"Vaimon pulskistuminen pilaa satavarmasti avioliiton."

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Käyttäjänimi jee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Käyttäjänimi jee

Vieras
IS-lukijat ja suhdehelvetti: pett

Avioerohakemuksissa nähdään piikki kesälomien päättyessä. Mikä saa liiton tiensä päähän? Ilta-Sanomien lukijat vastaavat.
IS pyysi lukijoita kertomaan omat näkemyksensä, mikä vie liiton tiensä päähän.

1. Naimisiin toista tuntematta
Tapa pilata avioliitto on mennä naimisiin tietämättä, minkälaisen ihmisen kanssa haluaa avioliitossa elää. Eli täytyisi harkita, mitä ominaisuuksia kumppanissa arvostaa, mitä ei voi mitenkään sietää. Toki ihmiset muuttuvat ajan myötä, mutta eivät pohjimmiltaan. Kun tietää harkinnan jälkeen, mitä haluaa, ei haksahda hetken huuman perusteella avioon ja huuman jälkeen eroon.
Not perfect

2. Puolison unohtaminen
Varma tapa avioliiton pilaamiseen on kiinnittää kaikki huomionsa toisten hyvinvointiin tai lapsiin - ja unohtaa itsensä ja suhde puolisoon. Käytännössä näitä kaikkia vain on niin suunnattoman vaikea pitää tasapainossa. Sen osoittavat suuret avioeroluvutkin.
Ikisinkku

3. Jatkuva juominen
Alkoholi pilaa kaiken, myös seksielämän. Otetaan tilalle selvä mies, joka myös osallistuu kotitöihin ja viettää aikaansa perheensä kanssa.
Puumanainen

4. Minne unohtui itsestä huolehtiminen?
Sekin vaikuttaa, jos ei enää pidä huolta itsestään ja hygieniastaan. Kannattaa aina muistaa sen verran kunnioittaa toista, että on puhtaana ja suihkunraikkaana. Miten ihana toisen kainaloon onkaan käpertyä, kun toinen tuoksuu hyvälle eikä ole hikinen. Jos alkaa laiminlyödä itsestään huolehtimista ja olettaa, ettei enää tarvitse yrittää näyttää hyvältä, kun sai miehen/naisen jo rengastettua, niin ei ole hyvä lähtökohta... On tärkeää pitää kipinää yllä käymällä välillä uudestaan ns. ensitreffeillä, jolloin molemmat panostavat ulkonäköön.
niitähän riittää

5. Toisen kanssa sänkyyn
Pettäminen, kolmena kesänä peräkkäin. Kun kysyin syytä, "no niin vain kävi". Pettäminen on oma päätös, hän valitsi että pettää minua. Lopuksi minulla ei enää ollut mitään arvoa. Sanojani ei kuunneltu, niihin ei vastattu, koska vain asiat, joita hän teki, olivat tärkeitä. Kysyin, että jos emme ole ystäviä - arvosta toisiamme - mitä meillä on? Lähdin suhteesta.
Paula

6. Tuliko taas riitaa laskuista?
Epätasa-arvo raha-asioissa: minun rahani ovat minun ja sinun rahasikin ovat minun - tai korkeintaan yhteisiä. Alakynteen jäänyt kyllästyy jossain vaiheessa.
Kuvitelmat paremmasta

7. Väkivalta jättää arvet
On monia muitakin syitä, esimerkiksi henkinen ja ruumiillinen väkivalta. Arvet eivät koskaan parannu lopullisesti, ne ovat ikuisia.
Sumppi

8. Siivousvimma ahdistaa
Naisen liiallinen siivoaminen ja jatkuva pölyrätin kanssa kulkeminen aiheuttaa koko perheelle stressiä. Lapsetkaan eivät saa rauhassa leikkiä, kun joka välissä on kerättävä lelut pois ja aina on oltava niin siistiä, ettei erota juhlaa arjesta. Pieni asiahan tämä on kaiken muun ohella, millä avioliiton voi tuhota, mutta naiset saisivat hieman hellittää tuota siivousvimmaansa. Lapsistakaan ei silloin tule niin suorituskeskeisiä, vaan he saavat jopa epäonnistua joskus.
empaatti

9. Asenneongelmia avioliitossa
Nykypäivän elämänasenne on, ettei kestetä pettymyksiä eikä erimielisyyttä ja haetaan väärällä itsekkyydellä hyvää oloa. Elämän pitäisi olla yhtä juhlaa, eikä osata elää arkea. Mulle heti kaikki tänne -elämäntyyli pilaa kaiken.
mä vain

10. Milloin tulet töistä kotiin?
Varma tapa pilata liitto on olla poissa kotoa jatkuvasti. Töitä olisi ollut lähellä kotia, mutta piti mennä kauas. Vaimo ja lapset keskenään vuodesta toiseen, viikonloppuisin pyykkipussi ja väsynyt mies kotiin. Mies nukkui ja nukkui...ei seksiä, ei lapsille läsnä, ei mitään. Sitten ihmetteli kun ilmoitin erosta. Olin odottanut siinä vaiheessa 20 vuotta muutosta!
en kaipaa mennyttä

11. Naimisiin "kuuluu" mennä
Paras tapa pilata avioliitto on mennä naimisiin vain tavan vuoksi. Miksi ylipäätään mennä naimisiin, jos haluaa elää elämää, jossa ei tarvitse ottaa muuta kuin omat halut huomioon? Eikö silloin olisi helpompaa olla vapaana? Pitäisi ennen naimisiinmenoa miettiä, miksi haluan naimisiin, mitä avioliitto tuo elämääni lisää, ja mistä olen sen saadakseni valmis luopumaan.
Taivaan lintu?

12. Miksi me ei koskaan puhuta?
Puhumattomuus käy hermojen päälle. Asioista - niistä ikävistäkin - on avioliitossa pystyttävä puhumaan. Jos ei puhuta, kaikki patoutuu todella suureksi taakaksi. Kaikki parin välillä kuolee, jos ei löydy sitä yhteistä säveltä, tahtoa ja halua.
mikään ei oo itsestään selvää

13. Prinsessapäivä sekoittaa pään
Mietitään vain häitä, kun on pakko saada oma prinsessapäivä. Itse avioliittoa ei mietitä sen enempää, esimerkiksi mitä se käytännössä tarkoittaa ja mitä alttarilla luvataan. Jos asioista ei ole keskusteltu ennen yhteen muuttoa tai naimisiinmenoa, niin tulee ikäviä yllätyksiä, kun huomaa ettei tunnekaan toista kunnolla. Pienetkin asiat toisessa alkavat ärsyttää. Kannattaa oikeasti puhua käytännön asioista ennen kuin muuttaa yhteen.
näkökulma

14. Seksittömyys masentaa
Hirveintä, on kun vaimo torjuu fyysisesti vuodesta toiseen. Silloin makuuhuone muuttuu giljotiiniksi. Tilanteesta kärsivät lapsetkin.
Kunnon mies

15. Vaimo vai äiti?
Mieheni marmatti aina, kun en tee samanlaista ruokaa kuin hänen äitinsä, ja ihmetteli, kuinka en jaksa hoitaa koko taloutta yksin, kun hänen äitinsä oli kyllä jaksanut vaikka lapsiakin oli enemmän. Meille tuli kolme yhteistä lasta, joista jokaisen kohdalla mies lähti lätkimään silloin, kun olisin häntä eniten tarvinnut. Kukas poika nyt osaisi "äidilleen" aikuinen olla! Lopulta, kaksi viikkoa ennen ensimmäistä hääpäivää ja kolmannen raskauden ollessa puolivälissä, mies sanoi haluavansa avioeron. En ollut ollut tarpeeksi hyvä.
Äidinkorvike

16. Mitätöinti satuttaa
Toisen arvostelu, mollaaminen ja aivopesu. "Et ole mikään, ei sinusta ole mihinkään." Tätä olen kuunnellut monta vuotta. Lapsetkin ovat joutuneet isänsä huudon kohteiksi, niin isot ja pienet. Yritän auttaa ja ymmärtää miestäni. Haluan antaa miehelleni mahdollisuuden muuttua. Mikään ei ole muuttunut, ja olen odottanut monta vuotta...
Surutuuli

17. Salasuhde selän takana
Kaikista musertavinta on, kun vauvan kanssa tulee laitokselta, ja mies sanoo: mulla on hyvä nainen kaupungissa X. Sinnittelin kuitenkin noin 20 vuotta liitossa.
sinkku isoäiti, kohta 64 v

18. Rankat hoidot lapsen saamiseksi
Lapsettomuushoidot. Lyhyesti ja ytimekkäästi.
armastus

19. Äitisuhde tärkein aikuisenakin
Paras tapa pilata avioliitto on pitää omaa äitiään tärkeimpänä ihmisenä.
ankku

20. Vyötärö katosi
Vaimon pulskistuminen pilaa satavarmasti avioliiton. Ei ole syytä, miksi nainen kuin nainen ei voisi painaa saman verran 50-vuotiaana kuin kaksikymppisenä.
Isi-47_BMI20

21. Facebookista juopotteluseuraa
Minä sanoin äijälle, että dokailumokailukiintiö on jo niin täynnä, ettei tämä suhde enempää kestä. Äijä klikkasi itsensä facebookiin etsimään juomakavereita...ja nyt muka ero tuli yllätyksenä.
näin meillä

Ihan ymmärrettäviä syitä suurin osa, mutta ihan tosi - jos lihomisen takia jättää toisen, niin eiköhän siinä ollu jo jotain muutakin pilalla ku vaimon vararengas...

Joo, miehet eivät tajua että ihan pelkästään hormitoiminnanvaihteluilla paino voi muuttua parisen kiloa, eikä siinä ole kyse lihomisesta. Sitten taas tuhdimmat mammat ovat usein tuhteja, koska elämä pyörii lasten, kodin ja miehen ympärillä: harvalla on aikaa itselleen tai kokata superterveellistä mieluisaa ruokaa, koska eiväthän lapset edes sellaista syö. Mies taas tulee töistä kotiin valmiiseen pöytään, syö ja lähtee kuntosalille treenaamaan. "En mä tajua miten se painonhallinta nyt niin hankalaa olisi".

En lukenut listaa ihan kokonaan, mutta tulin itsekin kommentoimaan, että kyllähän sekin vaikuttaa, jos mies pulskistuu. Toki jonkin verran itse kunkin keho muuttuu - harva näyttää 75-vuotiaana samalta kuin parikymppisenä, jo ihan ihon vanhenemisen vuoksi... Suomalaisissa aika monella on ylimääräistä vyötäröllä, mutta enemmän niitä ylipainoisia ja plösähtäneitä miehiä silti on kuin ylipainoisia ja plösähtäneitä naisia. Ja usein ne ylipainoisetkin naiset kuitenkin yrittävät löytää kivoja vaatteita, laittavat hiukset ja meikin, kun taas miehet kuvittelevat olevansa ihan kelpaavia lököverkkareissa ja t-paidassa.

Yhteistyössä