Vaikeuksia päiväunten kanssa (8kk vauva)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Meidän nyt tasan 8kk vauva nukkui aiemmin hienosti vaunuissa päiväunensa ensin n.9-11 ja sitten 14-16/17. Nukahti siis nopeasti vaunuihin ja kopan saattoi siirtää sisälle pojan uinuessa.
Nyt poika on kuitenkin oppinut konttailemaan ja pyrkii pystyyn, eikä malta enää maata vaunuissa hetkeäkään, jos uni ei tule salamana simsalabim.

Rattaissakin pitäisi istua tikuttaa koko ajan, jos yrittää laittaa makuuasentoon, niin alkaa kamala karjunta. Joskus sattumalta on nukahtanut rattaisiin, mutta nukkuu parhaimmillaankin noin 45min. Omaan sänkyyn nukahtaa päiväunille joskus satunnaisesti todella väsyneenä, mutta sielläkään ei uni kauaa maistu.

Eli nyt kyselisin vinkkejä kuinka saada vauva nukkumaan päiväunensa sängyssä/rattaissa. Unen tarpeen vähenemisestä ei mielestäni ole kyse, sillä kun menimme autolla isäni luokse ja poika nukahti turvaistuimeen, posotteli hän yhteen menoon neljä tuntia.

Toki rytmin muuttumisesta saattaa olla osittain kyse, vauva on ehkä jättämässä aamupäiväunia pois, mutta ei kai tuon ikäinen pärjää yksillä noin tunnin unilla päivässä...

Meillä ihan sama hommeli. Ennen vaunussa nukuttii niin kauan ku jakso työntää. Nykyisin sekä sängyssä että vaunussa 45min. Jos poikasi on kuitenki väliajat tyytyväinen eikä yöunet ole kärsiny, niin mitäs se haittaa :) Mä ainakin olen jo tottunut tähän, eli nukutaan sitten vaan kolmet päiväunet kaksien sijaan. Maailma varmasti vaan kiinnostaa,siksi vaakataso vaunussa on pahasta. Väsyttää, muttei tajua että uni on hyväksi. Liikkuvissa vaunuissa kun vauva nukahtaa, hän tietää että havahtuu eri ympäristössä, mahdolliseti kaupassa...kahvilassa.. kuka tietää.. pitää tarkistaa ja ei malta nukahtaa uudelleen. Autossa ympäristö on sinäänsä aina sama..
Sängyssä taas oon huomannu et lyhyiden unien jälkeen herää ikäänku "kesken" unien muttei nukahda uusiksi.. lie sitten liika assosioituminen yöuniin.. en tiedä.
Mulla monta tuttua vauvaa jotka nukkuu näin, pätkiä :)
Onhan niitä keinoja pidentää, sanotaan, heijaamalla, tms. ennenkuin havahtuu, mutta meillä se toimi pienenä, ei enää isona.. Eikä sillonkaa tuottanu pysyvää tulosta. Sillon stressasin, ajattelin et yöunetkin kärsii.. mut ne vaan parani!! Nyt tähän jo tottuu :)

Yhteistyössä