Väillä tuntuu, että keinot loppuu tuon viisivuotiaan kanssa! Vinkkejä mitä tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a.p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a.p"

Vieras
Ei, kyseessä ei ole ensimmäinen lapsi, isosiskonsa on myös temperemanttinen tyttö, mutta silti aivan erimaata.
Päiväkodissa ja kerhoissa on aina kehuttu, kuinka ihanan kiltti ja tottelevainen lapsi meillä on, mutta kotona tahtoo sitten näyttäytyä toinen totuus. Kun lapsi jotain päättää, kaikuu kiellot ja kehotukset kuuroille korville. Tekee mitä tahtoo, ellei sitten ihan fyysisesti joudu estämään, niinkuin usein käy. Rangaistuksina on käytössä aresti, tässä sitten vähän eri variaatioita kuinka kova aresti, lelun takavarikointi, jonkun kivan jutun kieltäminen jne.
Esim. tänään olimme ulkona, ja lapsi päättä haluta viereiseen puistoon, jonne kielsin menemästä, sillä pikkuveljensä kanssa auraamattomassa puistossa on liian hankalaa. Siis nätisti ja selkeästi perustelin, miksi ei.
Kuitenkin tyttö livahti sinne puistoon kun olimme sisälle lähdössä, ja pois saamiseen meni puoli tuntia. Normaalisti olisin napannut kainaloon ja raahannut sisälle, mutta tällä hetkellä oma kuntoni ei kestä kantaa rimpuilevaa viisivuotiasta.
Rangaistuksen tästä sai ilmanmuuta, ja tästä myös varoitin moneen otteeseen, sekä rangaistuksen tiukentumisesta.

Mä en tiedä mitä mun pitäisi tehdä, jotta tuollainen käytös loppuisi, meillä on johdomukainen kasvatus, ja selkeät rajat ja rytmit, joten niistäkään ei voi johtua.

Lapsi on kyllä jälkikäteen aina aidon katuvainen, ja itsekin kiinnittää huomiota käytökseensä, sillä oikeasti ponnistelee.

Te joilla on haastava lapsi, antakaa vinkkejä millä tehdä näistä tilanteista helpompia?

Mun esikoinen on helposti tulistuva itsepäinen äykkäpää, toisaalta hyvin herkkä ja asioita pohtiva lapsi. Toisto, toisto,toisto, tarpeeksi hellyyttä, tarpeeksi kuria ja tärkeintä on se että annat vain sellaisia rangaistuksia jotka varmasti toteutat, yhtään ei saa uhkailla turhaa.

Meillä myös hyvin jääräpäinen 5-vuotias, elo on suoraan sanottuna yhtä helvettiä välillä lapsen kanssa. Pelkään vain pahoin, millainen on teini-ikäisenä kun nyt jo niin mahdoton.

Ja sama juttu päiväkodissa on aivan toista maata.

Räkättää vastaan minkä ehtii ja kun on ns. altavastaavana/alakynnessä alkaa räkiä päälle/päristää päin naamaa. Ja tämän on oppinut päivökodissa, on todella epämiellyttävä.
Mikään ei tunnu menevät perille, ei hyvällä eikä pahalla

Neuvoja myös tänne kiitos.

Kuulostaa niin tutulta. Neuvoja en osaa antaa, mutta meidän 5v siis myös todella tulistuvaa sorttia. Nyt tuntuu, että ollaan otettu vielä vähän takapakkia näissä tunteidenhallintahommissa. Itse siis olen myös tulistuvaa sorttia, eli ei ole omena kauas puusta pudonnut.

Kehun joka kerta kun ilman vastaantappelua menee hammaspesulle tai vaihtamaan vaatteita tai mitä nyt milloinkin pyydetään tekemään. Uskon vahvasti, että tuolla kehumisella paljon parempi vaikutus ja saa nopeammin hyviä tuloksia ja käytöstä ohjattua oikeaan suuntaan kuin kieltämisellä.

Välillä on todella raastavaa kun on itse väsynyt ja toiset lapset vaatii paljon myös huomiota. Tuntuu ettei pysty antamaan sitä hyvää palautetta kun poika on jo taas pahanteossa. Silmät ja korvat auki vaan pitää olla ja yrittää huikata edes, että "hyvä", "hienosti menit kun pyysin" tms. Ja väillä istua alas ihan kahden pojan kanssa ja kertoa kuinka ylpeä olen hänen hienosta toiminnasta. En usko, että kehua voi liikaa.

Meillä muuten tehoaa hyvin myös ns. laskeminen. Sanon että lasken kolmeen ja jos ei rupea tekemään mitä pyydettiin niin sitten tulee rangaistus. Meillä rangaistuksina toimii hyvin karkkipäivän karkkien vähentäminen, pelikertojen vähentäminen ( pelipäiviä meillä on 2/vk), lelujen jäähylle laittaminen. Ja jos todella kovasti töpeksii niin pahin rangtaistus on kotiaresti. Jäähypenkille meillä joutuu lyömisestä tai potkimisesta tm toisen satuttamisesta.

Näin siis meillä, toivottavasti oli ap:lle edes jotain teille sopivia vinkkejä tai tuli muita ideoita. Tsemppiä :)

Mun esikoinen on helposti tulistuva itsepäinen äykkäpää, toisaalta hyvin herkkä ja asioita pohtiva lapsi. Toisto, toisto,toisto, tarpeeksi hellyyttä, tarpeeksi kuria ja tärkeintä on se että annat vain sellaisia rangaistuksia jotka varmasti toteutat, yhtään ei saa uhkailla turhaa.

Peesi myös tälle!! Erityisesti tuolle, että pitää antaa vain rangaistuksia, jotak oikeasti voi pitää.

tuo onkin meilläkin, että uhataan asioilla jotka myös toteutetaan. Toki joskus on tullut tilanteita, joissa itsekin vaan kiehuu ja latelee kaikki uhkaukset joulun perumisesta lähtien.

Monet rangaistukset eivät kuitenkaan hetkauta suuntaan eikä toiseen.
ESim. huoneen siivous. osaa erittäin hyvin ja nopeasti kerätä halutessaan lelunsa pois, mutta eri asia viitsiikö. Esim. lelujen takavarikointi ei näytä haittaavan yhtään. Iloitsee vaan siitä, ettei tarvitse siivota.

Jäähypenkki ei toimi meillä, tyttö ei vaan pysy siinä. Siinä vaiheessa luovuin jo sen yrittämisestä, kun huomasin harkitsevani valjaiden käyttöä, että saisi pysymään.

Hellyyttä ja kehuja saa. Myös vihaisena kerrottaan, ei toki aina, että lasta rakastetaan, mutta käytös saa muut suuttumaan.

Toki aina tilanteet menevät ohi, mutta toivoisin niin jotain keinoa, jolla nämä saisi vähenemään selkeästi.

Teillä tuntuu olevan sitkeä tapaus ;) Meillä rupee tapahtumaan laskemisessa kakkosen kohdalla ja yleensä jo siinä vaiheessa kun kysyn, että alanko laskemaan.

Sanot, että jäähypenkki ei toimi, koska tyttö ei pysy siinä. Älä nyt suutu, mutta onkohan tyttö huomanut, ettei tarvitse totella jos tarpeeksi kauan jaksaa vääntää vastaan. Olisko teillä mahdollisuutta kokeilla esim. tota jäähypenkkiä tai muuta niin, että voit keksittyä vain sen toteuttamiseen? Esim mies hoitaa muita lapsia ja sinä voit palauttaa tytön vaikka 50 krt takaisin penkille ja näyttää, että kuka päättää asioista. Tiedän, ettei se onnistu alkuun jos on muita lapsia hoidettavana, varsinkin jos lapsi on noin päättäväinen.

Meillä on 6-vuotiaalla ruvennut olemaan kanssa tuollaista. Mikään uhkaus ei tunne hetkauttavan. Sanoo vain usein takaisin että ei haittaa, jos uhkaan jonkun edun menettämisellä. Mulkoilee ärsyttävästi ja lällättelee takaisin. Oikeasti tekisi mieli nakata pihalle hankeen jäähylle välillä!

en suutu :) jäähypenkin suhteen osittain onkin noin, sitä tosi pitkään yritettiin, mutta mun on myönnettävä, ettei oma kärsivällisyys riittänyt siihen, että saattoi mennä monta kertaa päivässä puolesta tunnista tuntiin, eikä silti tyttö pysy penkissä. Tämä hankalaa jo senkin takia, että olen suurimman osan päivästä itsekseni lasten kanssa kotona.
Aresti meillä on sitten käytössä, "huonearestissa" joutuu vaatehuoneeseen (on oikeasti iso huone, virikkeet vain puuttuu), siellä saa riehuakin rauhassa ja rauhoittua. Koti arestissa ei lähde kyläilemään tai kerhoihin ja pahimmassa arestissa ei edes ulos.

Tuo tyttö on erittäin sitkeä, onneksi itsekin olen aika sitkeä tapaus :D

Päiväkodista ei oikein apua saanut, koska eivät koskaan nähneet tytön tätäpuolta. Tyttö tosin sanoi itsekin, että päiväkodissa ei tarvitse olla tottelematon, koska siellä on aina kivaa :headwall:

Yhteistyössä