Vaimo aina kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bazaar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

bazaar

Vieras
Kertokaahan ihmiset miten saisin vaimon liikkeelle neljän seinän sisältä, edes välillä? Tuntuu, että hän on tyystin jämähtänyt kotiin ja vaikka onkin mukavaa, että hän on paljon kotona, niin ei siellä tarvitsisi nyt ihan koko aikaa kökkiä. Hän ei oikeastaan harrasta mitään, varsinkaan raskauden jälkeen, eikä hänellä ole omia kavereitakaan ketä voisi tavata. Lähimmät ystävät hänellä ovat netissä, joihin pidetään yhteyttä sohvalla fb:n kautta.

Älkää nyt ymmärtäkö väärin, pidän kyllä kovasti hänen seurastaan, mutta olisi mukava saada hengähdystauko kotona, yksin, edes pari tuntia viikossa. Käymme molemmat töissä ja työmatkan takia lähden töihin ennen häntä ja palaan kotiin hänen jälkeensä. Hoidan kauppareissut ja vapaa-ajalla tapaan ystäviäni ja harrastan muutaman tunnin viikossa. Saan siis kyllä riittämiin muiden ihmisten seuraa, mutta tiedän kotiin lähtiessäni, että ei ole mitään syytä soittaa "Hei, oletko kotona?" kun siellä se kuitenkin on. Kotona. Kuten aina.

Aihe on vähän hankala ottaa puheeksi kun en haluaisi häntä loukata, mutta voiko raskaana olevalla naisella olla elämää työn ja kodin ulkopuolella?

no se näkyy olevan niin, että aika usein se nainen jämähtää sinne kotiin. jos on raskaana ei taida jaksaa lähteä työpäivän jälkeen mihinkään tai sitten haluaa olla kotona sen lapsen kanssa. tuosta kirjoituksesta ei saanut oikein selvää, että onko raskaana kun ensin luki että raskauden jälkeen.
Mutta oli miten oli, niin et sä häntä väkisinkään voi ulos ajaa, koska koti on myös hänen.

Taikasanat ovat tässä, sanot vaimollesi: Minä hoidan lapsen, mene sinä käymään vähän kaupungilla shoppailemassa.

Jos oletat että vaimosi veisi lapset mukanaan, niin on muuten tosi paljon helpompaa olla lasten kanssa kotona kuin jossain reissun päällä.

• Tykkää
Reactions: petite
No en minäkään jaksanut käydä raskauden jälkeen yhtään missään. Pikainen kauppareissukin tuntui tosi rasittavalta. Jos mies joskus katsoi vauvaa, niin käytin taatusti sen ajan nukkumiseen. Ei väsynyt ja univelkainen ihminen jaksa mitään ylimääräisiä menoja.

Nyt lapset ovat jo isompia, esikoinen on ekaluokkalainen, mutten edelleenkään hingu kodin ulkopuolisiin harrastuksiin. Työpäivän jälkeen kotona odottaa toinen työpäivä. Lapset tarvitsevat ruokaa, puhtaita vaatteita, seuraa, asioiden hoitamista, harrastuksiin kuskaamista jne. Olisin todella onnellinen, jos minun ei tarvitsisi työpäivän jälkeen enää poistua kotoa.

Eli siis vaimo on nyt raskaana eikä ole muita lapsia? Raskauksia on erilaisia ja kun käy vielä töissä niin ei todellakaan välttämättä jaksa käydä missään. Raskauteen kun kuuluu väsymys, huonovointisuus ja erilaiset kivut. Itse olin energisimmilläni loppuraskaudesta, mut sitten tietty ison mahan kanssa lyllertäminen vähän rajoitti menojalkaa. Joku raskausjooga vois olla kiva ja hyödyllinen harrastus vaimollesi jos paikkakunnallanne sellaista on.

• Tykkää
Reactions: misStar
Alkuperäinen kirjoittaja Minni:)Joku raskausjooga vois olla kiva ja hyödyllinen harrastus vaimollesi jos paikkakunnallanne sellaista on.[/QUOTE:
Mahtaako se vaimokaan pakottaa miestään johonkin tiettyihin harrastuksiin tai asioihin, jos tämä ei itse tahdo? Miksi edes pitäisi? Jos niin toimiin, niin saa parisuhteen aika nopeasti kuralle.

[QUOTE="Senni";27811435]Mahtaako se vaimokaan pakottaa miestään johonkin tiettyihin harrastuksiin tai asioihin, jos tämä ei itse tahdo? Miksi edes pitäisi? Jos niin toimiin, niin saa parisuhteen aika nopeasti kuralle.[/QUOTE]

Eihän tässä kukaan pakottamisesta ole puhunut.

No mihin sen vaimon pitäs mennä yksin? Jos ei kerta ystäviä ole. Mahtaako koskaan ollu vai mikä ne on vieny? Viisaampaa olisi olla vaimolle tukena ja ystävänä kun koittaa punkea häntä harrastamaan, se kun ei yksin ole kivaa. Toki sieltä saattas kamu löytyä, mut lähtemisen kynnys voi olla korkea.

[QUOTE="Senni";27811445]Kyllä minusta ainakin tuntuisi painostamiselta, jos mies alkaisi minulle ehdotella jotain harrastusta tai kotoa pois lähtemistä.[/QUOTE]

Riippuu miten asian esittää. Eihän sitä tarvi töksäyttää et "sun pitäs keksii joku harrastus." Voi homman esittää hienovaraisestikin. Vaikka keskustelun yhteydessä jos vaimo puhuu kivuista, väsymyksestä tai pelosta tulevaa synnytystä kohtaan voi sanoa et on kuullut tai lukenut et raskausjooga voisi auttaa. Ihan vaimon itsensä päätettävissä sitten kiinnostaako vaiko ei. En mä kokisi sellasta painostukseksi. Muutenkin jos mies suoraan sanoiskin et mulle tekis hyvää joku harrastus, niin kokisin sen huolehtimiseksi mun hyvinvoinnista, en pahastuis.

Viimeksi muokattu:
Kyllä minä ainakin toivoisin että mun mies kannustaisi minua lähtemään kotoa välillä pois, jos jämähtäisin tänne.Ei niitä ystäviä kotona olemalla löydy ja jos kohta alkaa vielä äitiyslomakin, niin olisi varmasti hyvä löytää joku äitiystävä läheltä.

Liikuntaharrastukset on helppo tapa tutustua muihin alueen naisiin, kortti lähikuntokeskukseen voisi olla kiva yllätyslahja. Jos raskaus on sujunut normaalisti, niin sieltä löytyy varmasti sopivia tunteja raskauden eri vaiheisiin. Ja tietysti seuraa.

Siis lapsi ei vielä ole syntynyt ja molemmat olette päivät töissä? Eikö sinulla ole lomapäiviä tai ylityövapaata? Ota sellainen ja vietä koko päivä kotona.

Itse olin kyllä raskausaikoina tosi väsynyt. Työpäivän jälkeen piti ottaa päiväunet ja eipä siinä ihmeitä illan aikana ehtinyt, kun piti jo mennä yöunille. Siis noi päiväunet onnistui vielä esikoista odottaessa, ei enää toisen raskauden aikana.

Mun mielestä kuulostaa jotenkin hassulta että Sulla on kaveritapaamaisia ja Sulla on harrastuksia ja Sä käyt kauppareissuilla. Miksette voisi tehdä yhdessä asioita, ota vaimo mukaan kuntosalille tai aloittakaa joku yhteinen harrastus.
Kun pääsee liikkumisen ja kotoa poislähtemisen alkuun, on paljon helpompi lähteä sitten yksinäänkin.

Ehkä raskaus väsyttää niin, ettei hän jaksa/halua käydä missään? Been there, done that.

Ei mielestäni voi oikein ketään ajaa kotoaan pois, jos kyse nimenomaan on siitä, että sinä haluaisit olla kotona yksin välillä. Voithan ehdottaa hänelle käymistä jossain, mutta jos hän ei halua, niin vähän vaikea tilanne sitten..

Miksette vaan puhu asiasta yhdessä? Joo, ei ole helppoa ottaa tuollaisia asioita esille missä toinen saattaa loukkaantua mutta kun oikealla asenteella ottaa puheeksi niin yleensä menee hyvin.
Voisit kysyä häneltä voitko auttaa häntä pääsemään alkuun liikunnassa tai muussa harrastuksessa ja hän voisi kertoa sinulle miksi hän on jumiutunut kotiin ja miksi mahdollisesti ei halua lähteä sieltä.