Vaimolla alkoi masennus jo ennen synnytystä ja se.....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihanan prinsessan iskä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tissimaito toki parasta ravintoa vauvalle, mutta hyviä ovat korvikkeetkin. Sanoisin, että tärkeämpää olisi, että äiti pääsee masennuksestan ja jos se vaatii lääkitystä niiin se uhraus on tehtävä, että sitten ei imetä.

Äidin paraneminen on tärkeintä,ei imetys onnistu kaikilta vaikka ei olisi edes masennusta :hug:
Jaksuja :hug:
Tärkeintä on,että lapsi saa ruokaa ja korvikekkin on sitä!Äidin terveys painaa paljon tulevaisuuden kannalta.

ja voimakaat.Mitä mä voisin tehdä isänä,kun hän ei suostu keskustella neuvolassa ja hän halua imettä lasta vuoden asti,vaikka mä näen miten huonossa kunnossa hän on

äidin masennus pitää saada poistettua,korvikkeet ihan hyviä,ei kaikki imetä vauvaansa jos ei maitoa tule,jote korvike on ihan hyvä vaihtoehto,ois myös hyvä saada vaimolles apua, voimia ja :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja ihanan prinsessan äiti:
ja voimakaat.Mitä mä voisin tehdä isänä,kun hän ei suostu keskustella neuvolassa ja hän halua imettä lasta vuoden asti,vaikka mä näen miten huonossa kunnossa hän on
mä kirjoitin jopa lähettjäjän nimi väärin,kun meijän äiti on nyt mun pakkoajatus:D

onko se imetys sit selvästi pahentanut masennusta? Jos se on hänelle tärkeetäja se onnistuu, niin sen pitäisi auttaa eikä pahentaa, jos ei näin ole, niin parempi lopettaa (niin kuin taitaa tilanne teillä olla). ole kannustava ja kunnioita vaimon päätöstä ja koita edesauttaa sitä, tee imetystilanteet mukaviksi kun voit, tuo juotavaa ja tyynyjä yms. että tilanne on mukava ja rento. ehkä hartiahierontaa ja henkistä tukemista ja kannustamista. Tee selväksi ettei ole pakko jos ei onnistu ja että jo yritys riittää jne :) Ja että vauvasta tulee terve jne vaikka joisi rintamaitoa! Jos ei auta noi keinot sitten kannattaa vakavasti puhua että ehkä on vauvan parasta että ei yritetä väkisin. Muistuta että äiti ei ole tehnyt huonosti, hän on hyvä äiti ja yrittänyt parhaansa ja se riittää, vauvallekin hyvä äiti kun ei väkisin aja itseään loppuun :)

muoks ja niin tietty neuvolaan on hyvä olla yhteydessä asian tiimoilta myös, että tarvittaessa saa ammattiapua :)

mitä jos sinä keskustelisit tästä neuvolassa tai jossain muualla sillä voit auttaa häntä , masennukseen on hyvä saada apu ennenkuin oikein pahaksi menee tai liian myöhäistä,olet kaikkein suurin tuki vaimolles joten tee asialle jotain vaikka hän ei hyväksykkään sitä, yrittää vain olla vahva eikä tunnusta oikeaa tilaansa,paremoi nyt kuin se että tilanne oikein paha

olin masentunut, mutta enemmän minua olisi masentanut jos olisin epäonnistunut imetyksessä omasta mielentilastani johtuen... eli jos imetys on noin arka paikka myös sinun lapsesi äidille, niin tue, rohkaise ja kehu, kuinka hienosti hän hoitaa lasta ja imettää... ja sano, että aina ei ole pakko jaksa, että sitten kun ei jaksa niin pitää sanoa, ja sit pääsee tuulettuun ja iskä hoitaa lasta... onko äitikavereita? sosiaalista verkostoa? ne on luotava jos ei ole.

ehkä mä olen hölmö kun kuntelen hänet , enkä kertakan vielä sanonut mitään neuvolasta hänen masennuksesta,kun se jatkuu jo puol vuotta ja mun mielestäni puoli vuotta imetystä on jo hyvää.Mut vaimo sanoi että me erotetaan jos mä kerron neuvolassa,voiko hän olla tosissa?

Alkuperäinen kirjoittaja ihanan prinsessan iskä:
ehkä mä olen hölmö kun kuntelen hänet , enkä kertakan vielä sanonut mitään neuvolasta hänen masennuksesta,kun se jatkuu jo puol vuotta ja mun mielestäni puoli vuotta imetystä on jo hyvää.Mut vaimo sanoi että me erotetaan jos mä kerron neuvolassa,voiko hän olla tosissa?

ehkä vaimo koittaa pitää kulissia yllä. Jos masennus vaan pahenee niin hän ei ymmärrä edes omaa parastaan =saada apua.

Teillä on kunnon keskustelun paikka. Kerro että ero ei auta siihen masennukseen mitenkään. Hänen ja vauvan parhaaksi on että äiti hoidetaan. Äiti tajuaa sen itse ehkä vasta kun on päässyt masennuksesta yli. tuskin hän kestäisi eroa tuohon päälle vielä ja sekin kannattaa hänelle kertoa. Voit sanoa että jos ei vaimo ite kerro niin sinä kerrot koska ajattelet LAPSENNE parasta. Ja kunnon keskustelu asiasta ensin. syvällinen keskustelu rauhalliseen aikaan.

voit käydä neuvolassa keskustelemassa luottamuksellisesti, ei vaimosi tarvitse tietää että olet puhunut neuvolassa, niillä vaitiolo,ja jo vaimosiki kannalta ois hyvä että menet neuvolaan keskustelemaan niin he osaavat seurata häntä siellä,

Vielä......Mun pitäis joka kerta kun tulen töistä kunnella kaikki paha mitä hän on lukenut netistä,häntä masentaa jopa niin pienet asiat hänestä tunttu pahalta kaikki mitä hän on tehnyt joskus raskauden tai imetyksen aikana väärin,eli lapsi on hänen pakkoajatus

Vielä......Mun pitäis joka kerta kun tulen töistä kunnella kaikki paha mitä hän on lukenut netistä,häntä masentaa jopa niin pienet asiat hänestä tunttu pahalta kaikki mitä hän on tehnyt joskus raskauden tai imetyksen aikana väärin,eli lapsi on hänen pakkoajatus

hänellä taitaa olla muutakin kuin ihan masennus. siis jonkinlainen pakkomielle. tuo väsyttää sinutkin jo. Joku ehdotti hyvin. käy neuvolassa juttelemassa. he eivät saa kertoa vaimollesi että olet kertonut. heillä on vaitiolovelvollisuus. he voivat pikkuhiljaa alkaa "huomaamaan" masennuksen merkkejä ja laittaa masennuskaavaketta jne. vaimollesi ja korostaa sitä että apua voi saada ja se on luottamuksellista. Älä kerro vaimolle että kerrot neuvolaan. Hän tosian taitaa tarvita ammattiapua. ehkä jonain päivänä hän vielä on tyytyväinen että asia tuli hoidettua :)

hae apua hänelle, odotatko että joku päivä tulet töistä on edessäsi karmea näky,jos rakastat häntä hae apua hänelle, täällä neuvottu sinua, enempään me emme täällä pysty auttamaan, ohjaimet nyt sinulla , joten toimi.jo lapsesikin tähden.

tää tuntuu jo provolta mut jos näin ei ole niin sivusta seuranneena sukulaisen synnytyksen jälkeisen masennuksen nähneenä sinuna isä menisin jo juttelemaan neuvolaan ennenkuin lapsesi äiti yrittää itsemurhaa! Kun siinä vaiheessa noinkin voi käydä. Tässä perheessä isä jäi sairaslomalle töistä kun äiti oli sairaalassa hoidossa. Mut yleensä toi kyl ilmenee niin että äiti ei jaksa tehdä yhtään mitään voihan sit olla toisessakin muodossa niitä joo. Itse olen luultavasti masentunut mut aika heikosti kyllä siitä muille kerron teille nyt ensimmäisenä. Tosin lapsikin jo kohta kolme. Mutta niissä neuvolan testeissä kyn yritetään kartoittaa niil kysely lappusilla ni kyllä niistä osaa valita sen oikean vastauksen jos vähäänkään haluaa peittää sitä masentuneisuutta!

mä sanoi hänelle mitä jos sä teet itsemurhaa(Mä pelkän)mut hän vastasi että ,,Oletko sä hullu,, vaikka kerran hän sanoi että ,,olen niin huono äiti että parempi jos mä kuolen,,

mä sanoi hänelle mitä jos sä teet itsemurhaa(Mä pelkän)mut hän vastasi että ,,Oletko sä hullu,, vaikka kerran hän sanoi että ,,olen niin huono äiti että parempi jos mä kuolen,,

Mene heti huomenna hakemaan apua älä kuuntele vaimoasi vaan teet nyt sen minkä voit estääksesi pahemman! Äiti ei välttämättä itse ymmärrä omaa tilaansa!

Yhteistyössä