudenkäynnin todistajaa. <b>Lähestymiskieltoa voi kuitenkin pyytää kuka tahansa, joka perustellusti tuntee itsensä toisen uhkaamaksi tai häiritsemäksi.</b>

Kiitos viesteistänne.

Pitäskö mun odottaa,mitä taloyhtiössä päättävät tämän naisen suhteen? Sanoin kyllä tuossa eräälle naapurille,joka on hallituksessa,että entä jos päättävät naisen pistää matkoihinsa tästä yhtiöstä,niin mitä sitten jos alkaa vainota mua kahta kauheemmin?? Tämä mies -henkilö piti sitä kyllä melko todennäköisenä : / Koska nainenhan luulee että mä olen kaiken takana,vaikka toki olenkin tietysti tästä puhunut monille naapureille. Mutta kaksi hallituksen jäsentä ovat nähneet nämä kaikki naapurin tekemiset ja olivat sitä mieltä että tätä ei voi painaa enää villaisella..

Eilen kävin puutarhaan hakemassa kukkasia ja multaa. Ajoin takapihan portille,jonka ovesta heitin multasäkin ja kukat takapihalle. Naapurin akka tuli samalla sekunnilla takapihalle ja kun ajoin auton sitten parikkipaikalle,tuli sitten etuovelleen! Ihan järkyttävää.
Menen taas tänään iltavuoroon,saapa nähdä tuleeko akka taas kauppaan vainoamaan..
En todella tiedä miten toimisin: Odotanko yhtiökokouksen tuloksen vai otanko jo yhteyttä poliisiin..

[QUOTE="hui";23734508]Aika karmealta kuulostaa.. Siis kyttää sinua ovelta, millä tavalla? Ovi on auki ja seisoo siinä ovensuussako vai? Hyi kamala, ymmärrän että varmasti on pelottavan näköistä :x[/QUOTE]

Nainen kyttää ulko-oven lasi-ikkunan läpi. Ikkunan pinta on rösöinen ja nainen kyttääkin nenä kiinni ikkunassa nähdäkseen hahmon. Naisen naama kyllä paistaa niin selvästi ulkopuolelle,eikä sitä kaiketi edes tajua itse. Tuokin kun se tekee sen tuolleen "piilossa" eikä selkeesti seiso oven suussa,puistattaa. Vastapäisen talon asukas oli nähnyt tämän naisen kyttäyksen,kun oli avannut olohuoneessaan sälekaihtimet. Sanoi että kyllä näytti pelottavalta. Hyi helvetti että voi ahdistaa! Sekin kun olen huomannut jo fyysisiä oireita itsessäni; sydän alkaa ryskyttää ja jalat menevät veteliksi kun tämän naisen naaman edes näen ulko-oven ikkunassa.

hei ihan oikeasti, mitä enää tänne kirjoittelet!! mene nyt ja vauhdilla poliisin puheille!!!!!!!!!! jos sulla on lapsia niin niiden turvallisuuden takia edes! mistä tiiät ettei muijalla naksahda päässä lopullisesti ja tee ilkeyttä lapsillesi! laita ukkos ihan alkuun asialle pimputtamaan tämän muijan ovikelloa ja karjaisemaan kerralla että jättää rauhaan. jos ei auta niin heti kun ilmestyy kyttäämään, soitat hätänumeroon. ja tämä siis sen jälkeen kun oot käyny laitoksella ilmoittamassa naisen käytöksestä..

[QUOTE="jossukka";23743103]hei ihan oikeasti, mitä enää tänne kirjoittelet!! mene nyt ja vauhdilla poliisin puheille!!!!!!!!!! jos sulla on lapsia niin niiden turvallisuuden takia edes! mistä tiiät ettei muijalla naksahda päässä lopullisesti ja tee ilkeyttä lapsillesi! laita ukkos ihan alkuun asialle pimputtamaan tämän muijan ovikelloa ja karjaisemaan kerralla että jättää rauhaan. jos ei auta niin heti kun ilmestyy kyttäämään, soitat hätänumeroon. ja tämä siis sen jälkeen kun oot käyny laitoksella ilmoittamassa naisen käytöksestä..[/QUOTE]

Täysin samaa mieltä! Ei se poliisille soittaminen mitään maksakaan (paitsi puhelun hinnan...), ja sieltä varmasti osaavat neuvoa, mitä kannattaisi tehdä. Ja kun sulla tosiaan on takana koko joukko talon muita ihmisiä, jotka todistavat että et ole keksinyt omiasi, niin eikun soittamaan. Nyt!

[QUOTE="jossukka";23743103]hei ihan oikeasti, mitä enää tänne kirjoittelet!! mene nyt ja vauhdilla poliisin puheille!!!!!!!!!! jos sulla on lapsia niin niiden turvallisuuden takia edes! mistä tiiät ettei muijalla naksahda päässä lopullisesti ja tee ilkeyttä lapsillesi! laita ukkos ihan alkuun asialle pimputtamaan tämän muijan ovikelloa ja karjaisemaan kerralla että jättää rauhaan. jos ei auta niin heti kun ilmestyy kyttäämään, soitat hätänumeroon. ja tämä siis sen jälkeen kun oot käyny laitoksella ilmoittamassa naisen käytöksestä..[/QUOTE]

Kokemuksesta voin sanoa, että poliisi ei tee mitään ennenkuin jotain on tapahtunut. Valitettavasti.

Sitävastoin kannattaa tosiaan isnnöitsijän ja muiden asukkaiden kanssa keskustella ja rakentaa "turvaverkkoa"

Hei, itselläni on melkein sama tilanne: alakerran naapurilla on tapana paiskoa ovia. Naapuri myös milloin tulen ja milloin lähden ja milloin olen yksin asunnossa. Hän myös haluaa olla mukana aamu-ja iltapesuissani... Vaikka vaihdan omaa aikatauluani ja pesen hampaani klo 21 niin huomaa, että joku toinenkin on kiirehtinyt lutraamaan vettä samaan aikaan. Joskus myös kun teen ruokaa niin tulee keittiöön kolistelemaan. Onneksi voi laittaa tuulettimen päälle joka blokkaa ääniä keittiössä. Joskus lähtee myös perääni rapussa.
Huoh...! Saitko ongelmasi ratkaistua ?

Yhteistyössä