Vaikuttaako venäläinen nimi työnhaussa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tylsää..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tylsää..

Vieras
Olen korkeasti koulutettu nuori nainen. Valmistuin kuutisen vuotta sitten ja sain heti työpaikan. Sen jälkeen olen hakenut useita paikkoja, joihin olisin ollut (kuvausten perusteella) sopiva, myös aiempaa työkokemusta löytyy opiskeluajoilta kohtuullisen paljon. Minua ei koskaan kutsuta edes työhaastatteluihin. Kysyin rekryvastaavaltamme CV ja työhakemus vinkkejä - hän piti omiani hyvinä. Sitten yhtäkkiä välähti... kauheaa: voiko olla, että venäläisen kuuloinen etunimeni vaikuttaa tässä?? (Olen siis täysin suomalainen, mutta nimeni on venäläinen.)

Enpä usko että vaikuttaa. Korkeasti koulutettujen paikkoja hakee myös ne joilla on huomattavasti pidempi työura kun sulla. Vaikka täyttäisit hakuilmoituksen ehdot, niin täyttää useat muutkin hakijat, joilla saattaa olla myös muita hyviä puolia.

Mä oon myös 'korkeasti koulutettu', oon valmistunu sun kanssa samoihin aikoihin ja suht saman verran työkokemusta. Ainakin mun alalla haetaan harvoin nimenomaan uransa alkupuolella olevaa, joten paikkoihin joita haen löytyy yleensä myös kokeneempia hakijoita, tai sisäisiä hakijoita.

Mutta jos sua nimi huolettaa niin voithan sä korostaa vaikka syntymäpaikkaas hakemuksessa. "Olen Tampereelta syntyisin oleva sen ja sen tieteen maisteri". Ja toki merkkaat äidinkieleksi suomen.

Ja minä oon päässy ihan kivasti haastatteluihin vaikka naimisiin menon myötä mulla on "ulkomaalainen" sukunimi, eikä etunimestäkään voi päätellä oonko syntyperänen suomalainen. Ei tällä alalla ketään kiinnosta mistä sun suvut on kotosin, jos oot ite pätevä.

Kandeis osata puhua venäjää, se jos mikä helpottaisi työn saamista. Näinä päivinä Suomeen saapuu 120.000 venäläistä turistia ja suomalaiset osaavat palvella heitä pakkoruåtsilla.

Venäjää ja suomea sujuvasti puhuvat korkeakoulutetut on kovaa valuuttaa työmarkkinoilla. Joten venäläinen etunimi suomalaisella varmaan korkeintaan nostaa odotuksia kuin laskee niitä.

Tosin sulla ei tietty oo sitä venäjän taitoa joten sikäli ei vaikuta, mutta ei venäläistä etunimeä suomalaisella kyllä varmasti syrjitä. Varsinkin nykyään kun ihmisillä alkaa olla mitä hämärimpiä nimiä etuniminä Ridge ja Brookekin löytyy ihan perussuomalaisilta..

[QUOTE="Juu";22768175]Tosin sulla ei tietty oo sitä venäjän taitoa joten sikäli ei vaikuta, mutta ei venäläistä etunimeä suomalaisella kyllä varmasti syrjitä. [/QUOTE]

Ei siitä kauaa ole, kun oli uutinen siitä miten rekrytoidessa etnisen nimen omistavia hakijoita kutsutaan harvemmin haastatteluun.

Yksi mahdollisuus ap:llä on, että käyttää CV:ssä ja työhakemuksissa lempinimeä (Anna?). Silloin se Anastasia ei tule ilmi ennen haastattelua.

Yhteistyössä