Vaimo, akka vai muija? Miksi avovaimoa pitäisi kutsua?

Hyi helvetti, jos mua sanottas emännäksi, muijaksi, akaksi, meidän äiteeksi tms niin turpaan tulisi ja lujaa. Samate nää väkisin väännetyt vaimokkeet ja avokit särähtää korvaan. Avokki tai vaimoke en tosin ole ollut enää reiluun 20 vuoteen.

Etunimi on ihan hyvä. Jos on pakko jollain tavalla tuoda esille suhteen laatu, vaimo kelpaa mainiosti.

Hyi helvetti, jos mua sanottas emännäksi, muijaksi, akaksi, meidän äiteeksi tms niin turpaan tulisi ja lujaa. Samate nää väkisin väännetyt vaimokkeet ja avokit särähtää korvaan. Avokki tai vaimoke en tosin ole ollut enää reiluun 20 vuoteen.

Etunimi on ihan hyvä. Jos on pakko jollain tavalla tuoda esille suhteen laatu, vaimo kelpaa mainiosti.

luulen että mullekki tulis nekkuun jos sanoisin emännäksi, muija läpällä heitettynä saattas ehkä mennä läpi

Alkuperäinen kirjoittaja sähköpaimenkoira harmaana;29722938:
Olen pyrkinyt opettamaan äijäni käyttämään ilmaisua "akka perkele", paino mieluiten jälkimmäisellä sanalla.

Haha! Meillä sama! :D Ja mies on "Miääs JUMAALAUTA".

Akka, muija, emäntä, ämmä, nää on kaikki vanhojen naisten nimityksiä. Joku sanoo vaimoaan mammaksikin.

Onneks mua ei kutsuta tollasilla nimillä, en oo mikään tantta jota saa nimitellä ja halveksua.

Alkuperäinen kirjoittaja älä kehtaa;29723719:
Okei, hämmästyin vain, kun et yleensä noin mauttomia kirjoittele.

Turpaan voi antaa myös verbaalisesti, lyömisestä tai fyysisestä väkivallasta en maininnut sanallakaan. Termi "tulee turpaan" kuulostaa tässä yhteydessä tehokkaamalta kuin "kyllä mä mököttäisin pitkän aikaa".

Mies kutsui avovaimoksi tai vaimoksi, kun oltiin avoliitossa. Moni miehen kaveri kutsuu avopuolisoitaan vaimokkeeksi tai emännäksi. Minä en haluaisi tulla kutsutuksi emännäksi ja akaksi, ämmäksi, eukoksi tai muijaksi olisi turha nimittää -en tunnistaisi itseäni.

Meillä taidetaan tylsästi sanoa vain mies ja nainen. En osais alkaa mitää hölmöjä kutsumanimiä käyttämään, etenkään kun suurin osa on jotenkin negatiivisen sävyisiä.
Avo ois ehkä kans toimiva. Ja tietysti nimelläkin voi kutsua.

Mutta usein kuulen et mies puhuu puhelimes kavereilleen ja kutsuu minua "mun nainen..." tai "tuo nainen..." tms.

Yhteistyössä