Vaimo vs mies koira-asiassa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tulipa vielä mieleen ystäväni jonka mies ei halunnut kolmatta koiraa, mutta mies lopulta suostui kunhan koira ei pure, eikä kuseksi sisälle.

Koira tuli ja se puri ja kusi sisälle. Nyt tuo koira on 5v eikä se enää pure (paitsi vieraita saattaa napata), mutta se silloin tällöin edelleen merkkaa sisälle.

Nyt ystävä haaveilee neljännestä koirasta...mies ei sattuneesta syystä tuostu.

En voisi miestäni pakottaa ottamaan kotiinsa koiraa ellei itse haluaisi. Meillä on kaikki lemmikit tulleet molempien tahdosta ja siksi molemmat niitä hoitaa. Molemmat maksaa ell-kulut tai leikkaukset ja lähtee keskellä yötä viemään ripuloivaa elikkoa ulos eikä vastuu ole vain toisella.
Ja se on molempien vika kun on tultu kotiin ja sohva on paloina ja vaahtomuovit vastassa eteisessä.
Elävä olento on aina elävä olento ja sitä mahdotonta ennustaa kuinka kiltti,karvaton tai terve se on.
Ja se elukka ärsyttää koko perhettä kun on sillä tuulella. :saint:

No täähän on mielenkiintonen ketju. Ap on nyt halunnut vain sellasia kommentteja, että "ota vaan se koira, ei haittaa vaikka mies ei halua"... Ja nyt joutuukin vänkäämään kun täältä tulee järkipuhetta :laugh: Ei mikään hyvä homma, jos toinen ei halua. Koira on PERHEENjäsen!

Eläimestä on vastuuta ja riesaa ihan koko perheelle, riippumatta siitä kuka sen ulkoiluttaa ja ruokkii. Varsinkin koira on eläin joka ei mene noin vain kaappiin odottamaan kun sitä ei haluta katsella, se on ja pysyy koko elämänsä siinä nenän edessä halusi tai ei. Kotiteatteri nyt on aika pieni paha jopa 15 vuotta elävään eläimeen verrattuna joka pitää päivittäin ulkoiluttaa monta kertaa, ruokkia, hoitaa, huoltaa, kouluttaa..

Ja en ole mikään eläintenvihaaja, meilläkin on kaksi koiraa, siksi tiedänkin miten paljon voi välillä ärsyttää vaikka ne on ihan yhteisymmärryksessä hankittu. Joskus vaan toivoisi että niistä saisi viikon vapaata.

Ei ole oikein hankkia kalliita laitteita ilman toisen suostumusta, ellei ole hyvin selkeästi "sun" ja "mun" rahat joista ei toinen osapuoli joudu maksamaan, mutta eläin on täydellisen eri asia, enkä voisi koskaan kuvitella että meille tulisi yhtään eläintä mitä molemmat ei yhtälailla halua. Sä et missään nimessä voi luvata että aina ja ikuisesti yksin hoidat sen eläimen niin ettei mies joudu sitä katselemaan. Haluatko ihan oikeasti valita koiran miehen edelle? Voi nimittäin hyvinkin olla että ero tulee jos sä vain otat hurtan ja siitä alkaa vuosien tappelu (ellei mies lähde heti). Lapsellinen "mä haluun" sivuun ja mieti ihan oikeasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Haluatko ihan oikeasti valita koiran miehen edelle? Voi nimittäin hyvinkin olla että ero tulee jos sä vain otat hurtan ja siitä alkaa vuosien tappelu (ellei mies lähde heti). Lapsellinen "mä haluun" sivuun ja mieti ihan oikeasti.
Ideaalitilannehan olisi se, ettei valintaa joudu tekemään. Mutta minä esim. olen niin kissarakas, etten usko että suhteesta tulisi mitään jos mies inhoaa kissoja ja niiden hankinnasta ei voisi edes keskustella. Sen verran on jotkut asiat tärkeitä. Minusta ap ei ole mitenkään "mä haluun" vaan kyse on tosiaan hänen unelmastaan, jota hän on suunnitellut vuosikausia. Jos puoliso tuon unelman yksipuolisesti lyttää ilman mitään järkeviä perusteluita tai asiasta keskustelua, on mielestäni myös toimittu todella väärin. Vaikka koirasta on vaivaa ja sitä ei tosiaan ehkä kannata ottaa sitä inhoavan miehen riesaksi, on minusta myös sen toisen puoliskon suhteessa joustettava.

Puolison harrastukset monestikin aiheuttavat riesaa ja vaivaa, joskus ihan eroon asti. Jotkut ihmiset hyväksyvät toisten ryyppyreissuja, jotkut eivät. Peruste, ettei lemmikin ottoa voi verrata mihinkään muuhun koska kyseessä on elävä olento ei ole täysin vedenpitävä. Jos koiralla on yksi omistaja, joka sille omistautuu ja pitää siitä huolta, ei ole mitään syytä olettaa että koira kärsisi, vaikka ukko ei nostaisi sormeakaan sen hyväksi. Vai onko koiran ottaminen kielletty yksinäisiltä ihmisiltä?

Nuo aikaisemmat esimerkit miehen jatkuvasta vittuilusta tai paskaisesti nauramisesta kun nainen ulkoiluttaa koiraansa 40 asteen kuumessa ei todellakaan kerro siitä, ettei koiraa olisi tullut ottaa, vaan nimenomaan siitä, että sitä miestä ei olisi koskaan tullut ottaa. Ap:n tapauksessa mies ei ehkä ole totaalinen mulkku ja loppujen lopuksi voisi olla ehkä parempikin pysyä vain miehen kanssa koirattomana, mutta minusta se ratkaisu kaikkeen ei ole aina: "jos toinen ei halua niin sitten ei tehdä". Kuinka pitkälle tuota ohjetta voi venyttää? Missä välissä sen kieltävän osapuolen tulee joustaa ja vihdoin ja viimein tehdä jotain vai eikö ikinä? Ja riittääkö perusteluiksi aina "siksi" tai "en halua".

Vaikea asia tuo. Meillä minä halusin koiraa ja mies empi kovin. Lopulta suostui, mutta ei innoissaan ollut. Meillä vain on yhdessä sovittu joskus, että toiselta ei voi kieltää asioita, joita kovasti toivoo. Miehellä on oma musiikkiharrastuksensa. Minulle koira on todella tärkeä. On siitä oma vaivansa ja nyt pieniä ongelmia muuton seuraksena tulleen eroahdistuksen vuoksi. Kuitenkin koira on mulle sellainen voimavara ja ilo ja se on sellainen minun oma juttuni.

Onko teidän mahdollista ottaa joltain tutulta hoitokoiraa? Voisi mies vaikka ihastuakin karvaturriin ja suostua oman hankintaan.

Minä olen sitä mieltä kuin moni muukiin täällä, että eläintä ei pidä ottaa ellei kumppani hyväksy sitä. Se tietysti saattaisi muuttaa asiaa, jos koira tosiaan olisi ns. pihakoira. Muuten mies joutuu elämään sen kanssa, että koira pyörii jaloissa joka ikinen päivä, mahdollisesti karvastaa paikat, ripuloi ja oksentaa sisälle kipeänä ollessaan, herättelee öisin jne. On väärin pakottaa ketään sellaiseen. Minusta tämä lemmikkikysymys kuuluu oikeastaan niihin asioihin, jotka olisi hyvä keskustella selviksi ennen yhteen muuttamista, että jos toinen sattuisi haluamaan lemmikin, niin miten toinen suhtautuu. Sitten voisi päättää onko se yhteen menon este.

Meillä miehellä oli ennestään kaksi borderia ennen kuin me tutustuimme. Luulin etukäteen että minulla on suhteellisen neutraali suhtautuminen koiriin, mutta noista on jatkuvasti niin paljon vaivaa, että olen lähes päivittäin hirveän potutuksen vallassa. Mies lupasi että vastaa koirien hoidosta yksin, mutta käytännössä minä hoidan vähintään puolet kaikesta, enimmillään lähes kaiken, vaikka en todellakaan tahtoisi. Se nyt vaan menee niin, että se kumpi tulee ensin töistä kotiin, joutuu antamaan koirille ruuan ja viemään lenkille, kun koirille tulee joka tapauksessa pitkät pissatusvälit työpäivien aikana. Mies tarvitsee enemmän unta kuin minä, joten minä olen se joka nousee viikonloppuaamuisin aikaisemmin sängystä, käy vain hätäisesti suihkussa ja vie koirat ulos. Kanttini ei kerta kaikkiaan kestä jäädä sänkyyn makoilemaan, kun inhoan niin pissalätäköitä lattioilla ja valumajälkiä seinillä. Kyllä se sängyssä loikoilu maistuisi minullekin, mutta tämä nyt vaan näyttää olevan kohtaloni, jota en ole saanut itse valita. Miehelläni on myös joka talvi paha kaamosmasennus kuukausikaupalla ja koirat jäisivät todella huonolle hoidolle, jos minä en ulkoiluttaisi niitä. Tuntuu katkeralta lenkittää monta kertaa päivässä koiria, joita en missään tapauksessa olisi itse halunnut. Harmittaa varsinkin nyt kun olen raskaana ja minun pitäisi levätä mahdollisimman paljon ennenaikaisten supistusten takia, mutta pakko mikä pakko -heti kun olen päässyt töistä ja saanut puuskutettua raput ylös, niin ei muuta kuin takaisin ulos. Kyllä siinä sydän pamppailee ja tuskanhikeä pukkaa, mutta vaihtoehtoja ei tunnut olevan. Siitä tulee tosi mielenkiintoista kun vauva keväällä syntyy, niin miten minä selviän rapuista ja vaunujen hausta pyörävarastosta vauvan ja kahden tempoilevan koiran kanssa, mutta valinnan varaa ei varmaan silloinkaan ole, joko menen tai menen tai katson kun koirat kärsivät. Meillä on karvaa ihan joka paikassa, toinen koira keksii välillä hakata tassulla makuuhuoneen ovea yöllä, mihin minä herään, mutta mies ei. Koirat eivät periaatteessa hauku, mutta jos keskellä yöllä kuuluu jotain outoa ääntä, saamme haukkuherätyksen. Mies siivoaa periaatteessa aina satunnaiset ripulit, kuset ja oksennukset lattioilta, mutta käytännössä minun on pakko siivota, jos mies on poissa kotoa ja on paskottu keittiön tai suihkun lattialle, eikä nyt muutenkaan sen paskanhajun kanssa pysty montaa tuntia elämään. Me emme voi matkustella koskaan, emme voi mennä edes risteilylle tai lyhyelle yhden yön kaupunkilomalle, koska meillä ei ole tällä seudulla ketään tuttua koirista pitävää kaveria tai sukulaista, joka suostuisi ottamaan kaksi ylivilkasta koiraa hoitoon. Kerran veimme koirat hoitolaan, mutta toinen niistä oli niin kuoleman kielissä sieltä tullessaan (oli ihan säikky ja läähätti loppupäivän, ripuloi kolme päivää), että jopa minäkin olin sitä mieltä ettei ikinä enää sinne.

Että semmoista... Minä alistun tähän, koska miehellä oli koirat jo ennen minun tuloani perheeseen. Jos mieheni olisi ottanut koirat avioliittomme aikana vaikka minä olisin vastustanut asiaa, niin varmaan olisin lähtenyt ovet paukkuen! Mieheni on sellainen (aamu-uninen ja aina paitsi loma-aikoina on jotain masennusta tai burn-outia ettei jaksa mitään ylimääräistä), että hänen ei missään tapauksessa olisi kannattanut koskaan ottaa koiria, eikä varsinkaan noin vilkasta rotua, mutta kun on ne ottanut, minä saan kärsiä siitä. Se on kerta kaikkiaan väärin, enkä toivo tällaista kenellekään!

Jopas tuli pitkä vuodatus, sitä se katkeruus teettää;) Sulkeiden paikalle ilmaantuneet hymiöt eivät ole tarkoituksellisia, en tiedä miksi se puukkaa tuommoisia tuonne väliin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Kumpi voittaa, menee jännäksi. Eli, minä, vaimo, haluaisin koiran, olen niin eläinrakas ihminen, ja lapsuuden kodissani on ollut aina paljon eläimiä, sekä koiria että kissoja. No, mies laittaa vastaan, ei ole kuulemma aikaa ja hän ei ala käyttää kusella. No, kun ei tarvitsisikaan, ja minulla kyllä on aikaa koiralle! Pitääkö perheessä siis kaiken, IHAN KAIKEN mennä niin, että molemmille sopii?? Tiedän, että koira on iso hankinta, eikä mikään heräteosto, mutta tätä on harkittu, siis minä olen harkinnut, mies ei suostu edes neuvottelemaan.

Pitää mennä, ainakin tämän koira-asian.
Se on ( tai ainakin sen pitäisi olla ) niin iso juttu, että en missään tapauksessa ottaisi mitään lemmikkiä, jos kumppanini olisi sitä vastaan. Siitä voi koitua teille monent tappelut ja sille eläimellekin kuuluu oikeus päästä perheeseen kaikkien hyväksymänä.

Siirrä nyt ap tuota koiran hankintaa, niin kauan, kunnes mies ehkä joskus siihen suostuu ITSE VAPAAEHTOISESTI, MUTTA älä ota koiraa (tai mitään muutakaan eläintä ) tuohon tilanteeseen!

Alkuperäinen kirjoittaja Enpä leikkisi tulella:
Minä olen sitä mieltä kuin moni muukiin täällä, että eläintä ei pidä ottaa ellei kumppani hyväksy sitä. Se tietysti saattaisi muuttaa asiaa, jos koira tosiaan olisi ns. pihakoira. Muuten mies joutuu elämään sen kanssa, että koira pyörii jaloissa joka ikinen päivä, mahdollisesti karvastaa paikat, ripuloi ja oksentaa sisälle kipeänä ollessaan, herättelee öisin jne. On väärin pakottaa ketään sellaiseen. Minusta tämä lemmikkikysymys kuuluu oikeastaan niihin asioihin, jotka olisi hyvä keskustella selviksi ennen yhteen muuttamista, että jos toinen sattuisi haluamaan lemmikin, niin miten toinen suhtautuu. Sitten voisi päättää onko se yhteen menon este.

Meillä miehellä oli ennestään kaksi borderia ennen kuin me tutustuimme. Luulin etukäteen että minulla on suhteellisen neutraali suhtautuminen koiriin, mutta noista on jatkuvasti niin paljon vaivaa, että olen lähes päivittäin hirveän potutuksen vallassa. Mies lupasi että vastaa koirien hoidosta yksin, mutta käytännössä minä hoidan vähintään puolet kaikesta, enimmillään lähes kaiken, vaikka en todellakaan tahtoisi. Se nyt vaan menee niin, että se kumpi tulee ensin töistä kotiin, joutuu antamaan koirille ruuan ja viemään lenkille, kun koirille tulee joka tapauksessa pitkät pissatusvälit työpäivien aikana. Mies tarvitsee enemmän unta kuin minä, joten minä olen se joka nousee viikonloppuaamuisin aikaisemmin sängystä, käy vain hätäisesti suihkussa ja vie koirat ulos. Kanttini ei kerta kaikkiaan kestä jäädä sänkyyn makoilemaan, kun inhoan niin pissalätäköitä lattioilla ja valumajälkiä seinillä. Kyllä se sängyssä loikoilu maistuisi minullekin, mutta tämä nyt vaan näyttää olevan kohtaloni, jota en ole saanut itse valita. Miehelläni on myös joka talvi paha kaamosmasennus kuukausikaupalla ja koirat jäisivät todella huonolle hoidolle, jos minä en ulkoiluttaisi niitä. Tuntuu katkeralta lenkittää monta kertaa päivässä koiria, joita en missään tapauksessa olisi itse halunnut. Harmittaa varsinkin nyt kun olen raskaana ja minun pitäisi levätä mahdollisimman paljon ennenaikaisten supistusten takia, mutta pakko mikä pakko -heti kun olen päässyt töistä ja saanut puuskutettua raput ylös, niin ei muuta kuin takaisin ulos. Kyllä siinä sydän pamppailee ja tuskanhikeä pukkaa, mutta vaihtoehtoja ei tunnut olevan. Siitä tulee tosi mielenkiintoista kun vauva keväällä syntyy, niin miten minä selviän rapuista ja vaunujen hausta pyörävarastosta vauvan ja kahden tempoilevan koiran kanssa, mutta valinnan varaa ei varmaan silloinkaan ole, joko menen tai menen tai katson kun koirat kärsivät. Meillä on karvaa ihan joka paikassa, toinen koira keksii välillä hakata tassulla makuuhuoneen ovea yöllä, mihin minä herään, mutta mies ei. Koirat eivät periaatteessa hauku, mutta jos keskellä yöllä kuuluu jotain outoa ääntä, saamme haukkuherätyksen. Mies siivoaa periaatteessa aina satunnaiset ripulit, kuset ja oksennukset lattioilta, mutta käytännössä minun on pakko siivota, jos mies on poissa kotoa ja on paskottu keittiön tai suihkun lattialle, eikä nyt muutenkaan sen paskanhajun kanssa pysty montaa tuntia elämään. Me emme voi matkustella koskaan, emme voi mennä edes risteilylle tai lyhyelle yhden yön kaupunkilomalle, koska meillä ei ole tällä seudulla ketään tuttua koirista pitävää kaveria tai sukulaista, joka suostuisi ottamaan kaksi ylivilkasta koiraa hoitoon. Kerran veimme koirat hoitolaan, mutta toinen niistä oli niin kuoleman kielissä sieltä tullessaan (oli ihan säikky ja läähätti loppupäivän, ripuloi kolme päivää), että jopa minäkin olin sitä mieltä ettei ikinä enää sinne.

Että semmoista... Minä alistun tähän, koska miehellä oli koirat jo ennen minun tuloani perheeseen. Jos mieheni olisi ottanut koirat avioliittomme aikana vaikka minä olisin vastustanut asiaa, niin varmaan olisin lähtenyt ovet paukkuen! Mieheni on sellainen (aamu-uninen ja aina paitsi loma-aikoina on jotain masennusta tai burn-outia ettei jaksa mitään ylimääräistä), että hänen ei missään tapauksessa olisi kannattanut koskaan ottaa koiria, eikä varsinkaan noin vilkasta rotua, mutta kun on ne ottanut, minä saan kärsiä siitä. Se on kerta kaikkiaan väärin, enkä toivo tällaista kenellekään!

Mies siis kärsii väsymyksestä eikä jaksa hoitaa koiria ja siitä seuraa se, että sinä kärsit, koska joudut hoitaan koiria ja koiratkin kärsii, kun sinä varmaankaan et niistä hirveästi tykkää eikä mies jaksa tykätä ja harrastaa. Kannattaisiko nyt ottaa keskustelun paikka miehen kanssa ja kylmästi sanoa, että jos ei mies koiria halua hoitaa niin sitten koirat annetaan sellaiseen kotiin, josta niistä välitetään. Kaikki teidän perheessä kärsivät. Miehesi on typerys ja niin sinäkin, kun hyväksyt miehesi laiskottelun ja välinpitämättömyyden koiria kohtaan.

Tuo katti osaa avata ovet joten koskaan ei voida esim. nukkua ovi kiinni sillä jos katti päättää tulla makkariin niin sehän tulee. Nuku siinä sitten päikkäreitä kun mies hoitaa lapsia...ei siinä metelissä nuku erkkikään jos pitää pitää ovi auki.

Käännä kahvat ympäri, niin että ovi aukeaa kahvaa nostamalla. Viiden minuutin työ ja loppu iäksi yöunet

Tuollaiset lemmikki-asiat kannattaa tehdä selväksi jo suhteen alussa... kun aloimme seurustelemaan, minulla ei ollut mitään eläimiä, muta tein miehelle selväksi että joku päivä haluan ja tulen ottamaan kissan tai 2. Nyt olenkin ottanut kun muutettiin isompaan asuntoon. Minä ne pääasiassa hoidan mutta jos olen vaikka kipea niin voin luottaa että mies esim. ruokkii katit.

Haha, kun minä aikoinaan aoin haluta kissaa, tottakai kysyin mieheltä että käykö. Tämä sanoi ei. Seuraavana päivänä hain meille kaksi kissaa. Ei tullut eroa eikä sen kummempia riitoja, itse kun elukkani hoidin. Kyllähän näissä asioissa miehen mielipiteen voi kysyä mutta merkitystä sillä ei ole. XD

Ero tuli kymmenen vuoden jälkeen ihan muista syistä. Sittemmin hankin sinkkuna ollessani koiran, josta nykyinen ukko erehtyi alkaa mankua luopumaan, totesin hänelle kylmästi että siinä on ovi, jos täältä joku lähtee niin se olet sinä eikä koira.
Eipähän tuo lähtenyt, mutta vapaa on edelleen menemään jos ei koiran kanssa samaan taloon mahdu.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Ruoka ei maksais meille mitään, koska serkkuni on töissä eläintarvikeliikkeessä ja antaa sieltä ainakin melkein ilmaset muonat (omistaa siis liikkeen).

Onkohan ap kysynyt tältä serkulta, haluaako tämä kustantaa sukulaisen lemmikin ruokinnan seuraavat 10 vuotta, tai ainakin tinkiä oman firmansa katteista jotta serkku pääsee halvemmalla?? Eiköhän kannata lähteä siitä, että kukin kustantaa ihan itse omat harrastuksensa, eikä oleta automaattisesti olevansa oikeutettu siipeilyyn. Jos mulla olis noin härskejä sukulaisia, niin tasan loppuisi auttamishalut aika lyhyeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Hankala se on yhden ihmisen koiraa hoitaa. Aina tulee tilanteita että tarvitsisi jonkun apua syöttämisessä, ulkoiluttamisessa tai jossain muussa. Ja jos pariskunnan toinen osapuoli on tehnyt asian selväksi ettei osallistu niin aika noloa se on käydä naapuria kysymässä syöttämään vaikka toinen olisi kotona.

Tää on muuten totta, sama asia lapsissa. Mutta toisaalta, esim minulla on ystäviä ja sukulaisia jotka hoitavat niin lapsia kuin koiriakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Enpä leikkisi tulella:
Jopas tuli pitkä vuodatus, sitä se katkeruus teettää;) Sulkeiden paikalle ilmaantuneet hymiöt eivät ole tarkoituksellisia, en tiedä miksi se puukkaa tuommoisia tuonne väliin.

Laita rotanmyrkkyä koiranruokiin ja sano että söivät pihalla jotain outoa ojasta...
Tai sitten suostuttele miehesi luopumaan koirista myymällä ne pois. Ihan oman mielenrauhasi takia. Sekä koirien elämänlaadun.

Ap:lle, olitkos ajatellut kuka rakentaa tarhan koiralle, tokkopa ukkos kovin vapaaehtoisesti rupeaa tarhaa rakentamaan, jos ei kerta koiraa halua!? Lisäksi saat varata n. 1000 euroo tarhan tekoa varten, jos itse osaat tehdä ja tonni lisää, jos teetät työn alkopuolisella! Vetokoiran ylläpito ei ole kaikkein edullisinta, jo pelkästään harrastusvälineet maksaa paljon, jos taas pelkän ulkonäön vuoksi vetokoiraa ole haaveilemassa, niin unohda vetokoirat ja hanki itsellesi leikkikoira!

mulla menee ainakin koiratkin miehen edelle. Rakastan miestäni mutta jos pitää valita kumpi lähtee niin kyllä se ukko on. Olen sen verran eläinrakas ja olen omistanut 10 vuoden ajan koiria ja nyt on tullut tilanne että mies vaatii tulevan lapsen takia luopua eläimistä ja enkä ikinä niitä saisi enään ottaa?! Kyllä kerran pakkasin jo tavaranikin ja sanoin että eläinten mukana lähden myös minä, en vain voi elää ilman niitä. Jos mies ei hyväksy minua sellaisena kun olen niin ehkä ei ole tarkoitus että olemme sitten yhdessä. minulle lapsi ei ole mikään syy antaa eläimiä pois, ei todellakaan.

Yhteistyössä