Vaimon "salainen" henkivakuutus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja N44M45
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

N44M45

Vieras
Olemme 40+ aviopari - aiemmin eronneita, löytäneet toisemme kolme vuotta sitten, naimisissa olleet nyt vuoden - jaamme kaiken, rakastamme toisiamme... Olen vaimoni kolmas mies ja Hän on minun toinen vaimoni. Vaimollani on aikuinen tytär, jolla on jo ihana uunituore poikavauva. Tyttärenkin perheellä on sekä perhe- että raha-asiat hyvällä tolalla.
Vaimoni yritys meni konkurssiin noin vuosi sitten ja samalla Hän menetti työkykynsä - ainakin väliaikaisesti - sekä fyysisesti että henkisesti. Elämme minun palkkatuloillani ja tiukempana hetkenä ottamillani parilla lainalla - voisi kai sanoa kädestä suuhun...
Eräänä päivänä vajaa kuukausi sitten oli vaimoltani jäänyt sähköposti auki enkä voinut vastustaa kiusausta vilkaista...: näin vakuutusyhtiö XX:n viestin otsikolla "vs: edunsaajan vaihtaminen". Avasin ihmeissäni viestin, jossa näkyi vaimoni alkuperäinen viesti: "vakuutus XX... haluan vaihtaa henkivakuutukseni edunsaajan NN (Hänen entinen aviomiehensä!!!, josta siis eronnut jo joltisenkin aikaa sitten) tyttäreeni MM.."
Olenko nyt turhaan hämmentynyt ja nyreissäni asiasta. Olen itse elänyt yhteiseloamme siten, että jaamme kaiken: sekä sielun että maalliset asiamme. Asia hiertää mieltäni, mutta en voi siitä oikein puhuakaan, kun en kehtaa tuota "sähköpostiurkintaa" (niin typerä ja periaatteitteni vastainen teko) paljastaa.
Mitkähän voivat olla vaimoni vaikuttimet tällaiseen menoon: henkivakuutus, josta ei ole ollut puhetta, edunsaajana ex-mies (varakas ketku) ja uudeksi edunsaajaksi hyvin toimeentuleva tytär? Minua ei niinkään rassaa se rahajuttu, vaan tämä "salainen lisäpöytäkirja" meidän (tämän perusteella - oma urkintani mukaanlukien - melkein) kaiken jakavassa avioliitossamme... Haluaisin selvittää asian, mutta en tiedä miten tuon aloittaisin???

Relaa. vaimosi on tehnyt vakuutuksen ollessaan tuon miehen kanssa ja mies on jopa voinut osallistua vakuutuksen maksuun tai vireillepanoon. On aivan luonnollista, että edunsaajaksi vaihdetaan OMA lapsi, joka on lähisukulainen myös. Kävelepäs nyt peilin eteen. Älä vain mainitse asiasta mitään vaimollesi, vaan iloitse siitä, että hän korjasi tuon asian. Mieti nyt omaa käytöstäsi, et kyllä ole nyt toiminut aikuisen tavalla, etkä ajatellut kypsästi. Luota.

Hmm... niin.... minä voisin kyllä ajatella samalla tavalla kuin ap. Varsinkin jos nyt mies elättää vaimoaan ja eikö muutenkin vaimon kuuluisi "olla naimisissa ja jakaa elämänsä + taloutensa" MIEHENSÄ KANSSA eikä lapsensa... ???! Mielestäni on muutenkin nykypäivänä vähän hassua se, että kun tällaiset eronneet aikuiset menevät uusliittoon ja sitten mahdollisesti ostavat talon yhdessä - niin voikin käydä niin että puolison kuoltua lapset tulevat ja vievät puolet siitä minkä tämä aviopari on yhdessä hankkinut ja säästänyt mahdollisesti pienistä tuloistaan.
Osan tästä yhdessä hankitusta omaisuudesta voi tietysti suojata testamentilla mutta kuinka moni tulee ajatelleeksi edes tätä asiaa... ???

Niin, jos minä elättäisin puolisoani, joka on menettänyt työkykynsä ja päällä suuret velat, ja tällä olisi sitten henkivakuutuksessa edunsaajana oma lapsi, niin kyllä se tavallaan herättäisi kysymyksiä siitä olenko pelkkä rahapussi. Jos nainen kuolee, jää miehen ottaman velat miehen maksettavaksi vaikka niillä on elätetty konkurssin tehnyt vaimo, ja tytär saa sen henkivakuutuksen.

Hmm... niin.... minä voisin kyllä ajatella samalla tavalla kuin ap. Varsinkin jos nyt mies elättää vaimoaan ja eikö muutenkin vaimon kuuluisi "olla naimisissa ja jakaa elämänsä + taloutensa" MIEHENSÄ KANSSA eikä lapsensa... ???! Mielestäni on muutenkin nykypäivänä vähän hassua se, että kun tällaiset eronneet aikuiset menevät uusliittoon ja sitten mahdollisesti ostavat talon yhdessä - niin voikin käydä niin että puolison kuoltua lapset tulevat ja vievät puolet siitä minkä tämä aviopari on yhdessä hankkinut ja säästänyt mahdollisesti pienistä tuloistaan.
Osan tästä yhdessä hankitusta omaisuudesta voi tietysti suojata testamentilla mutta kuinka moni tulee ajatelleeksi edes tätä asiaa... ???

Vaimon oma asia ja toisekseen, eipä tuo liitto niin vanha vielä ole...

Viimeksi muokattu:
No etkö voisi aloittaa keskustelua henkivakuutuksista kertomatta, että olet jotain nähnyt. Sanoa, että olet miettinyt, että pitäisi ehkä hoitaa sekin puoli kuntoon? Ottaisitteko henkivakuutuksen, jossa molemmat olisitte toistenne edunsaajana? Katso, mitä vaimo vastaa, salaileeko ottamaansa vai kertooko avoimesti, että hänellä on jo, mutta edunsaaja on tytär.

Ainoastaan siinä tapauksessa, että vaimo ei maksa itse vakuutustaan, niin voisin asian ottaa puheeksi. Muuten näen tällaisen miettimisen jonkinlaisena luottamuksen puutteena , joka on muutenkin hiipinyt suhteeseen ja tämä on tapa, jolla ongelmat tulevat todellisiksi.

Puolisot vaihtuvat, lapset pysyvät. Mieti asiaa siltä kantilta, että olette kolarissa, jossa nainen kuolee ekana, sinä heti perään. Vaimosi vakuutus tulisi sinun tilille, josta se siirtyisi sinun lapsillesi. Vaimon tytär ei saisi mitään vakuutuksesta.

Minusta on ihan selkeää, että uusioliitoissa (myös ensimmäisissä) tehdään selkeät avioehdot ym paperit. Vain yhdessä oloaikana hankitusta jää puolisolle hänelle kuuluva osuus.

Ymmärrän AP:n järkytyksen koska henkivakuutus on vakava ja iso asia ja se tuli hänelle yllätyksenä, mutta en usko, että edunsaajan valinnassa on välttämättä mitään epäilyttävää. Ensinnäkin edellinen mies oli varmaan laitettu edunsaajaksi aikana, jolloin nainen oli naimisissa tämän kanssa. Siinä siis ole mitään outoa. Ilmeisesti nainen oli unohtanut muuttaa edunsaajaa aiemmin, koska teki sen vasta nyt. Ja miksi hän valitsi tyttärensä eikä nykyistä miestään? Ehkä hän on ajatellut, että tytär on varma valinta, koska sukulaisuus ei voi loppua toisin kuin avioliitto. En tarkoita, etteikö hän luottaisi nykyiseen liittoonsa, mutta jos on eronnut jo kaksi kertaa, niin ehkä se vähän muuttaa ajattelutapaa. Todennäköisesti hän myös ajattelee lapsenlastaan ja haluaa suunnata perintönsä lapsenlapsen suuntaan.

Ei siis varmaan ole todellista syytä loukkaantua.

Mutta kannattaisi keskustella asiasta avoimesti, niin se ei jää kaihertamaan mieltä. Jonkun ehdotus, että ota henkivakuutusaihe esille ihan muina miehinä, oli hyvä.

Jos mietin, miten itse toimisin vastaavassa tilanteessa, tulin siihen tulokseen, että laittaisin ilman muuta lapseni edunsaajaksi. On turhaa olla mustasukkainen ja epäileväinen, sillä naisella on aina sydäntään lähinnä omat jälkeläiset ja tarve turvata heitä. Tuore mummo on herkillään ja toimii ihan varmasti näin.

Vaimoasi on elämä opettanut kovalla kouralla ja hän tietää, mikä on pysyväistä ja mikä voi muuttua, halusi hän sitä tai ei. En näe mitenkään, jotta tuo testamentti olisi mikään "salainen", josta pitäisi tehdä tiliä. Se on ollut ennen sinua ja on nyt ihan kohdillaan. Muutoksen olisi tietysti voinut tehdä jo aiemminkin, ei vaan ole putkahtanut mieleen, että sekin pitäisi hoitaa.

Sinä tulet toimeen omillasi, sen vaimosi tietää, hänen ei tarvitse olla samalla lailla toimeentulostasi yllätysten edessä huolissaan, kuin jälkeläisistään. Heillekin kun voi tulla ikäviä yllätyksiä eteen elämässä ja lapsensa on vielä nuori äiti.

Minusta tässä paistaa nyt läpi mustasukkaisuus menneistä. Tiedäthän, että sellainen on turhaa ja vahingollista. Jos haluat jutella vakuutuksesta ja muusta näihin liittyvistä vaimosi kanssa, tee se avoimesti ja asiallisesti. Syyttely tai loukkaantuminen olisi tyhmää ja tulisi väliinne hiertämään.

Muista, jotta nainen on ensiksi emo ja vasta toiseksi vaimo, jos vaikka olisitte rotkon reunalla ja joku pitäisi pelastaa. Se on vaistonvaraista.

Se on tullut nyt järkiinsä kolmannella yrittämällä, ei miehiä kannata edunsaajiksi laittaa kun niillä on taipumusta vaihtua. Ja mihin itsensä elättävä itsellinen mies edes toisen henkivakuutusrahoja tarvitsisi.

Jos et olisi tiennyt tästä henkivakuutusasiasta mitään, et olisi osannut edunsaajuutta kaivatakaan.

Jos sinulle ei ole ok elättää puolisoasi, sano se.

Olemme myös toista kertaa naimisissa, miehelläni on lapsia, minulla ei. Minäkään en muistanut heti eron jälkeen vaihtaa henkivakuutukseni edunsaajaa - itse asiassa muistin sen vasta silloin, kun asuin jo avoliitossa nykyisen mieheni kanssa. Eli eron jälkeen meni pari, kolme vuotta niin, että jos olisin kupsahtanut, ex-mieheni olisi ollut edunsaajana. Koska minulla ei ole lapsia, vaihdoin edunsaajaksi nykyisen mieheni. Mieheni henkivakuutuksessa puolestaan edunsaajia ovat hänen lapsensa. Muutoin meillä on keskinäinen testamentti niin, että taloa tai tavaroita ei tarvitse jakaa ennen kuin molemmat ovat manan majoille siirtyneet.

En siis pidä vaimon henkivakuutusasiaa mitenkään outona asiana. Olen samaa mieltä kuin nimim. 1sivusta, jos puolison elättäminen ei ole ok, kannattaa ongelmasta keskustella ja tehdä asialle jotakin.

Alkuperäinen kirjoittaja satusetä;11597536:
Muuten hyvä, mutta vakuutuksen edunsaajan vaihtaminen ei todellakaan tapahdu sähköpostitse. Seuraava tarina kehiin, kiitos.

Nimenomaan. Vakuutusyhtiöt eivät ikinä hoida tuollaisia asioita sähköpostilla, joten olisi kannattanut keksiä tuon sähköpostin tilalle vaikka ihan perinteinen paperikirje. Tai ehkä sekään ei vielä riitä, paras olisi ollut varmuuden vuoksi keksiä ihan henkilökohtainen (salainen) käynti vakuutusyhtiössä ja sitten keittiön pöydälle lojumaan jääneet vakuutuspaperit. Se olisi mennyt paremmin läpi.

Parempi onni ensi kerralla.

Alkuperäinen kirjoittaja satusetä;11597536:
Muuten hyvä, mutta vakuutuksen edunsaajan vaihtaminen ei todellakaan tapahdu sähköpostitse. Seuraava tarina kehiin, kiitos.

Kyllä sen voi sähköpostitsekin hoitaa. Viimeksi kun näitä asioita vakuutusyhtiön kanssa hoitelin, piti käydä allekirjoittamassa muutos, mutta lieneekö mahdollista jo pankkitunnusten avulla varmistaa henkilöllisyys. Sähköpostia minäkin lähetin ja sain sieltä vastauksen.

Vaan tuohon ap:n tarinaan.
Epävarma mies, koska pitää tarkastella vaimon sähköpostit. Pitäisi elää tätä päivää, eikä katsella taaksepäin. Mennyt on mennyttä.

Jos on monta eroa kokenut, ei voi luottaa riittävästi uusimpaankaan suhteeseen. Anna anteeksi vaimollesi.
Vaimo ei taidakaan olla tyhjätasku, koska hänellä on henkivakuutus. Varsinkaan, jos edunsaaja on aikuinen tytär. Ei tuolle vakuutukselle ole polttavaa tarvetta, samanlaista kuin esim. nuoren parin velkaisessa taloudessa.

Mulla ei ole henkivakuutusta, mutta jos olisi, lapset laittaisin ehdottomasti edunsaajiksi.
Olen muutenkin järjestänyt asiat niin, että lapset minut perivät ja kyllä minut tällä kasaamallani omaisuudella hautaan saatetaan, ei tarvitse maksella vakuutuksia.

Minusta on ihan oikeutettua kysyä vaimolta mitä meinaa.

Jos päivitäisen elämän kerran jakaa ap kanssa kyllä sitä henkivakuutuskin tulee laittaa oman perheen piiriin. ei lasten. niillä on ihan oma elämä

jos naisella on kerran pokkaa ottaa hyvä vastaan ja maksaa se paskalla.. lienee että en naisena jatka..