Vain toisesta rinnasta täysimettäviä???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tissinkäinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tissinkäinen

Vieras
Löytyykö sellaisia äitejä, jotka imettävät jostain syystä vain toisesta rinnasta?
Olen miettinyt tuota ratkaisua, koska vauva ei osaa ottaa toisesta rinnasta oikealla imuotteella kiinni. Imetys saattuu sena ikana ja sen jälkeen. '
Vauva nyt reilut 3 viikkoa.
Toisesta rinnasta josta imetys helppoa maitoa tulee reippaasti.
Miten nopeasti maito loppuu "huonosta" rinnasta ja miten olette käytännössä hoitaneet tuon siirtymisen vain toiselle rinnalle???

Kiittoollinen kaikista vastauksista!!!

Oletko ajatellut käydä juttelemassa neuvolassa, josko saisit ajan johonkin imetysneuvontaan? Kuulostaa siltä, että imuote on toisesta rinnasta huono, johtuen varmaan sinun asennostasi ja kätisyydestäsi. Esim. oikeakätisen voi olla vaikea pitää lasta vastakkaisella puolella peilikuvana, asento on jollain tapaa heikko ja imuote voi sattua. Mielummin pyytäisin ohjausta imuotteeseen. Opettele vaikka peilin edessä täysin peilikuvainen imetysasento molemmille puolille.

Mä oon varmaan viimeidsen puol vuotta imettänyt vaan toisesta, lapsi pian 1vee ja lopetin imetyksen 2 päivää sitten kokonaan. Mulla oli kauheen kipee toinen rinta, kun sillä yritin imettää eikä siitä tullut maitoakaan niin hyvin kuin toisesta. vauva myös imi tätä huonmpaa rintaa vähemmän/pyristeli siitä irti aika nopeeta. Sinnittelin siihen puoleen vuoteen molemmilla ja sit vaan annoin enää toista.

Maito loppu toisesta hiljalleen eikä mitään ongelmia ole sen jälkeen ollut.

Olen "asunut" imetysaiheisilla sivuilla ja asiantunteva ja imetysohjauksen koulutuksen saanut kätilö ä-nlasta kävi kotona, mutta ei. Aina vaan sattuu. Nänni on tuossa huonommassa rinnassa erilainen. Imetyskumiakin käytin.... Stressaa vaan liikaa kun ei onnistu...

Tunnen tällaisen äidin mut hän ei tietääkseni palstaile.. Mutta sulla olisi vielä hyvin aikaa korjata tuo imuoteongelma! Onko paikkakunnallasi imetystukiryhmää tai imetystukihenkilöä joka voisi käydä katsomassa tilannetta ja auttaa?

Muoks: vastasitkin jo..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Olen "asunut" imetysaiheisilla sivuilla ja asiantunteva ja imetysohjauksen koulutuksen saanut kätilö ä-nlasta kävi kotona, mutta ei. Aina vaan sattuu. Nänni on tuossa huonommassa rinnassa erilainen. Imetyskumiakin käytin.... Stressaa vaan liikaa kun ei onnistu...

Siinä voi sitten olla yksinkertaisesti osa maitotiehyistä tukossa, joten siksi sattuu, kun maitoa tuleekin vaan parista reiästä, vaikka imu on sama kuin toisessa rinnassa, huomaatko käsin lypsäessä mitään siihen viittaavaa?

Mulla on myös nännit eriparia ja toisesta rinnasta syöttäminen sattui pitkään. Jatkoin kuitenkin molemmista syöttämistä ja nyt kun vauva on 4kk kipu on laantunut. Tosin se huonompi nänni tulee edelleen nopeemmin kipeeks jos vauva imee kauan. Kyllähän sitä voi yhdestäkin vaan imettää jos se maito vaan riittää.

Meillä imetetty vain toisesta rinnasta siitä lähin, kun vauva oli reilu 2 kk. Nyt ikää pian 5 kk ja täysimetyksellä mennään. Alusta asti toinen rinta oli huonompi ja vauva ei kunnolla siitä imenyt. Parin kuukauden iässä meni heti huudoksi, kun yritin sillä imettää, joten olen sitten imettänyt vain toisesta :)

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
sitte tulee eripari tissit...

No juu:) Meillä tämä kakkonen, nyt 7kk, hyljeksi heti alkuun toista rintaa, mutta imetin siitäkin sitkeästi jonkin aikaa. Ei ollut kipuja eikä huono otekaan, mutta vauva vaan tykkäsi toisesta enemmän... Nyt olen muutaman kuukauden imettänyt vaan toisesta, tosin kiinteitäkin menee jo hyvin joten imetyskerrat ovat vähentyneet. Onhan se toinen rinta välillä 2 kokoa isompi:) Harmittelen kyllä itsekseni, ensi kerralla olen tarkempi syötöistä, ettei vauva hylkää toista rintaa! Hmmm, siis jos vielä uusi vauva meille suodaan.

Nostan vanhaa ketjua. Mulla toinen rinta on selvästi huonompi ja pienempi, ja ajattelin lopettaa siitä imetyksen kokonaan nyt kun vauva on 7kk.

Kiinnostais tietää, että millaiset yhdestä rinnasta imettäneiden naisten rinnat ovat imetyksen päätyttyä? Tasaantuuko kokoero?

#14: Kuulemma kokoero tasaantuu.

Mulla kävi niin että joskus puolen vuoden kohdalla vasen rinta vähitellen "putosi pelistä" lähes kokonaan. Tippoja tulee edelleen, ja annan siitä silloin tällöin tavan vuoksi ja että oikea rinta saisi vähän huilia herumisen jälkeen. Aluksi molemmat rinnat toimivat mielestäni täsmälleen yhtä hyvin, ja epäilenkin syyksi toispuoleista yöimetystä. En vain pidemmän päälle jaksanut puoliunessa kammeta itseäni tai vauvaa toiselle puolelle, joten yöt menivät oikeasta rinnasta imettäen (opin vasta hiljattain imettämään samalla kyljellä maaten molemmista rinnoista :p). Onko muita jolle olisi käynyt noin että alunperin hyvin toiminut rintaa lakkaa tuottamasta maitoa entiseen malliin?

Eipä siinä mitään, toispuoleinen imetys toimii ihan hyvin, vaikka onhan tuo kokoero melko huomattava. Mutta antaa olla, ei se mua häiritse niin kauan kuin imetys muuten onnistuu :)

Mä harkitsin tuota alussa, koska mullakaan toinen tissi ei koskaan oikein hanskannut hommaa. Kipeytyi ja tuotti maitoakin heikommin.

Mutta joskus 5 kk tienoilla olin tyytyväinen, että olin senkin pitänyt mukana. Vauvan maidontarve kasvoi niin paljon, että oikeasti on kyllä helpompi kahdella...

Mutta sitten 7 kk kohdalla vauvalle tuli korvatulehdus ja yhtä aikaa pukkasi leukaa hampaaseen. Imeminen sattui sekä leukaan että korvaan. Vauva alkoi hylkiä tuota huonompaa (tulehdus just sen puolen korvassa). Kaksi viikkoa hylki ja sen jälkeen, vaikka sieltä tulee maitoa edelleen, ei ole sitä huolinut lainkaan. Se hidastui alkuun niin paljon, että herralla meni hermo, kun kerran toisesta saa paremmin. Joten viimeiset 2 kk on menty vain yhdellä tissillä, toki meillä ei enää ole täysimetys ollut pariin kuukauteen menossa, vaan soseita on mukana (ja nyt olen pyrkimässä koko imetyksestä pikkuhiljaa pois). Kokoeroa oli alkuun tisseillä silmin nähden, mutta nyt, kun toisenkin maidontuotanto on hiipunut selkeästi, kokoeroa ei enää huomaa.

Viimeksi muokattu:
Minä täysimetin melkeinpä vain toisesta rinnasta useita kuukausia, toisesta ei vain herunut kuin n. joka viidennellä-kahdeksannella syötöllä, toisesta tulvi sitten senkin edestä. Sitten kun sai kiinteitä, niin jatkui sama, kerran päivässä toisesta, muut kerrat toisesta. Aivan kummallista - eikä tullut eriparirintoja, kokoeroa oli vain ne imetyskuukudet.

Jos ap:n vauvalla kyse imuotteesta, niin sen voi kyllä vielä hyvin oppia, ei kannata luovuttaa toista rintaa käyttämättömäksi sen vuoksi.

Yhteistyössä