Vaikuttaako raskaus hampaiden kuntoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Vaikuttaako raskaus hampaiden kuntoon?

Kävin hammaslääkärissä ja mulla todettiin 3 reikää! Ennen ei ole ollut koko ikäni aikana kuin varmaan 2 ehkä. Vai onko syy vaan se, että olen syönyt makeaa enemmän? Vaikkakin olen kyllä aina, kuten nytkin, pessyt hampaani hyvin.

No mulla ainakin meni aivan kauheeseen kuntoon raskausaikana! Siis ihan oikeesti, varmaan 5 reikää hetkessä. Ja äiti sanoi, että sillekin tuli kun oli raskaana. Väitteen tieteellisyydestä en tiedä.

Mulla meni hampaat tosi huonoon kuntoon esikoisesta odottaessa ja kun siitä sanoin hammaslääkärissä, niin hän sanoin näiden juttujen olevan urbaania legendaa. Tiedä sitten, heitäkin on moneen junaan ja kaikilla omat mielipiteensä.

Mutta multa hajos tosi moni hammas siis ekassa raskaudessa. Varmaan 7 kertaa kävin niitä hoidattamassa synnytyksen jälkeen. :(

Hormonaaliset muutokset pehmentävät ikeniä ja löystyttävät hampaiston tukikudoksia. Syljen koostumus muuttuu paksummaksi ja huonommin hampaita huuhtovaksi. Toistuvat , tiheät välipalat ja oksentelu rasittavat hampaita. Hammaslääkärissä käynti raskaudenaikana on siten suositeltavaa. Suositeltavin aika suun ja hampaiden tarkistamiselle on raskauden toinen kolmannes. Valtaosalla vanhemmista on runsaasti ns. kariesbakteereja. Ne voivat tarttua vauvan suuhun ja aiheuttaa hampaiden reikiintymistä. Siksi myös isän ja vanhempien sisarusten hampaat kannattaa tarkistaa.